Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 17:39:39
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31

Auteur Topic: Welke grondverf voor metaal EN kunststof ?  (gelezen 5908 keer)

marnix2000

• Gast
Welke grondverf voor metaal EN kunststof ?
« Gepost op: 12 August 2008, 22:21:40 »
hallo,

Wat gebruiken jullie als grondverf voor metaal èn kunststof ?

Op dit moment gebruik ik Alabastine Spuitplamuur als grondverf voor het spuiten van m'n kunststof modellen. Daar ben ik tot nu toe zeer tevreden over.
Maar nu moet ik ook een model met kunststof EN metaal spuiten ==> klik of klik.
Op de Alabastine spuitbus staat "Kaal metaal voorbehandelen met primer". Staat er vast niet voor niets...

M'n vraag:
Welke grondverf kan ik gebruiken voor het spuiten van metaal EN kunststof ?

Òf: Heeft iemand stiekem toch goede ervaring met het op metaal spuiten van Alabastine Spuitplamuur ?
Suggesties ?

groet: Marnix

(PS: Vanmiddag voor het eerst m'n Güde compressor uitgeprobeert en daarmee de eerste stap gezet in het spuiten met compressor. Daarbij als eerste een testje gedaan met een wit flaconnetje van Airbrush Services Almere (eigen grondverf).
Ná een eerste laag leek die verf er als het ware opgeprutteld, niet mooi dekkend, geen fijne druppeltjes. Na droging en een tweede laag zelfde resultaat, alhoewel wel beter. Dat het resultaat er niet mooi uitzag komt uiteraard niet door de grondverf, maar door mijn onkunde en het vast niet goed instellen van de druk etc. Ik moet nog een hoop leren, en vooral veel oefenen.

ReesCees

• Gast
Re: Welke grondverf voor metaal EN kunststof ?
« Reactie #1 Gepost op: 12 August 2008, 22:33:00 »
Marnix,

Tis een kwestie van proberen.

Ik gebruik Motip primer (uit een doorboorde spuitbus) in de airbrush. Dit is auto primer en vele malen fijner dan Alabastine in een spuitbus.

Over het spetteren; ga eens spelen met de druk in je compressor ws krijg je met een andere druk een beter resultaat ( ik zet mijn compressor op ongeveer 1,6 tot 1,7 bar).

Kees-Jan

NB spuitbussen doorboren is op eigen risico!

Rocodil

• Offline Offline
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
« Reactie #2 Gepost op: 12 August 2008, 22:46:01 »
Ik gebruik Tamyia Surface Primer (for plastic & metal) uit de spuitbus. Werkt prima, alleen vind ik het een beetje een verfkanon vergeleken met de nevel uit de airbrush. Dus je moet snel over je werkstuk heen spuiten.
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 August 2008, 22:46:51 »
Marnix,

Motip autoprimer heb ik zonder problemen gebruikt op metaal en kunststof. Ook Alabastine spuitplamuur heb ik zonder problemen gebruikt op metaal en kunststof. MK modelbouw beveelt de spuitplamuur aan voor hun modellen en die zijn vaak een combinatie van messing, nieuwzilver en resin. Ik heb beide gebruikt en zonder problemen. Daarmee bedoel ik dat een volgende laag goed hechtte en dat ik daarop kon afplakken met Tamiya tape zonder dat er weer verf vanaf kwam. Dat kan ik niet zeggen voor Kleinspoor primer.

Motip heeft misschien het voordeel dat het wat dunner is, dus als je model perfect is zou ik dat eerder gebruiken.

Als voorwaarde geldt alleen dat je je model heel goed schoon hebt. Dat doe ik door elk model een nacht in de soda te zetten en vervolgens met CIF te schuren. Dat laatste met handschoenen aan en niet meer aanraken voordat je de grondlaag spuit.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

marnix2000

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 13 August 2008, 00:07:05 »
@Kees-Jan,

Met de druk ga ik inderdaad eens spelen. Die stond bij mij tussen 0,6 en 1,1 bar.

Maarreh....: "NB spuitbussen doorboren is op eigen risico!"
'Tuurlijk. Maar hoe doe je dat ? (Want ik neem aan dat dat spul niet gewoon in een flesje o.i.d. kan kopen...).

@Ivo,

- Soda: ehhh.... Wat was dat ook al weer ? Is dat vloeibaar of zijn het korrels ?
- Schuren met CIF: Gewoon met je handschoenvingers ? Of met een (tanden)borstel o.i.d. ? En mèt of zònder water?

Ik ga eerst maar eens een reststukje metaal met Alabastine spuitplamuur spuiten.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #5 Gepost op: 13 August 2008, 00:31:33 »
Ik heb weinig ervaring met metaal met grondverf bespuiten, maar de ervaring met Dupli-color primer waren goed op zowel kunststof als metaal. De nevel is gelukkig erg fijn (ik heb geen verschil gemerkt tussen de tamiya primer versie en de dupli-color versie)

Rottierood

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 August 2008, 08:43:18 »
Ik gebruik voor mijn modellen een watergedragen primer.Heel goed spul.Hecht zelfs op glas!Heeft voor de bovenliggende verflagen totaal geen invloed.Je kunt er alles overheen spuiten,smeren,kwasten,rollen enz.
Heel goed spul........................alleen niet te verkrijgen in de DHZ zaken.Allen bij de verfgroothandel
Ik ben schilder van beroep,dat voordeel heb ik weer.

gr Marcel.
als je goed bent voor je trein,is de trein goed voor jou

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #7 Gepost op: 13 August 2008, 09:07:31 »
Kan je niet een paar van die potten meenemen naar Houten a.s. zaterdag. Daar is vast wel interesse voor.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 August 2008, 19:50:24 »

@Ivo,

- Soda: ehhh.... Wat was dat ook al weer ? Is dat vloeibaar of zijn het korrels ?
- Schuren met CIF: Gewoon met je handschoenvingers ? Of met een (tanden)borstel o.i.d. ? En mèt of zònder water?

Soda: Natriumcarbonaat decahydraat. Dat staat op de verpakking. Elke supermarkt heeft het van Driehoek (Sara Lee) bij de schoonmaakmiddelen. Het zit in een transparant zakje en het is qua verschijningsvorm een soort basterdsuiker. Oplossen in warm water, lekker geconcentreerd en ontvetten maar. Het fosforzuur verdwijnt en alle ellende van het solderen.

Schuren inderdaad met CIF met een oude tandenborstel en met overvloedig water afspoelen. En dan laten drogen zonder dat er nog iemand aan kan komen.

Succes,
Ivo

P.S. Motip is ook op acrylbasis en verdraagt zowel acryl, alkyd en nitrocellulose als afwerklaag.
mvg,
Ivo

*

HSB

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 August 2008, 23:33:44 »
Marnix,

Na vervelende ervaringen met Kleinspoor primer (ben wel enthousiast over hun verf) en een draadje op BNLS gebruik ik nu spuitplamuur. Op messing geeft het een goede ondergrond, maar jouw model lijkt mij op de foto te zien niet van messing, dus of het dan ook werkt....? Gewoon proberen, als het werkt is het prima spul.

Ik spuit ook met een druk van 1,7-1,8 bar. Heb een Victor airbrush met 0,3 mm nozzle.

Succes, Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

marnix2000

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 16 August 2008, 00:56:56 »
Heren,

Dank u, dank u voor de antwoorden !

@Marcel,
Die Classidur watergedragen primer, is die wel dun genoeg om te spuiten met de airbrush ?

@Ivo,
Duidelijk uitleg. Zaterdag zal ik na 't boodschappen doen thuis komen met Soda.

@Herman,
Nee, het is geen messing, maar wat 't wel is zou ik niet weten.
De letterlijke vertaling van Rimbo Grande's "etched brass sheets" is "Geëtste koperen bladen". Maarja, 't is ook geen koper.

Hoe dan ook, ik ga inderdaad spuitplammuur maar eens proberen. Maar eerst reinigen met Soda en CIF.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 16 August 2008, 07:31:41 »
@Marnix,

Brass is wel degelijk het Engelse woord voor messing.

Als je de spuitplamuur gaat uitproberen, doe het dan eerst op een afvalstukje van hetzelfde kunststof als die in je model. MK beveelt  inderdaad spuitplamuur aan, maar die gebruikt resin als kunststof. En resin kan je bijvoorbeeld met thinner schoonmaken,  terwijl dat voor sommige andere soorten kunststof absoluut vernietigend is.

Een veilige optie is de primer van Humbrol of Revell. Die laatste is spuitklaar in potjes te koop..

Ton