Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 15:31:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 14:58:11
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 14:51:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Dat overkomt mij niet. door hervé
Vandaag om 14:39:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53

Auteur Topic: Lampen maken op een loc  (gelezen 3254 keer)

RobertvM

• Offline Offline
Lampen maken op een loc
« Gepost op: 23 July 2008, 10:17:37 »
Voor het ombouwen van een Oost-Duitse V100-lok ben ik aan het experimenteren met het maken van de lichten. De oude lampen zijn verwijderd en aan beide zijden moeten nu vijf lampen verschijnen (3x wit voor het A-sein en de beide sluitlichten).

De lampen hebben in werkelijkheid een doorsnede van ongeveer 23 cm, dus in model 2,6 mm (heb op het model gemeten en 3 mm zou ook mooi staan...). Mijn idee is de buitenste ring te maken van een rond messing of kunststof buisje en de binnenzijde van een lichtgeleider. Daarachter kan dan een LED worden geplaatst.

Maar, waar haal ik nu die lichtgeleider vandaan die in dat buisje past. Iemand tips, suggesties, etc.? Of moet ik het misschien heel anders aanpakken?

Groet,
Robert

Ben

• Offline Offline
Re: Lampen maken op een loc
« Reactie #1 Gepost op: 23 July 2008, 11:06:52 »
Lichtgeleiders bestel je bij conrad.nl bijvoorbeeld artikelnr. 198439 (1mm).

Mvrgr.,Ben.

RobertvM

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 July 2008, 11:14:53 »
De lichtgeleider, of het doorzichtige ronde stuk plastic waarvan ik de lamp wil maken moet een doorsnede hebben van zo'n 2 mm (afhankelijk van het profiel waar die in gaat vallen). 1 mm is dan helaas te dun.

Robert

HaHoHo

• Offline Offline
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
« Reactie #3 Gepost op: 23 July 2008, 11:32:37 »
Hallo Robert,

hetzelfde probleem kwam ik tegen bij het ombouwen van 1 van mijn 1200'tjes. De lichtgeleiders braken af + ik wilde de lampen vervangen door LED's. Lichtgeleiders met de juiste dikte (ca 3 mm) heb ik niet kunnen vinden.

Uiteindelijk heb ik achter ieder 'lampegat' een LED geplaatst en de gaten aan de zichtzijde opgevuld met krystal klear, een witte vloeistof die als een doorzichtig (hard) plastic laagje als lampeglas kan fungeren. Geeft een prima resultaat!

Groetjes,

Hans.
(PS: zie evt. ook mijn site onder 'berichten uit de werkplaats'; 'van blauwe 1219 naar bruine 1225').
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #4 Gepost op: 23 July 2008, 11:41:35 »
Anders zou je een stuk perspex met diameter 3 mm kunnen gebruiken.
Ik kan nog kijken of ik thuis nog wat heb liggen, je kan het maar per 2 meter kopen. Misschien dat je nog wel het afgevijlde stuk met wat kristal clear moet afwerken, anders zie je de strepen die de vijl trekt wat goed (als je geen kristal clear hebt, kan je ook modelbouwlijm nemen, dat vermindert het effect behoorlijk).

Henk
K.Bay.Sts.B

Lokpaint

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23 July 2008, 11:55:06 »
Hoi,

De bekende witte "kerstboom" Leds van de blokker.

Deze even vlakken aan de voorzijde, en je hebt een perfect lampje.

Bart

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #6 Gepost op: 23 July 2008, 12:35:06 »
juist, ik neem ook meestal gewoon direct de led zelf als lamp. Scheelt veel moeite en zo, alleen moet ej dan wel wat draden van de kap naar t onderstel doen, kun je bijvoorbeeld met een stekkertje gemaakt van IC-voetjes doen. Glad maken van gevijlde ledjes en lichtgeleiders kan trouwens ook gewoon met glansvernnis van bijvoorbeeld revell, humbrol of tamiya. Als je een lelijke kras of witte uitslag van secondenlijm ergens op een ruitje hebt kun je dat vaak ook restaureren met glanslak, wordt meestal niet helemaal zo mooi als voordien maar wel een heel stuk beter.

RobertvM

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 July 2008, 13:41:48 »
Ok, de led dus direct inbouwen, helder. Doe ik om de led dan nog iets van een buisje of niet?

Dan vraag twee, ik denk dat het mooiste dan een golden-white led zal zijn. Een "witte" led zal al snel doorslaan naar een blauwe zweem(?).

Conrad 154178 zou perfect zijn (platte kop), maar is wit.
Conrad 185877 is een golden white (met ronde top).

Robert

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #8 Gepost op: 23 July 2008, 13:47:17 »
dan vijl je de ronde top eraf zodat ie vlak is.  ;)

RobertvM

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 July 2008, 13:53:14 »
Vijlen is geen probleem...  ;D

Meer het dilemma welk kleurtje de led moet uitstralen. Golden white of wit?

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #10 Gepost op: 23 July 2008, 14:41:25 »
als t een BR 189 ofzoiets is wit, die heeft in t echt ook witte ledjes. Anders warmwit of toch minstens golden white.

HaHoHo

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 July 2008, 22:31:46 »
Ok, de led dus direct inbouwen, helder. Doe ik om de led dan nog iets van een buisje of niet?

Dan vraag twee, ik denk dat het mooiste dan een golden-white led zal zijn. Een "witte" led zal al snel doorslaan naar een blauwe zweem(?).

Conrad 154178 zou perfect zijn (platte kop), maar is wit.
Conrad 185877 is een golden white (met ronde top).

Robert

Robert,

slechts 1 opmerking als slotbijdrage van mijn kant in deze draad: kijk op mijn site (project 'blauwe 1219 naar bruine 1225') voor info over het inbouwen van LED-verlichting; probeer niet zo maar de golden whites in te bouwen; 3 mm in LED-land is bijv. breder dan 3 mm in modelspoorland en golden whites zonder dimelektronica zijn in staat een piloot op 10 km hoogte te verblinden...

Succes,
Hans.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #12 Gepost op: 23 July 2008, 22:50:23 »
Wat bedoel je met dimelektronica? Een weerstand van 20kOhm?
Vanuit dat oogpunt gelijk maar ook de vraag aan Robert. Rijd je digitaal of niet (dit in verband met dimmen).
En over de kleur gesproken. Ik denk dat je het beste Sunny white leds kan nemen. Golden white is altijd beter dan gewoon wit, maar heeft iets meer een gloeilamp kleur. Sunny white is voor moderne locomotieven die geen LED's in het echt hebben naar mijn idee het mooiste.

Henk
K.Bay.Sts.B

RobertvM

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 24 July 2008, 10:56:25 »
De tips en trucks stapelen zich op, waarvoor dank.

Ik rijd inderdaad digitaal, maar met roco Multimouse 2, dus daar is niet heel veel mee te configureren aan een decoder.

Het model dat ik aan het verbouwen ben is een Brawa DR-V100, naar een Stendal-uitvoering. Ik ga het apparaat niet helemaal aanpassen aan de werkelijkheid, dat was me teveel werk (de twee ventilatoren blijven vrolijk zitten). Wel heb ik dus alle bestaande seinen verwijderd, omdat deze in de nieuwe versie allemaal even groot dienen te zijn (op het model waren de sluitseinen een slag kleiner) en ik dit wel een belangrijk punt vond. Voor het model ligt een Lokpilot v3.0 op de plank.

Ik heb de seinen opgemeten bij het origineel en omgerekend zullen ze op het model dan krap 3 mm zijn, inclusief de ring of huls waar ze in vallen. De led's zal ik denk ik dus iets moeten afvijlen om ze passend te krijgen. Voor de ring die er om heen moet ben ik nog aan het zoeken. Gewoon de led in de juiste kleur verven/spuiten? Of iets van een messing buisjes (messing heeft denk ik de dunste wand).

Robert

HaHoHo

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 July 2008, 11:21:45 »
Wat bedoel je met dimelektronica? Een weerstand van 20kOhm?

Henk

Henk,

ik heb een aparte schakeling gebruikt waarbij de LED's al bij een lage spanning voluit branden en heb een voorzetweerstand van 1kOhm gebruikt (dacht ik; kan vanaf hier niet bij mijn site; daar staat het wel op vermeld). Maar ik rijd analoog en weet niet hoe zich dit verhoudt tot digitaal rijden. Dimmen van de Golden Whites is absoluut nodig want ze branden op volle sterkte veel te fel.

Citaat
Ik heb de seinen opgemeten bij het origineel en omgerekend zullen ze op het model dan krap 3 mm zijn, inclusief de ring of huls waar ze in vallen. De led's zal ik denk ik dus iets moeten afvijlen om ze passend te krijgen. Voor de ring die er om heen moet ben ik nog aan het zoeken. Gewoon de led in de juiste kleur verven/spuiten? Of iets van een messing buisjes (messing heeft denk ik de dunste wand).

Robert

Robert,

afvijlen van de LED's is link in die zin dat de pootjes waar de stroom doorheen loopt dan vrij komen te liggen. Bij mijn 1200 heb ik die pogingen moeten staken omdat die pootjes via de kap dan vrolijk kortgesloten zouden worden. Bij een plastic kap speelt dat natuurlijk niet tenzij je de LED gaat omsluiten met een messing buisje... Voor mij was de beste oplossing de LED achter het lampegat te positioneren en het lampegat zelf een glaasje krystal klear te geven. Had overigens als grappig bij-effect dat het net lijkt of er een gloeilamp achter het glaasje zit!

Groetjes,
Hans.