Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:51:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46

Auteur Topic: Station bij verwarming  (gelezen 2578 keer)

Paul

• Offline Offline
    • Modelspoor
Station bij verwarming
« Gepost op: 26 July 2008, 14:39:21 »
Hallo mede modelbouwers,

In een voorgaande vraag had ik het over "een helling bij de verwarming"
Hierover na gedacht te hebben heb ik besloten om eerst iets simpeler te beginnen.  Eerst maar een staion opzetten.

Omdat deze plaats duidelijk zichtbaar is (ook vanuit de bank :)) in de woonkamer wil ik bij de verwarming een station gaan bouwen. (later misschien een helling erbij)

Aangezien er niets de hoogte in gaat zal de verwarming minder geblokkeerd worden. 
De treinen gaan hier langere tijd stil staan, deze wisselen elkaar af.

Op www.modelspoor.vvmodm.nl heb ik (nieuwe) foto's geplaatst om de situatie duidelijker te maken

wat zijn jullie meningen hierover?

Groeten van Paul
« Laatst bewerkt op: 26 July 2008, 14:51:57 door Paul. Reden: Tekst aangepast »
Fleischmann HO, modelrail.
rij ook met Lima en Roco locs

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Station bij verwarming
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2008, 15:47:09 »
Hallo Paul

Is het niet eerst verstandig een kompleet baanplan te maken van wat je eigenlijk wil bouwen.
Denk hierbij dan aan een paar uitgangspunten.

1 Wat voor thema, bijv lokdepot, bergtraject, grote stad, industrie etc.
2 Welk tijdstermijn 30 er, 40 er, 50 er jaren of nu?
3 Kan ik dit kwijt in mijn beschikbare ruimte
4 Welke schaal, waarschijnlijk H0

Ik krijg de indruk nu dat je alleen maar een plank hebt die bij de verwarming ligt maar misschien heb ik het helemaal mis en heb je al een grote baan.
Wat is de reden dat je bij de verwarming perse wil bouwen, komt het treincomplex in de huiskamer??

Ik denk dat er veel hobbyisten zijn die je wel willen helpen met een baan ontwerp.
Maar nogmaals als je al een baan hebt dan moet je dit schrijven maar vergeten en heb ik een verkeerd beeld bij je vraagstelling.

Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

btraornsuhobcd

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2008, 16:48:48 »
Ik zie het probleem niet zo van de warmte van die verwarming..
bij mijn natuurkunde lessen heb ik altijd meegekregen dat warme lucht opstijgt en via de bovenkant van de kachel de kamer rond gaat.

Misschien dat het rond die verwarming wel héél warm kan worden als hij vol open staat, dat merk je vanzelf na een middagje goed doorstoken toch?..
Maar ik verwacht niet dat zo'n verwarming je modellen snel kwaad doet of het hout van je treinbaan aantast.....(dit uit eigen ervaring)

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 26 July 2008, 16:57:59 »
hmm ik heb altijd geleerd dat er verschillende soorten van energie transport zijn bij warmte, door o.a. stroming en straling. De stroming zal je idd weinig last van krijgen hier maar ik vraag me af wat de stralingswarmte zal doen. Kunstoffen zijn we bij materiaalkunde niet heel diep op in gegaan maar het glaspunt (punt waarbij kunstof vervormbaar wordt) ligt voor styreen rond de 90 graden, dit zal je niet zo snel halen maar ik denk dat er toch zeer zeker een effect zal zijn op het verouderingsproces.

mvg,
Lennert

(als het warm wordt ga ik lange woorden gebruiken :S)

stig

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 July 2008, 17:10:46 »
verschillende soorten van energie transport zijn bij warmte, door o.a. stroming en straling.

En voor de wasmachine: wat is de derde soort? :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 26 July 2008, 17:14:41 »
geleiding maar die doet hier niet terzake tenzij je alles aan de radiator vastplakt, krijg ik nu een wasmasjien?

smit

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 July 2008, 17:19:02 »
door de stralings warmte in zover het komt bij de rails is wel last van uit zetten en krimpen als het een lang stuk is

heb het probleem op zolder in winter 15 graden nu sauna  8) :P en de rails is naar boven gebogen (ben nog aan het opbouwen en niet alles zit vast)
H0 nederlands rocoline rails intellibox 2 +multimuis en muis

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 July 2008, 17:22:29 »
Zoals hierboven al aangegeven, heb je te maken met de luchtstroming bij de radiator. Warme lucht stijgt op. Onder de radiator zal geen spontaan vacuüm ontstaan, langs de vloer wordt evenredig veel lucht aangevoerd. En daarmee het nodige stof.

De stralingswarmte is wellicht niet al te groot, maar gedurende het stookseizoen wel vaak en langdurig aanwezig. Daardoor zal kunststof hard en broos gaan worden. Ik verwacht ook dat verflagen sneller verouderen, waardoor je kleurverschillen kunt krijgen.

Sander

stig

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 July 2008, 17:28:03 »
krijg ik nu een wasmasjien?

Goedzo! Kom maar halen, adres is Baanhoekweg 8-12 in Dordrecht. ;D

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 26 July 2008, 17:31:51 »
is goe alleen kan ik hem dinsdag komen halen ik heb nu geen tijd ik moet straks weg :D
stom stom stom das de vuilverbranding had ik moeten weten.

Maar wat ik dus al aangaf is de glas temperatuur van zowel styreen als zijn broertje ABS rond de 100 graden liggen deze zullen zeker versneld gaan verouderen de vraag is nu alleen even voor mij hoe snel.
« Laatst bewerkt op: 26 July 2008, 17:38:19 door Lennert v.d. Werf »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 July 2008, 17:37:41 »
Je zet je klamme sloffies 's winters toch 's avonds onder de radiator en de volgende ochtend zijn ze droog? Dat is dus stralingswarmte. Zet 's winters de bank voor je radiator en je bent je stralingswarmte kwijt, de bank wordt achter warm en je moet harder stoken om het in de kamer behaaglijk te hebben.

Kijk in je andere draadje even naar de laatste nieuwe bijdragen, daarbij is er één die m.i. nut heeft; die van de alufolie. Als je dat op een strategische plek tussen baan en verwarming plaatst, dan weerkaatst deze de warmte terug richting radiator. En blijven je materiaal en materieel op normale temeraturen.
Ik heb al een trein

Paul

• Offline Offline
    • Modelspoor
« Reactie #11 Gepost op: 26 July 2008, 20:35:13 »
Bedankt voor de reacties !!!!

Hallo Paul

Is het niet eerst verstandig een kompleet baanplan te maken van wat je eigenlijk wil bouwen.
Denk hierbij dan aan een paar uitgangspunten.

1 Wat voor thema, bijv lokdepot, bergtraject, grote stad, industrie etc.
2 Welk tijdstermijn 30 er, 40 er, 50 er jaren of nu?
3 Kan ik dit kwijt in mijn beschikbare ruimte
4 Welke schaal, waarschijnlijk H0

Ik krijg de indruk nu dat je alleen maar een plank hebt die bij de verwarming ligt maar misschien heb ik het helemaal mis en heb je al een grote baan.
Wat is de reden dat je bij de verwarming perse wil bouwen, komt het treincomplex in de huiskamer??

Ik denk dat er veel hobbyisten zijn die je wel willen helpen met een baan ontwerp.
Maar nogmaals als je al een baan hebt dan moet je dit schrijven maar vergeten en heb ik een verkeerd beeld bij je vraagstelling.

Herwim Frank

Hallo Herwin Frank

Er is al een baanplan aanwezig.
De modelspoor (HO gelijkstroom) komt in de woonkamer te liggen:
Achter de tv kast daarna achter de computerkast vervolgends loopt deze door onder de bank en onder de keukentafel  (keuiken en woonkamer in 1) en om deze weer aan te sluiten op het eerste deel komt deze vlak langs de verwarming. Dit is ongeveer 11 meter spoor.
Dit rondje van 11 meter bestaat uit 12 smalle planken
4x2 planken voor de rechte stukken en de bocht  bestaat uit 4x delen van een kwart er stuk samen 1 rondje (fleischmann 6036)

De meeste plaatsen waar deze komt te liggen zal geen probleem zijn maar over de verwarming wist ik nog niet zeker dus vandaar dat ik wat zekerheid wilde hebben voordat ik dat plan ga bouwen.

1. eigen fantasie, zoals het uitkomt, bijvoorbeeld: de kasten =berg daartussen komen bruggen.

2. tijdperk: komt later, eerst de basis

3. dit plan is aangepast aan de beschikbare ruimte

4. HO, deze had ik al van kleins af aan.

=============================================
Kijk in je andere draadje even naar de laatste nieuwe bijdragen, daarbij is er één die m.i. nut heeft; die van de alufolie. Als je dat op een strategische plek tussen baan en verwarming plaatst, dan weerkaatst deze de warmte terug richting radiator. En blijven je materiaal en materieel op normale temeraturen.

Zou kunnen maar dan sluit ik de hele voorzijde aan de onderkant waarbij de lucht alleen nog naar de zijkant kan.
Als dit geen problemen geeft zou dit de oplossing kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 26 July 2008, 20:37:49 door Paul »
Fleischmann HO, modelrail.
rij ook met Lima en Roco locs