Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door Ben
Vandaag om 17:28:15
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:18:45
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:05:18
Seuthe gaat stoppen door Eric B
Vandaag om 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:02:03
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 17:01:36
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:01:29
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:55:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 16:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
Vandaag om 16:41:30
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
Vandaag om 16:39:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:36:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 15:02:27
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door tijgernootje
Vandaag om 14:49:27
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door tijgernootje
Vandaag om 14:26:36
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:40:29
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
Line-up foto's van modellen door wob
Vandaag om 11:13:25
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Bert V
Vandaag om 10:08:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:35:12
  

Auteur Topic: Bipa  (gelezen 15128 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #75 Gepost op: 25 June 2008, 20:50:39 »
Ander vraagje: weet jij tot hoe lang die Piko-versie met schuin dak in Duitsland heeft rondgereden? Ik kon geen foto's meer tegen van die dingen na de Wende.
Spoorwegen 96 van de Alk meld:
Citaat
Ten slotte zijn met ingang van de dienstregeling 1995/96 de laatste dubbeldeksrijtuigen van de series DBuv 572, 575 en DBvqz 590 buiten dienst gesteld. Zij werdern door de DR tussen 1952 en 1971 in dienst gesteld en bestonden uit eenheden van twee, vier of vijf, waarbij de bakken onderling een Jakobs-oplegging (= gemeenschappelijk draaistel) hadden.
Later ben ik er via boeken en enkele foto op internet achter gekomen dat die 5 baks eenheden wel heel erg afwijken van de 2 en 4 baks eenheden.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Bipa
« Reactie #76 Gepost op: 25 June 2008, 21:25:11 »
Die 5-delige zijn de "Gliederzüge". Daar had je 2 varianten van. De eerste variant had de overgang op de bovenverdieping zitten en kon daardoor niet gekoppeld worden met andere rijtuigen. Hier zijn speciale bagage en buffet rijtuigen voor gebouwd. Deze serie was voor het lange afstandsvervoer. Het profiel kwam overeen met de 2- en 4-delige eenheden maar ze waren langer en hadden op de kopbakken na geen deuren. De deuren zaten in aparte delen boven de draaistellen. Overigens was het prototype bagagerijtuig opgebouwd op het frame van een Italiaans bagagerijtuig (en dus in feite een Reko rijtuig).

De 2e serie had het profiel van de enkele dubbeldeksrijtuigen, had de overgang op de normale manier en kon daardoor met andere rijtuigen gekoppeld worden, was iets korter dan de 1e versie (8 ramen per bak in plaats van 9) en was ook uitgerust met een stuurstand. Deze rijtuigstammen waren meer voor het lokale vervoer bedoeld en reden onder andere op de BAR (Berliner AusenRing). Andere inzetsgebieden weet ik zo niet.

De 2- en 4-delige varianten zijn nog wel bewaard gebleven, de Gliederzüge helaas niet. Ook zijn de Gliederzüge nooit geëxporteerd, wat met de 4-delige variant wel is gebeurd (in verschillende varianten).

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #77 Gepost op: 25 June 2008, 22:30:07 »
Ernst-Jan, heb jij foto's van die laatste 5 delige uitvoering? ik zou graag de verschillen tussen de 2 5delige treinen in beeld zien, ben daar namelijk nog niet goed genoeg mee op de hoogte.

Dat door jou genoemde bagage rijtuigen staat ook in de Umbau en Reko special van Eisenbahn Kurier.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Bipa
« Reactie #78 Gepost op: 25 June 2008, 22:59:23 »
Hmmm... leuk, al die info over de dosto's van de Reichsbahn!

Overigens kwam ik net een driedelige variant van de Gliederzug tegen die ik nog niet kende: zie hier (derde en vierde foto).

De bij de dosto's horende bagagewagen zie je bijvoorbeeld hier (eerste foto) of hier (derde foto van onderen, goed kijken). En zojuist zag ik een foto van een bagagewagen in minder goede staat, zesde foto op deze plek.

Ik ben ook wel heel benieuwd naar die andere versie van de Gliederzug met normale kopeinden.

Groeten,

Geoffrey
« Laatst bewerkt op: 25 June 2008, 23:02:45 door en_voyage »

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Bipa
« Reactie #79 Gepost op: 25 June 2008, 23:11:15 »
@ Michiel: volgens mij heb ik een plaatje van de tweede variant gevonden, zie het forum van TT-Board bij dit draadje, klein beetje neerwaarts scrollen. Hier zie ik toch echt een Gliederzug met 8 ramen boven en een bakovergang op kopeinde op normale hoogte. Voila!

Groeten,

Geoffrey

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #80 Gepost op: 25 June 2008, 23:25:53 »
Geoffrey, ik was al druk foto's aan het opslaan van de links die je gaf, ja dat hele oude Dubbeldeks verhaal is voor mij nog een beetje vaag. Als ik ooit een boek of special over die rijtuig stammen kan kopen dan doe ik dat direct.

Zijn er nog andere links naar websites met veel foto's van die oude DR dubbeldekkers( alle types, dus 2, (3,) 4 en de 5 delige? en ook van die enkeldeks DR rijtuigenmet midden instap en vooral de stuurstandrijtuigen zoek ik nog foto's.

Ps; als dit te veel offtopic gaat zouden we misschien een topic in de grootspoor vraagbaak kunnen openen over DDR rijtuigen, is dat een idee?

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Bipa
« Reactie #81 Gepost op: 26 June 2008, 00:03:05 »
Een apart draadje voor oude DDR-dosto's is wellicht een idee.

Het dubbeldeksverhaal is ook vaag. Zo is het verhaal van de driedelige Gliederzug dat deze bakken zodanig gevoelig waren voor corrosie, dat er sets werden samengesteld uit bakken die nog wel in redelijke staat waren. Zo kon een Gliederzug dus een bak missen, of juist worden samengesteld uit het beste van een aantal sets of juist restanten.

Verder zijn de verschillen in kop bij de twee- en vierdelige oude types aanzienlijk: wel of geen stuurstand, drie ruiten (zoals de Bipa hierboven gebouwd), twee ruiten, toiletruit enzovoorts. Deze types zijn inderdaad in 1995 buiten dienst gesteld (en vandaar de referentie in Spoorwegen 1996). Ook hier was corrosie een veel voorkomend euvel.

In Duitsland zijn diverse fora waar men zich met de Dosto-familie bezig houdt, ook in model, en vormen een ware bron van informatie.

Groeten,

Geoffrey

ReesCees

  • Gast
Re: Bipa
« Reactie #82 Gepost op: 26 June 2008, 00:08:14 »
Nou die fora heb ik nog niet gevonden. Op DSO kun je wel wat vinden door de zoekfunctie daar te gebruiken.

NB ik heb er vaak zat in gezeten in Berlijn eo

Kees-Jan

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #83 Gepost op: 26 June 2008, 17:07:04 »
Die 2 delige DR dubbeldekkers, waren die er met en zonder stuurstand, of alleen zonder. Bijna het zelfde voor die 4 delige, klopt het dat daarvan een deel wel en een deel geen stuurstand had?

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Bipa
« Reactie #84 Gepost op: 26 June 2008, 20:02:35 »
De 2-delige zijn oorspronkelijk zonder stuurstand gebouwd. De 4-delige die met stuurstand zijn geleverd (lang niet allemaal) hadden maar in één kopbak een stuurstand, in de andere niet. Later (vooral na de wende) zijn de 4-delige stelletjes ingekort, vandaar dat 2-delige stelletjes met stuurstand voorkwamen, maar dit is dus niet origineel.

Overigens zie je nu in Polen ook dat 4-delige stelletjes ingekort worden tot 2- en 3-delige stelletjes.

Groetjes,

Ernst-Jan

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Bipa
« Reactie #85 Gepost op: 26 June 2008, 21:28:04 »
Er was een verzoek gekomen tot splitsing van deze draad, maar dat is door alle reacties erg veel werk.
Een nieuwe draad opstarten is veel makkelijker, dus dat is dan ook onze tip.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #86 Gepost op: 26 June 2008, 21:39:07 »
Dat ga ik dan nu doen, ik zal meteen proberen of ik alle groot spoor posts die er over gaan mee kan nemen.

Groetjes Michiel

Ps; mensen kan ff duren, beetje veel werk zoals chris zegt.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #87 Gepost op: 26 June 2008, 22:02:28 »
Het nieuwe topic is een feit, de grootspoor discusie mag hier verder, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

ReesCees

  • Gast
Re: Bipa
« Reactie #88 Gepost op: 26 June 2008, 23:08:37 »
Op het kleine forumpje van de OELH staat ook al een draadje..........

Kees-Jan