Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 23:13:06
upload deleten door Pauldg
Vandaag om 23:12:47
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 23:05:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
Vandaag om 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 22:41:19
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door BrightonBelle
Vandaag om 22:34:35
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
Vandaag om 22:06:39
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:48:57
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 21:43:24
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
Vandaag om 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27

Auteur Topic: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...  (gelezen 3958 keer)

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #30 Gepost op: Vandaag om 10:18:51 »
Wat heb je? en wat wil je ermee? zijn daarin denk ik de vragen Gerrit.

Heb je een klein kopstation waar enkel een (tender)locje met een paar rijtuigen handmatig heen en weer pendelt, dan heb je zowel in het kopstation, als in het schaduwstation aan 2 sporen en 2 wissels genoeg ...
1 spoor in het schaduwstation is al genoeg als je het locje daar 'met de hand van de meester' laat 'omlopen'.

Heb je een enorme (demo) baan zoals Erns Huider in Heerhugowaard, waar je op elke demodag volledig automagisch in 3 verschillende tijdperken met Duits en Nederlands materieel wilt rijden, dan wil je al het in te zetten materieel op een opstelspoor in een schaduwstation hebben.

En tussen deze 2 uitersten zitten ontelbare andere scenario's met sporen, draaiplateaus, cassettes et cetera et cetera
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

BramFokke

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: Vandaag om 10:58:21 »
Mijn baan zit inderdaad ergens tussen die twee extremen. Ik heb een dog bone met twee stations (5 sporen en 2 sporen) en daartussen een dubbelsporig paradespoor. Het schaduwstation ligt in de onderste keerlus en heeft drie parallele opstelsporen. Daarmee kan ik de drie categorieën treinen die op mijn baan rijden (korte passagierstreinen, lange passagierstreinen en goederentreinen) los van elkaar variëren. Ik wil automatisch gaan rijden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #32 Gepost op: Vandaag om 15:05:54 »
Voor H0 geldt een minimumradius van 495mm en ook de profielvrije ruimte zorgt voor beperkingen. Het resultaat daarvan is dat ik in het schaduwstation minder sporen kwijt kan en die heb je nooit genoeg.

Ik weet niet waar je die maat vandaan haalt. Maar voor Europees materiaal wordt vaak 420mm aangehouden als minimale maat. Je kan in je schaduwstation altijd een kleinere radius dan 495 aanhouden. Alleen je moet dan bedenken dat je mogelijk niet al het materieel daar op kwijt kan.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #33 Gepost op: Vandaag om 15:40:26 »
Minimaal is 360 mm, aanbevolen ergens tussen 420 en 450 mm. Die 49,5 is wss uit de grote duim gekomen  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: Vandaag om 16:33:57 »
Minimaal is 360 mm, aanbevolen ergens tussen 420 en 450 mm. Die 49,5 is wss uit de grote duim gekomen  ;)

Märklin is vaak nog 360mm op de banen.... Goed, dat wil je eigenlijk niet. Märklin zelf geeft al bij sommige modellen dat een grotere straal minimum is. Daarom is ongeveer 420mm toch wel beter.  Voor Amerikaans is toch wel een grotere straal nodig. minimaal 22 inch (550mm), aanbevolen 24 inch (600mm). Al kan ik mij voorstellen met de echte lengteschalen van tegenwoordig dat je grotere stralen gaat gebruiken.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

741230

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: Vandaag om 18:22:29 »
Grotere stoomlocomotieven van bijvoorbeeld Roco hebben een minimum radius van 420mm. Als je op de website kijkt staat er vaak standaard 360mm bij maar het kan dat in de pdf van de handleiding dan staat minimum 420mm. Die locs zijn samen met 6 assige diesel of elektrische locomotieven naar mijn bescheiden mening de locs die het eerst ontsporen.

Voor de vrije ruimte tja dat is gewoon het langste rijtuig of wagen wat je wil inzetten.

Wat betreft stroomafname kan je het beste testen met een 2 assig klein locje. Als je dat langzaam over de wissels laat rijden zie je vanzelf of alles goed is.

En als je bijvoorbeeld 3 of 4 of zoveel wagens als je wilt gebruiken in een combinatie achter je kleinste 2 assig locje hangt kan dat dan nog je helling op? Of slippen de wielen dan door omdat het iets te steil is? Als je bijvoorbeeld die helling in een bocht hebt wat vaak op een modelbaan het geval is, dan zijn dat de knelpunten.

En je moet ook al je rollend materiaal testen, het kan bijvoorbeeld dat bepaalde wagens of locs eerder onsporen of stilvallen. Zo heb ik bijvoorbeeld abteilwagens met treeplanken over de hele lengte maar juist die treeplanken kunnen ook geen radius aan onder 420mm.
Verder kan je ook heen en weer rijden met een getrokken of geduwde combinatie. Als dat allemaal kan is je spoor perfect.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 18:45:41 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

BramFokke

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 20:31:09 »
Grotere stoomlocomotieven van bijvoorbeeld Roco hebben een minimum radius van 420mm. Als je op de website kijkt staat er vaak standaard 360mm bij maar het kan dat in de pdf van de handleiding dan staat minimum 420mm. Die locs zijn samen met 6 assige diesel of elektrische locomotieven naar mijn bescheiden mening de locs die het eerst ontsporen.

Voor de vrije ruimte tja dat is gewoon het langste rijtuig of wagen wat je wil inzetten.

Wat betreft stroomafname kan je het beste testen met een 2 assig klein locje. Als je dat langzaam over de wissels laat rijden zie je vanzelf of alles goed is.

En als je bijvoorbeeld 3 of 4 of zoveel wagens als je wilt gebruiken in een combinatie achter je kleinste 2 assig locje hangt kan dat dan nog je helling op? Of slippen de wielen dan door omdat het iets te steil is? Als je bijvoorbeeld die helling in een bocht hebt wat vaak op een modelbaan het geval is, dan zijn dat de knelpunten.

En je moet ook al je rollend materiaal testen, het kan bijvoorbeeld dat bepaalde wagens of locs eerder onsporen of stilvallen. Zo heb ik bijvoorbeeld abteilwagens met treeplanken over de hele lengte maar juist die treeplanken kunnen ook geen radius aan onder 420mm.
Verder kan je ook heen en weer rijden met een getrokken of geduwde combinatie. Als dat allemaal kan is je spoor perfect.
Dank voor deze (en andere) toevoegingen. Ik denk de hele tijd aan het grote materieel, maar klein zorgt natuurlijk weer voor andere problemen. Ik zal eens kijken of ik een Kofje op de kop kan tikken komende zondag in Zutphen.

Nou uit de grote duim...

NEM Norm 111 Minimum Curve Radii heeft een tabelletje onder paragraaf 3.1. 'Smallest permitted curve radius' daar is 25*G wagon vehicle group B en 30*G voor vehicle group C. Volgens NEM 301 vallen rijstellen van 26m als ICR onder group C. Dan kom ik uit op 30*G = 30*16,5mm = 495mm. Dit is nieuwe materie voor me dus het zou maar zo kunnen dat ik iets verkeerd begrijp of interpreteer. Maar ik word zelden betrapt op een grote fantasie ;D

* NEM 111.
* NEM 301.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 21:43:24 »
NEM Norm 111 Minimum Curve Radii heeft een tabelletje onder paragraaf 3.1. 'Smallest permitted curve radius' daar is 25*G wagon vehicle group B en 30*G voor vehicle group C. Volgens NEM 301 vallen rijstellen van 26m als ICR onder group C. Dan kom ik uit op 30*G = 30*16,5mm = 495mm. Dit is nieuwe materie voor me dus het zou maar zo kunnen dat ik iets verkeerd begrijp of interpreteer. Maar ik word zelden betrapt op een grote fantasie ;D

Ah.. die norm. En dan kijk je inderdaad naar de wagons / rijtuigen die je gebruikt. Je kan ook kijken in de de NEM 112. Dan zie je de tabel staan met A / B / C rijtuigen. Onder H0 begint de eerste straal "wit" bij 400mm. Je kan nog één stap minder (350mm). De maten zijn de hartafstanden tussen de rails. Dan zie je ook dat je inderdaad voor de langste rijtuigen (C) een minimale radius van 500mm kan aanhouden. Je moet dan nog steeds de afstand tussen de rails aanpassen c.q. verbreden.  Voor de grotere rijtuigen C zie je in het grijze vlak een getal staan. Dat is minder dan de minimale radius. Alleen dat getal geeft aan hoeveel ruimte tussen de sporen moet zijn.

Nu is de gein dat veel fabrikanten al een hele ruimte afstand tussen de sporen hebben in hun geometrie. Kijk daar maar eens naar. Dus dan kan je met een R420 (Rocoline R3) en R481 (Rocoline R4) dan toch de treintjes goed elkaar laten passeren in de bocht. Wil je meer volgens "de Norm" gaan werken dan mag je met flexrails aan de gang om zelf de juiste boogstralen aan te houden.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 21:44:55 door Ronaldk »