Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door F Helm
Vandaag om 12:20:26
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:56:35
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronald69
Vandaag om 11:46:35
Starter met spoor G door rjr
Vandaag om 11:40:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Show je realistische treinsamenstelling door Benelux795
Vandaag om 11:12:08
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 10:46:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:28:12
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
  

Auteur Topic: Liliput verpakking en motor  (gelezen 2430 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1633
Liliput verpakking en motor
« Gepost op: 14 October 2025, 23:10:16 »
'n vraag voor de Liliput-kenners:

Een stoomlocje in de witte OVP (na de bruine en voor de blauwe dozen) met (reeds) een kleine platte motor met vrij zicht doorheen de cabine ...
Van welke Liliput-periode ongeveer is deze?  Juist voor de Bachmann-tijd, of helemaal nog niet ?  En wanneer was de overname?
Is een blauwe doos sowieso Bachmann-Liliput, of reeds in gebruik voor de overname?
Dank alvast.

>    van bruine (houtimitatie) naar witte Schachtel:  midden jaren 1980, reeds  ( ? )

Indien dit onderwerp (H0-materieel) toch niet thuishoort in deze rubriek  "Materieel" , kan/mag het worden verhuisd ...
« Laatst bewerkt op: 15 October 2025, 09:03:28 door hervé. Reden: toevoeging > »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1526
Re: Liliput verpakking en motor
« Reactie #1 Gepost op: 15 October 2025, 09:50:17 »
Dat moet ergens midden jaren 80 geweest zijn.
Als ik me niet vergis had de Schürzenwagenset 834 tgv 150 Jahre Eisenbahnen in Deutschland (1985) als een van de eerste zo'n doos.

Daarna kwam nog korte tijd Liliput by Herpa. Ook met witte dozen maar een extra sticker (plm 1990)
Tot slot kwam Liliput Bachmann met de donkerblauwe dozen.


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1633
Re: Liliput verpakking en motor
« Reactie #2 Gepost op: 15 October 2025, 16:49:28 »

Liliput-Wien had een niet zo'n goede naam qua aandrijving. Wel mooie modelletjes, maar .
Alhoewel, 'k heb oude P8's die goed en traag rijden/reden. (rusten nu al een poos in hun (bruine) dozen)

Die kleine motor in een T9-stoomlocje zou dan een duidelijke verbetering zijn geweest.  (in een witte doos)
Vanaf wanneer werden deze platte motortjes ingebouwd, ongeveer?

Liliput-Bachmann bestaat van 1992, blijkbaar...


Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1621
Re: Liliput verpakking en motor
« Reactie #3 Gepost op: 15 October 2025, 18:19:07 »
Geef eens aan om welk model het gaat. Zelf heb ik een aantal Liliput Wien modellen. De eerste modellen hadden belabberde rijeigenschappen. De S3/6, BR 18 en de BR 05 (Sonderversie met RP25 wielen en Maxon motor) hadden een goede detaillering en reden goed. Na jaren bleek dat het rubber in de koppeling verhard was en dat ook de bijzonder fijne spaakwielen los kwamen te zitten. Beide problemen zijn eenvoudig op te lossen.
Tussen de overgang van Liliput Wien naar Bachmann heeft ook nog een periode Herpa gezeten.

De Tigerli stoomloc (o.a. de NS 7851) is bij Bachmann volledig anders opgebouwd. Voor de 3-rail liefhebbers van de Liliput Wien uitvoering heb ik nog enkele originele Liliput slepers liggen.

Gr, Rob

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1633
Re: Liliput verpakking en motor
« Reactie #4 Gepost op: 15 October 2025, 20:33:24 »
Die kleine motor in een   stoomlocje T9    zou dan een duidelijke verbetering zijn geweest. 
Vanaf wanneer werden deze platte motortjes ingebouwd, ongeveer?   

>    heb ondertussen gevonden op Duitstalig forum dat de motortjes van deze Liliput T9 + die van de Fleischmann T9 ongeveer dezelfde kleine                  Mashima's waren.  Bij Liliput soms te zwak, soms slordig gepositioneerd tav. de aandrijving  ....
 
>    Liliput-Nr. 91 92  (op witte verpakking)
« Laatst bewerkt op: 16 October 2025, 22:38:45 door hervé. Reden: toevoeging > »