Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:05:54
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 09:37:12
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27

Auteur Topic: Vriendelijk verzoek aan iemand die ESU lokprogrammer bezit omgeving Purmerend?  (gelezen 1736 keer)

Von Rondstadd

• Offline Offline
Bij deze zoek ik hulp bij iemand omgeving Purmerend die een ESU lokprogrammer bezit. Stukje rijden is geen probleem. Heb nu 2 lokomotieven met verschillende volgorde van functies omdat één een nieuwe decoder heeft gekregen en een firmware update.De twee locomotieven waren zijn aangeschaft in Duitsland bij Modelbahnshop-Lippe. Toen hij net geen twee jaar oud was werkte opeens niets meer ik hoorde alleen een zoemend geluid. Na heel veel spitwerk was ik er achter gekomen dat er tijdens de corrana periode toen er een chip tekort was er ESU decoders zijn uitgebracht met een slechte chip. Had contact met Sudexpress zelf en Modelbahnshop-Lippe. Moest hem terug sturen naar Modelbahnshop-Lippe en van daaruit ging hij naar een importeur Sudexpress. Daar is er een nieuwe decoder ingezet en heeft de decoder een firmwareupdate gekregen stond in de omschrijving. Maar de functie volgorde en geluiden staan helemaal op een andere volgorde en ook zijn er een aantal functies iets veranderd. Vandaar dat ik vermoed dat als er een firmware update over heen gaat er ook een andere volgorde van de functies over heen gezet zijn? Mocht dit niet lukken dan zal ik over moeten gaan tot aanschaf lokprogrammer.

Meer uitleg topic: Advies ESU Lokprogrammer en info graag?

Alvast bedankt.
Vriendelijk groeten Robert

« Laatst bewerkt op: 29 May 2025, 11:41:27 door Von Rondstadd »
m.v.g. Robert

bellejt

• Offline Offline
zoals je reeds antwoord kreeg : een UPDATE DOET NIKS VERANDEREN aan de instellingen.Heb al honderden loks en decoders van update voorzien en bij geen enkele was er wat veranderd (heb ze zelfs verkocht en geprogrammeerd) .Enige aanpassing dat kan gebeuren is als je er een soundfile inlaad maar dat is geen update
« Laatst bewerkt op: 28 May 2025, 13:50:53 door bellejt »
Greetings,salutations,groetjes,

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
Je hebt pb
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

US modeller

• Offline Offline
Ik (ook Pmr/0299..) heb door omstandigheden geen tijd. Ga naar de modeltreinclub Waterland, misschien wil iemand aldaar je helpen? Trimpad, clubavond op maandag. Ze zijn er op meer dagen maar die mogelijkheid mag ik als buitenstaander niet hier tonen, moet indien zij genegen zijn om te helpen dan met hun afgesproken worden.

Neem dan de originele bestanden voor de decoder mee als voorbereiding, bijv op stickie. Kies het juiste (jouw model) model uit op de site van Sudexpress -> producten, locomotives etc, in de DC uitvoering, rechts onderaan staat "decoder files" dan het gezipte bestand/file downloaden en uitpakken. De "F toets toewijzingen" staan dan op de mede uitgepakte bestanden.
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Von Rondstadd

• Offline Offline
zoals je reeds antwoord kreeg : een UPDATE DOET NIKS VERANDEREN aan de instellingen.Heb al honderden loks en decoders van update voorzien en bij geen enkele was er wat veranderd (heb ze zelfs verkocht en geprogrammeerd) .Enige aanpassing dat kan gebeuren is als je er een soundfile inlaad maar dat is geen update

Nee dat heb ik begrepen maar dan alsnog moeten wel die soundfiles er op gezet worden in de nieuwe volgorde d.m.v een lokprogrammer.
« Laatst bewerkt op: 28 May 2025, 21:44:35 door Von Rondstadd »
m.v.g. Robert

Von Rondstadd

• Offline Offline
Ik (ook Pmr/0299..) heb door omstandigheden geen tijd. Ga naar de modeltreinclub Waterland, misschien wil iemand aldaar je helpen? Trimpad, clubavond op maandag. Ze zijn er op meer dagen maar die mogelijkheid mag ik als buitenstaander niet hier tonen, moet indien zij genegen zijn om te helpen dan met hun afgesproken worden.

Neem dan de originele bestanden voor de decoder mee als voorbereiding, bijv op stickie. Kies het juiste (jouw model) model uit op de site van Sudexpress -> producten, locomotives etc, in de DC uitvoering, rechts onderaan staat "decoder files" dan het gezipte bestand/file downloaden en uitpakken. De "F toets toewijzingen" staan dan op de mede uitgepakte bestanden.

Dank u wel voor de uitleg. Toevallig ken ik iemand van de club maar die heeft kort geleden zijn spullen verkocht. Ik vroeg hem nog of andere leden een lokprogrammer in bezit hadden maar helaas niet.
m.v.g. Robert

ceuleer

• Offline Offline
Nee dat heb ik begrepen maar dan alsnog moeten wel die soundfiles er op gezet worden in de nieuwe volgorde die.m.v een lokprogrammer.

Als je de soundfile op de decoder schrijft, is de mapping ineens mee geschreven. Het kan zijn dat de sound van de soundfile niet moet herschreven worden,  maar alleen de mapping van de nieuwe soundfile, ESU gebruikt misschien dezelfde sounds in de 2 files. Het wegschrijven van de mapping gebeurt op enkele seconden, en dan kan je al eens testen of alles werkt zoals op de andere loc. Als dit niet lukt, dan moet de volledige soundfile op de decoder geschreven worden. Dit kan langer dan 30 minuten duren.

Ik heb op de ESU site de 2 files vergeleken, de éne file is met automatische panto's, de andere niet. Hebben uw locomotieven automatische panto's ?
« Laatst bewerkt op: 28 May 2025, 19:52:55 door ceuleer »

Von Rondstadd

• Offline Offline
Ik kan mijn panto's bedienen met functie toetsen.
m.v.g. Robert

schipcas

• Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Online Online
    • Amsterdamse modelbouwers club
Je hebt een PB
Als hadden komt, is hebben te laat!

Mark D.

• Offline Offline
Ik kan mijn panto's bedienen met functie toetsen.

Dan heb je van de twee sound files, de juiste erop zitten.

De functies anders mappen, is nu iets om goed over na te denken. Wennen aan hoe het nu is is misschien iets slimmer.

bellejt

• Offline Offline
met programmer is dat simpel.Ik doe steeds een print van de configuratie van beiden en dan is het simpel wat aan en uitvinken en verzetten. Ik hou wel de basissound steeds onder F1 en basisverlichting onder F0
Greetings,salutations,groetjes,

Von Rondstadd

• Offline Offline
Klopt maar op de andere lokomotief werkt het allemaal net iets anders. Bij de nieuwe geüpdate lokomotief vallen mij nog een aantal dingen op die naar mij inziens niet goed werken? Onder andere het piepen van de wielen in de bochten werken alleen onder diesel modus en niet bij elektrisch? Het geluid van het rijden over de railstaven werk niet. Het automatisch aanleggen van de remmen (luchtafblaas geluid) werkt ook alleen onder diesel modus? Weet niet zeker of dit zo moet werken?
m.v.g. Robert

Mark D.

• Offline Offline
Je kunt de lokprogrammer software downloaden.
Dan download je ook de soundfile van je lok.
Nu kun je zien hoe alles aangestuurd wordt.
Je hebt geen fysieke lokprogrammer nodig hiervoor.

Het kan dat de functies, geluiden die jij mist, geactiveerd worden door een ander f knop

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Is hem in het andere draadje allemaal al uitgelegd  ;)

Von Rondstadd

• Offline Offline
Sorry voor de wat late reactie ben druk bezig geweest.

Ik ben hier van op de hoogte en moet dat gaan doen.
Heb nog een aantal dingen gevonden bij de geüpdate lokomotief die naar mijn inziens niet geheel goed werken?

De functie curve squel werkt alleen in dieselmotor en niet in elektrische modus.
De rail clank hoor ik helemaal niet.
Apple, release locomotive brake automaticly (afblaas lucht geluid) werkt alleen in de dieselmodus.

m.v.g. Robert