Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:42:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door meino
Vandaag om 21:35:38
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 21:32:56
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 20:52:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 20:48:37
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 20:34:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
  

Auteur Topic: Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde  (gelezen 12240 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
    • Dwangrail.nl
Re: Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde
« Reactie #15 Gepost op: 17 January 2021, 11:02:55 »
Weet iemand of dit project nog steeds loopt?
Het laatste bericht is van maart 2020.

https://stellingwerf.nl/artikel/1092531/restauratie-van-locomotief-draait-op-volle-toeren.html

zijn er trouwens contactgegevens van de club die deze locomotief aan het opknappen is?

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde
« Reactie #16 Gepost op: 14 August 2021, 10:28:02 »
Ben ook wel benieuwd hoe het ermee staat. Via Google heb ik ook geen actuele info kunnen vinden.

Tijdens onze vakantie bezocht ik namelijk het station waar deze zou moeten komen te staan. Althans...



...eerst bezocht ik op 7 augustus het voormalig NTM-station van Oosterwolde. Hier waren mijn ouders een paar jaar geleden ook geweest en vertelden me dat er een stukje spoorlijn ligt.
Dat blijkt te kloppen, dus dacht ik eerst dat hierop de loc geplaatst zou gaan worden...



...maar bij terugkomst en zoeken via Google blijkt het dus om Noordwolde te gaan. Dit bezochten we gisteren 13 augustus tijdens de terugreis naar huis.
Hier ligt geen echt spoor, maar in het grasveld links op de foto lijkt mij wel ruimte genoeg om de loc te plaatsen. Dan wel met een hekje met schrikdraad erop of zo  :P

Beide stationsgebouwen staan er trouwens mooi bij. Heb er ook wel meer foto's van gemaakt. Via Google blijkt dat er verrassend genoeg meerdere stationsgebouwen in de noordelijke provincies bewaard zijn gebleven. Een rondgang erlangs was voor mijn gezinnetje niet interessant. Het lukte me nog wel op de terugweg vanuit Oosterwolde langs Hijkersmilde te rijden, maar dat was het dan ook  8)



Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
Re: Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde
« Reactie #17 Gepost op: 12 September 2021, 20:14:37 »
Grappig, vandaag bij het restaurant iets verderop de start en het einde van een motorrit vandaag.
Vroeg me al af waarom dit stukje spoor in Oosterwolde

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
« Laatst bewerkt op: 14 September 2021, 23:38:59 door KNed »
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde
« Reactie #19 Gepost op: 17 September 2021, 05:19:26 »
De links naar de 'Keek op de week' van de lokale partij bracht mij op dit bericht van begin juni jl.:

De Locomotief van Noordwolde

We kregen het bericht van ons eerste steunfractielid van KSGW, projectleider van de restauratie van de locomotief dat er vanuit de gemeente een subsidie van €17.500 is verleend. Ik heb hier al eerder over geschreven dat Dhr. Dundas met steun van lokale ondernemers ervoor heeft gezorgd dat de locomotief naar Noordwolde is gekomen. Hij heeft er alles aan gedaan om de oude kale locomotief op een plek in Noordwolde te krijgen, deze heeft jaren dienstgedaan in deze omgeving. Onze gemeente ziet nu de locomotief als blikvanger die naar verwachting een aantrekkende werking zal hebben op toeristen. Dhr. Dundas is nu al een lange tijd bezig om de locomotief te restaureren, met de hulp van een aantal bedrijven en particulieren die in een aantal gevallen hier belangeloos aan mee werken. Maar er zijn meer financiële middelen nodig om de restauratie tot een succes te maken. Mede door het Dorpsarchief Noordwolde is het project inmiddels ondergebracht in een aparte stichting.

Uit: https://www.ksgw.nl/leestafel/keek-op-de-week-archief/keek-op-de-week-22-21

Ik heb wat rondgezocht op Dorpsarchief Noordwolde en zowel hun Facebook-pagina als website zijn al zo'n twee jaar niet meer ge-update...
De stichting zou de Stichting Locomotief NS 164 Noordwolde zijn. Google vindt niet meer dan een vestigingsadres ervan.

Oproepen tot (financiële) steun helpen beter door meer bekendheid (PR) aan het project te geven. Of wij zoeken niet goed?
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde
« Reactie #20 Gepost op: 17 September 2021, 05:30:29 »
Hier nog wat andere foto's van mijn 'walk-around' op 13 augustus jl.:









Met tenslotte een betere foto van het gras waar afdrukken van een stuk spoor zijn gemaakt en een ideale plek lijken om de loc te plaatsen?

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Restanten WD lok naar Noordwolde om als NS 164 te worden gerestaureerd
« Reactie #21 Gepost op: 02 June 2022, 21:01:28 »
Ik heb vorige week de man bezocht die zich aan dit restauratieproject heeft gewaagd, dikwijls geassisteerd door bedrijven in de buurt, en ook de Stichting162 helpt hem voor zover mogelijk. Ik was blij verrast. Bijna alle onderdelen zijn inmiddels gereviseerd dan wel nieuw gemaakt voorhanden. Een belangrijk gemis zijn helaas nog de bufferveren, maar ook de juiste schroefkoppelingen. Als iemand daarbij hulp kan bieden, dan zou hij zeer geholpen zijn.

De meeste onderdelen liggen noodgedwongen niet echt fotografeerbaar opgestapeld opgeslagen, ik heb deze onderdelen wél allemaal mogen bewonderen. Als voorbeeld noem ik de vier kantelramen voor de voor- en achterzijde van het machinistenhuis, waarvan twee origineel zijn en twee schitterend zijn nagemaakt (ik meen in brons).

Het machinistenhuis is inmiddels gericht, geschoopeerd en in de grondverf gezet, enkele deukjes zijn daarbij behouden om de lok niet al te steriel te laten worden. Het is de bedoeling dat later dit jaar ook het frame zal worden behandeld en geschilderd. Dan zal het niet lang meer duren, dat het frame op z'n wielen wordt gezet, dit zal in de werkplaats van een Nederlandse museumlijn gebeuren.

Hieronder een foto van het machinistenhuis, vergelijk dat eens met de foto onderaan de vorige pagina.



Als jullie er geen bezwaar tegen hebben, bericht ik hier opnieuw als er iets is te melden.

Jelle Jan
« Laatst bewerkt op: 02 June 2022, 21:48:00 door Jelle Jan »

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde
« Reactie #22 Gepost op: 03 June 2022, 10:21:02 »

Mooi nieuws!

Als er wat meer gecommuniceerd wordt over de vorderingen, lukt het misschien ook beter om hulp te krijgen voor de benodigde onderdelen 😇
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde
« Reactie #23 Gepost op: 29 November 2022, 15:27:53 »
Nieuws!

De loc wordt afgebouwd bij de STAR in Stadskanaal, de verwachting is dat ie in 2024 gereed is  :)

Bron: https://stellingwerf.nl/dorpen/Locomotief-in-Noordwolde-wordt-afgebouwd-in-Stadskanaal-28078582.html
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde
« Reactie #24 Gepost op: 21 July 2023, 06:28:18 »
In het "STAR weekoverzicht" op Facebook zijn de vorderingen aan de NS 164 te zien, zoals deze:



Locje 164 in de bokken met de reeds geplaatste ventilator.

Bron = Facebook, waar nog een paar foto's van de voortgang van de NS 164 te zien zijn  (y)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde
« Reactie #25 Gepost op: 09 June 2025, 09:09:11 »
Zoals iedereen wellicht wel weet, is de NS 164 inmiddels op 28 mei 2024 bij het voormalige station van Noordwolde als statisch monument geplaatst.

Nu ben ik wat gegevens bij elkaar aan het zoeken, maar mis nog enkele details. Zoals wanneer de 70031 precies naar Overloon is gegaan.
Meer interessant is dat ik terugvind dat er nog steeds een rijvaardige WD 70031 in Engeland bestaat, die ook WD 70043 wordt genoemd?
https://www.avonvalleyrailway.org/about-us/locomotives-rolling-stock/0-4-0dm-no-wd70031-grumpy/
https://www.flickr.com/photos/50576141@N03/27592407609

@Raymond, jij weet vast meer?

Diesellocomotief 70031

Technische gegevens:
Tractievorm       Diesel-mechanisch
Fabrikant      Drewry Car (in opdracht van Vulcan Foundry Ltd)
Type         WD
Bouwjaar      1941
Gewicht      21 ton
Lengte o/b      7,235 m
Asindeling      B
Vermogen      153 PK (112,5 kW)
Max. snelheid      28 km/h
 
Historische gegevens:
1941-194x       War Department 31/70031
194x-1978      
1978-         Bristol Suburban Railway/Avon Valley Railway (als onderdelenleverancier)
2005-2009       STIBANS
2009-20xx       Stichting NS 162?
20xx-2019       Oorlogsmuseum Overloon
2019-heden    Nationaal Vlechtmuseum (waarvan optische restauratie 2019-2024), opgesteld als statisch monument bij voormalig station
   
De "echte" NS 164 (WD 70041) werd samen met de NS 162 overgenomen door de Nederlandsche Steenkolenmijnen Willem-Sophia als D 3, daarna gingen ze samen over naar Van den Bossche in België. Deze haalde enkele onderdelen van de NS 164/WD70041 af en sloopte deze.

Voor de restauratie van de NS 162 haalde de STIBANS uit Engeland de WD 70031, om ook te dienen als onderdelenleverancier. Zo is de complete motor overgezet. Daardoor wordt deze veel verward met de NS 164/WD70041.
Interessant is, dat bij de Avon Valley Railway een andere locomotief nog steeds bestaat als WD 70031, maar ook wel WD 70043 wordt genoemd. Het gebeurt dus wel vaker dat locomotieven bij restauratie met onderdelen van andere locomotieven  nummerverwisselingen krijgen.

De WD 70031, of wat daar van over was, werd geschonken aan Oorlogsmuseum Overloon. Het plan om de machine daar optisch te restaureren en tentoon te stellen mislukte en door ruimteproblemen wilde het museum er vanaf. Vanuit het Nationaal Vlechtmuseum te Noordwolde kwam het initiatief om loc 164 terug te halen naar Friesland, waar deze vanaf 2019 optisch werd gerestaureerd.
Vanaf 2022 werd de loc bij de STAR te Stadskanaal verder afgewerkt, waarna deze op 28 mei 2024 werd overgebracht naar Noordwolde en een plek kreeg nabij het vroegere tramstation aan de in 1962 opgeheven tramlijn Makkinga - Steenwijk.

Bronnen:
http://www.industriespoor.nl/NS%20162%20164%20165.htm
http://www.nmld.nl/nl/object/3108
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_160
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88706.15
https://www.facebook.com/p/Locomotief-NS-164-Noordwolde-100083996006978/?locale=nl_NL
https://www.avonvalleyrailway.org/about-us/locomotives-rolling-stock/0-4-0dm-no-wd70031-grumpy/
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
Re: Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde
« Reactie #26 Gepost op: 09 June 2025, 11:27:56 »
http://thedingleypages.x10host.com/rolling_stock/1941_series_history.htm

Er zijn er dus nog meer bewaard gebleven, elf in totaal tel ik er in dit overzicht dat tot en met 2009 loopt (naar beneden scrollen).
« Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 11:30:26 door spoorzeven »
Groet, Frank

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde
« Reactie #27 Gepost op: 09 June 2025, 11:48:28 »
Volgens mij gebruiken ze heel erg verouderde gegevens op de website van de Avon Valley Railway (AVR). Bij een bezoek aan de AVR in juli 2004 waren de WD31 en 43 niet rijvaardig. De 43 zag er nog als een loc uit, de onderdelen van de 31 lagen overal verspreid:


Op 25 november 2005 kwamen die restanten van de WD 31 naar Blerick:


Duidelijk niet rijvaardig maar gebruikt als 'omhulling' om de gereviseerde motor (dachten wij) naar Nederland te krijgen. In Nederland bleek die revisie ondeugdelijk uitgevoerd en zijn we opnieuw begonnen. Met de overige zaken van de WD31 viel niets te beginnen en na overleg met Overloon zijn ze op 17 september 2007 daar naar toe verhuisd:


Bij de Avon Valley Railway is de WD43 inmiddels wel tot rijvaardige loc gerestaureerd. De 31 heeft daar ooit wel rijvaardig dienst gedaan maar hooguit tot uiterlijk 2003. Voor een correcte stand van zaken rondom locs (en andere zaken) zijn websites van museumorganisaties onbetrouwbaar gebleken. Opgezet voor het binnen halen van bezoekers (logisch) en alle andere zaken zijn bijzaak.

""Zo is de complete motor overgezet. Daardoor wordt deze veel verward met de NS 164/WD70041""  klopt voor geen meter. De motor die in 2005 in de WD31 naar Blerick kwam, was dezelfde motor die in de WD33 zat toen deze in 1996 vanuit Aartselaar naar Nederland kwam! Door het opkomend internet waardoor er niet live naar Engeland behoefde worden gereisd, kregen we contact met de AVR die de motor wel wilden reviseren. De motor uit de WD31 is altijd in England gebleven! En samen met de motor in de WD43 (en het combineren van veel meer zaken) kon de AVR de WD43 alsnog rijvaardig krijgen. Een WD 31 bestaat dáár anno 2025 zeker niet.

De keuze voor het nummer NS 164 is vanuit Noordwolde gekomen. De keuze van het lettertype en de plaatsing is ook hun verantwoording want dat klopt ook niet. En de loc (als WD31) is zeker NIET in Frankrijk op het strand gezet in 1944 zoals het infobord ons doet geloven. Sterker nog: de WD31 had vóór november 2005, Engeland nooit verlaten...

Nog steeds is niet alles bekend over deze locserie. Niet in Engeland en niet hier. Ook niet over de 162. Speuren, zoeken en lezen heeft wel veel vragen beantwoord maar zeker niet alles. De 161 en 162 zijn van een andere bouwserie dan de 164 en 165 (bekijk de fabrieksplaten). In England is men gefascineerd over fabrieksplaten. Volgens onderzoek aldaar bestonden de fabrieksplaten op de 161 en 162 niet eens... Zeker is dat vóór D-Day 1944 al defecten ontstonden waardoor reparaties nodig waren. En net zoals bij moderne locs nu, zijn onderdelen onderling uitwisselbaar. Doordat in veel onderdelen het WD-nummer is verwerkt, zijn in de WD33/NS162 zijn onderdelen aangetroffen van locs die nooit Engeland hebben verlaten.

Om het compleet te houden: ook de WD34 is naar Nederland gekomen. Opnieuw er uitziend als een loc maar feitelijk een verzameling onderdelen die je beter op hun plek kunt laten zitten zodat het transport een stuk eenvoudiger gaat. Na het afnemen van de benodigde zaken zijn de restanten als oud-ijzer verkocht. Inkomsten zijn altijd welkom. Rond die tijd dachten wij dat de "31" in Overloon zou gaan staan, als 'kap zonder inhoud'. Dat de geschiedenis anders is gelopen is gebleken. Zowel de 162 als de "164" zijn verzamelingen van onderdelen die tezamen een goede indruk geven. De "164" zou nooit zo ver werkend in Noordwolde komen te staan als wat hij nu doet. Maar dat is aan de gedrevenheid van de restaurateur te danken. We kunnen nu wel dromen van 2 voor 1 trein...

http://thedingleypages.x10host.com/rolling_stock/1941_series_history.htm   <> Opgesteld door de bezitter van de WD39 die er nu duidelijk anders uitziet maar wel familie is. Dankzij hem en een bezoek aan de Lavenderline (http://www.lavender-line.co.uk/221.html) veel gegevens kunnen achterhalen. Ook dit overzicht is dus duidelijk achterhaald. De 30, 31, 33, 37, 39, 42, 43, 44, 47 en 48 'leven' nog volgens mij, al dan niet rijvaardig. Let wel: er is nog een 2e serie, naoorlogs die er sterk op lijkt. De ARMY 235 op Isle of Wight is de bekendste. En er zijn er ook nog bewaard vanuit de 'voor'-serie al is dat mijn benaming aangezien ze lagere fabrieksnummers hebben dan die van de serie WD29-48.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

hans nahon

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde
« Reactie #28 Gepost op: 09 June 2025, 22:02:22 »
Zo stond de 164 er in Noordwolde deze week bij:





M.vr.gr.
- hans -

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde
« Reactie #29 Gepost op: 09 June 2025, 22:16:00 »

@Raymond: bedankt voor jouw uitgebreide antwoord. Precies wat ik hoopte, al blijkt daarin dat mijn reconstructie uit mijn genoemde bronnen niet helemaal juist was. Maar nu wel, fijn.

En @Hans: mooi dat je jouw foto's hier plaatst. Is dit draadje daarmee ook weer "rond".
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526