Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?  (gelezen 2553 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Gepost op: 29 July 2025, 15:54:43 »
Dag allen,

Mijn oude Sik van 1992 kreeg vorig jaar een nieuwe motor en een minidecoder van Tramfabriek. En uit de eigen voorraad nieuwe stroomafnemers en andere wieltjes met een lagere flens. Verder zitten er geen toeters en bellen aan. Zo is er ook geen verlichting op het ding. In de wiellagers zit een vleugje speling, wat voor het volgen van het spoor en de stroomafname alleen maar goed is. Idealiter heeft een tweeasser zo’n kantelbrugje in één as, zoals Roco onder meer heeft toegepast in de oude versie van de Köf III en de Schienenbus. Bij de Sik zit zo’n mechaniekje er helaas niet in.





Ik verbeeld mij dat de Sik sinds hij gedigitaliseerd is veel gevoeliger is geworden voor een stofje of vuil stukje op het spoor.

Mijn vragen aan jullie:
(1) hoe krijg ik die Sik bedrijfszekerder bij digitaal bedrijf?
(2) werkt die oplossing ook wanneer ik de digitale loc een keer op een analoge baan gebruik?

Dank alvast voor het meedenken.

Groet,
Wolter

« Laatst bewerkt op: 29 July 2025, 16:23:09 door Noordernet. Reden: Meer tekst »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Haperende Sik: wat te doen?
« Reactie #1 Gepost op: 29 July 2025, 16:11:23 »
Dag Wolter,
Je geeft in de tekst niet aan wanneer de Sik hapert, terwijl de titel van jouw draadje dat suggereert.
(1a) Is het haperen een horten of stoten, m.a.w. vuil of versleten koolborstels?
(1b) Zelf heb ik meegemaakt dat (in dit geval) mijn oude hippel een stukje reed en dan weer stopte. Daar ontdekte ik dat ik de motor (en de verlichting) niet goed had geïsoleerd van het frame. Kijk dus in dit geval even of de motor is geïsoleerd. Ik weet niet of jouw sik verlichting voert, maar bij de oude modellen vraagt dit een iets andere aansluiting van de plus en min.
(2) Een gedigitaliseerde lok kan ook analoog rijden. Voorwaarde is dat je in de cv van de decoder de "analoge" herkenning activeert/aanvinkt. Welke cv waarde dat is weet ik niet, ik werk namelijk met een softwareprogrammaatje om dit voor elkaar te krijgen.
Hopelijk heb je hier wat aan.
« Laatst bewerkt op: 29 July 2025, 16:41:47 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7120
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #2 Gepost op: 29 July 2025, 22:07:07 »
Als je aan de stroom afname twijfelt zou je daar wat aan moeten doen.
En dan niet aan de sik.

Zorg ervoor dat er één, twee of drie aanhangers ook uitgerust worden met stroomafnemers.
Koppel deze met de sik (stroom-doorvoerende koppelingen).

Zou genoeg moeten zijn voor verzekerde stroomaanvoer.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #3 Gepost op: 30 July 2025, 13:27:46 »
Zo'n 2-assertje schreeuwt om een energiebuffertje. Het probleem is uiteraard de daartoe benodigde ruimte. Geen idee of die er is.

Zimo levert compacte printjes met kleine supercaps die tot meerdere seconden uitloop opleveren, maar andere merken doen dat vast ook.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Haperende/Gevoelige Sik: gitaarsnaar biedt uitkomst.
« Reactie #4 Gepost op: 30 July 2025, 15:26:52 »
Bedankt voor jullie reacties.

Ik probeerde zelf intussen een bescheiden vering op de achteras te maken. In het eerste bericht schreef ik dat er enige speling in de aslagers zit. Daar maak ik nu gebruik van.
Een veer van een stukje stalen gitaarsnaar drukt de achteras naar de onderkant. Bij een oneffenheid in het spoor volgt de as het spoor een stuk beter; het blijft niet in de lucht hangen.





Ik schroef de veer vast met een boutje M2, waarmee ook de achterkant van de opbouw wordt vastgezet. De uiteinden van de veer drukken op de as ter weerszijden van het tandwiel.

Ik testte het locje met succes op een wissel waar het ‘vroeger’ vaak op strandde. Voorlopig geen verdere investeringen in deze Sik.
Eerlijk gezegd vind ik het veel leuker een mechanische oplossing te vinden dan een elektronisch hulpmiddel aan te schaffen.

Groet,
Wolter



« Laatst bewerkt op: 30 July 2025, 15:38:19 door Noordernet »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #5 Gepost op: 30 July 2025, 18:34:01 »
Digitaal rijden (DCC) is gevoeliger voor het oppikken van vuil. Vooral bij kleine lichte lokjes zoals de sik. Zelfs in schaal 0 is de gevoeligheid groot. Kiezen tussen altijd poetsen of een condensator (stroom buffer) inbouwen. Kan een optie zijn als je de ruimte weet te vinden.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #6 Gepost op: 30 July 2025, 20:06:48 »
Als mijn sik gevoelig is scheer ik hem eraf  ;D .
Altijd mooi als zulke kleine locjes goed terecht komen met juiste input het zijn niet de makkelijkste

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #7 Gepost op: 30 July 2025, 23:16:22 »
Nog dank voor de nieuwste reacties.



Deze foto laat zien hoe het stuk gitaarsnaar wordt gebogen. En later ontdekte ik dat het ook zonder de koperen montageplaat kon.

Groet,
Wolter



Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #8 Gepost op: 31 July 2025, 12:29:18 »
De stroomafnemers van de wielen  lijken wel gemaakt van paperclips. Zijn er geen betere methoden voor, ie koperen stripjes?


Want zo is er ook niet veel contact met de wielen, lijkt mij.


Ook al is je probleem opgelost.

Jeroen

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2025, 15:04:55 »
De stroomafnemers zijn gemaakt van hard, rond messingdraad. Zelfbouwers maken daar nog wel eens stroomafnemers van. Ze doen het prima.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #10 Gepost op: 01 August 2025, 23:17:10 »
Wolter, kantelt die as om het wormwiel?

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
« Reactie #11 Gepost op: 02 August 2025, 07:28:45 »
Echt kantelen om het wormwiel: nee.
Maar de vering drukt het beetje speling dat er zit weg en zorgt zo voor een beter contact op het spoor. In mijn baantje zit een kleine oneffenheid (bij wie niet?), waar de Sik nogal eens bleef hangen.

Veel mooier is het om het laatste deel van de aandrijving er vlak voor de achteras af te zagen.
En dan een aan één zijde op te hangen kantelbrugje te maken, waardoor de Sik altijd met alle vier pootjes op het spoor staat. Echte compensatie dus.

Ik ben te onnauwkeurig om dat te maken en neem mijn toevlucht dus tot een stukje gitaarsnaar van ø 0,25 mm. Geen echte compensitie, maar het helpt wel. En wat vast ook helpt is dat ik, lang geleden, vanaf de buitenkant van de lagers wat materiaal heb weggenomen. De achteras rust dus nu op een smaller randje dan toen hij uit de fabriek kwam en is eerder geneigd om mee te bewegen met oneffenheden.

Groet,
Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.