Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13

Auteur Topic: Esu V3.0 Sound Decoder welk IC zorgt voor 5 Volt  (gelezen 1147 keer)

Freo

• Offline Offline
Esu V3.0 Sound Decoder welk IC zorgt voor 5 Volt
« Gepost op: 22 November 2024, 16:38:27 »
Vandaag mijn Mehano Class 66 weer eens uit de doos gehaald, echter de sound decoder esu V3.0 welke er standaard in zit werkt niet meer.

Nu ben ik aan het meten gegaan op de decoder om te kijken wat de oorzaak kan zijn. Achter de bruggelijkrichter (4 diodes) meet ik 14,23 Volt, wat ok is. Zie groen kader op de voorkant van de decoder.
Over de 6V condensator, welke de 5V “stabiel” moet houden, meet ik 0 Volt. Zie tekst en nummers in rood.

Op de 21MTC aansluiting verwachte ik 5 volt tussen pin 20 “GND massa van elektronica” en pin 12 VCC +5V decoder, echter ik hier meet ik ook 0 Volt, dus geen spanning. Zie achterkant decoder rode nummers van 21MTC aansluitingen.

Mijn conclusie is dan ook dat de 5V spanning niet meer aanwezig is en daarom de decoder niet werkt.

Mijn vraag is: Weet iemand welk IC (of meerdere IC’s), de ingangsspanning van 14,23 V naar 5 V omzet?

spock

• Offline Offline
Re: Esu V3.0 Sound Decoder welk IC zorgt voor 5 Volt
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2024, 17:25:42 »
Ik zou zelf de multimeter op weerstandmeten zetten (liefst piepen) en dan weerstand meten vanaf punt 2 van de condensator naar verschillende punten.
Vaak wordt de 5 volt met een weerstand-zener schakeling gemaakt.

De eerste verdachte is de dikke "diode" (wss een zener) boven de 4 gelijkrichters.

mvg spock

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2024, 21:27:18 »
@ topicstarter: allereerst hulde voor de uiteenzetting van het probleem en het überhaupt aandurven hier aan te meten.
Ik heb geen idee hoe kundig je bent en welke gereedschappen je in huis hebt, maar eventueel wil ik wel een microscopische inspectie uitvoeren (en eventueel repareren als dat lukt), ik woon zelf in Purmerend.

Recent nog een Zimo decoder van een 0402 weerstand voorzien die er tijdens het vele passen en meten in een ombouw-loc blijkbaar van tussen was gegaan op de print (lees: niet doorgebrand of zo, maar volledig weg van de print).

Zonder erg speciale soldeer-apparatuur (soldeerpincet) is hieraan werken niet te doen.

Ik zou zelf gaan kijken waar de spanning ophoudt: hang een meetpen aan massa en ga met de ander de voedingsspanning op de decoder volgen, zoals door spock gezegd is de zenerdiode een kanshebber.
Ik weet niet wat de voedingsspanning van je DCC-centrale bedraagt, maar ik vind die 14,2 Volt na de gelijkrichter zelf nogal laag eigenlijk, ik had daar ruim 18 Volt of meer verwacht, maar ook hier kan de gebruikte multimeter de afwijking veroorzaken én een eventuele fout na de gelijkrichter kan die spanning ook omlaag trekken.

Een andere methode is om in aangesloten toestand voorzichtig te gaan duwen op de print. Slechte solderingen komen zo vaak wel boven.

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2024, 22:57:35 »

ik zou gaan voor het 'ic' onder je rode condensator, het blokje met 1 flinke aansluiting links en 3 aansluingen rechts.

Met een multimeter op weerstand meetstand zou je kunnen doorpiepen tussen de contacten van de rode condensasator en het ic wat ik bedoel.

Beide signalen (gnd en de +5v) zouden ergens op het ic/spanningsregelaar aanwezig moeten zijn.

Guus
OpenDCC fan

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2024, 10:03:11 »
Daar staat op wat het is en dat blijkt om een hoogvermogen transistor te gaan. Denk voor de motorsturing.
https://www.diodes.com/assets/Datasheets/FZT753.pdf

Maar is geen 5 volt spanningsregelaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Freo

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2024, 18:42:52 »
Esu loksound V3.5 werkt weer.

Na flink meten met de multimeter aan de esu sound V3.5 decoder kan ik niet vinden hoe de 5 Volt tot stand komt en welke componenten hier bij gebruikt worden. Omdat ik vast gesteld had dat de 5 Volt niet aanwezig is en wel de ingangsspanning na de bruggelijkrichter (4 diodes) 14,23 Volt, heb ik een 78L05 de gebruikt om van de ingangsspanning 5 Volt te genereren via mijn test board en deze gesoldeerd op de decoder.

En de decoder werkt weer perfect. Geluid, rijden en licht werkt zoals vanouds. Nu alleen de 78L05 op een print solderen en dan in de Class 66 zetten, ruimte genoeg.

Zoals in de foto hieronder te zien is brand de led, alles aangesloten op mijn test trein. De gele draad is de 14,23 Volt, input voor de 78L05, zwart GND en rood de output 5 Volt.

Ps 14,23 V meet ik als ik gebruik maak van esu lokprogrammer, 18 Volt als ik mijn eigen gebouwde DCC centrale en eigen gebouwde booster (3A) gebruik.

Tevens iedereen bedankt voor de reacties en goede aanwijzingen.
« Laatst bewerkt op: 25 November 2024, 18:48:00 door Freo »

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2024, 19:39:44 »
Dat vind ik toch een beetje jammer: je wordt door meerdere mensen op de zenerdiode gewezen, maar we horen daar vervolgens niets over, terwijl het best zou kunnen dat die relatief makkelijk te meten is.
Ik heb net even een Lokpilot 3 er bij gepakt, op de lokprogrammer aangesloten en ben gaan prikken met de multimeter. Op een V3 is de zenerdiode het onderdeel met '6B' erop, zonder spanning op de decoder en in situ meten kreeg ik 0,35 Volt te zien in diodestand en oneindig in omgekeerde richting en ik heb geen verdere verbindingen gemeten. Daarnaast kun je de spanning erover meten ten opzichte van de voedings-ontkoppelcondensators. Die was bij mij precies wat ik verwachtte: op de condensators staat 4,5 Volt ten opzichte van massa, maar ten opzichte van de zenerdiode-anode meet ik ongeveer 8,6 Volt: 8,6+4,5 = 14,1 Volt en dat is vrijwel gelijk aan de waarde die ik als voedingsspanning na de bruggelijkrichter meet. Ik gok dat wat hoogfrequente rommel de meter beïnvloedt (ook al is dat een Fluke 187).

Ik zet m'n geld dan ook op de zenerdiode, al is de oplossing natuurlijk niet verkeerd.

Let wel op met de 78L05: die moet 0,33 uF ingangscapaciteit krijgen als hij meer dan 7,5 centimeter van de afvlak-elco komt te zitten een aanbevolen wordt om aan de uitgang 0,01 uF uitgangscapaciteit aan te brengen om hoog-frequente ruis uit te filteren. Vooral de eerste is belangrijk, want zonder kan de regelaar zichzelf om zeep helpen (in het ergste geval) omdat 'ie gaat zelf-oscilleren.

Freo

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2024, 20:35:35 »
@Menno, ik weet bijna zeker dat die dikke ronde de zener is, als ik die doormeet meet ik het als een diode. De tekst wat te lezen is op de “zener” is een “2”, rest is niet zichtbaar of ik moet die eraf solderen.
Echter de ene kant van de “zener” is direct verbonden met de output van de brugschakeling (+/- 0.1 ohm), dus met 14,3V, wat ik al raar vind. En de andere kant met de GND. Ik mis dus een weerstand welke de stroom beperkt tussen de 14,3 V en de “zener” en waar de rest van de spanning over valt. Precies zoals Menno het beschrijft. Bovenstaande heeft me doen besluiten de 87L05 te gebruiken.
Met meten kan ik geen weerstand vinden die met de zener verbonden is en de weerstanden welke ik gemeten heb, hebben allemaal een waarde met de multimeter, dus ook geen weerstand welke misschien opgeblazen is en 0 ohm is geworden (ook al zou dat raar zijn). Met de loep zie ik ook nergens een verbinding welke verdacht is of een oneffenheid.
Als ik nog een andere werkende esu loksound V3.5 had gehad, was ik er vast wel uitgekomen wat het probleem is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2024, 21:01:12 »
If it works, it ain't stupid  (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2024, 21:38:43 »
@Menno, ik weet bijna zeker dat die dikke ronde de zener is, als ik die doormeet meet ik het als een diode. De tekst wat te lezen is op de “zener” is een “2”, rest is niet zichtbaar of ik moet die eraf solderen.
Hij hoeft er ook niet af om 'm af te lezen. Gewoon vervangen door een 3V3 zener zou mijn eerste stap zijn (volgens mij zie ik een RAM-chip zitten, geen idee of die op 3,3 Volt of 5 Volt werkt): je hebt geen 5 Volt en omdat een weerstand of condensator/elco die stuk is bij deze afmetingen zelden zonder fysieke schade stuk gaan, is een halfgeleider een logische keus.

Ik heb er net nog even naar zitten koekeloeren onder de microscoop en het lijkt, met de nadruk op lijkt, dat er bij een V3 een weerstandsdeler op zit, waarbij 1 weerstand belast wordt met de zener-combinatie.
Dat zou verklaren waarom de weerstanden relatief grote micro-melf (of mini-melf, ik kan de maten niet zomaar schatten omdat ik die dingen probeer te vermijden) exemplaren zijn.
Met meten kan ik geen weerstand vinden die met de zener verbonden is en de weerstanden welke ik gemeten heb, hebben allemaal een waarde met de multimeter, dus ook geen weerstand welke misschien opgeblazen is en 0 ohm is geworden (ook al zou dat raar zijn).
Precies hierom is het best veilig de zener eens te proberen: een zener kan falen en toch goed meten met de multimeter (ooit op m'n werk achter gekomen na lang zoeken)

Dit soort zaken werkt het best als je gewoon lukraak op de typenummers van onderdelen gaat zoeken: weerstanden en condensatoren zijn in dit geval minder belangrijk, je wil in je zoektocht, als het de zener NIET is, iets vinden als 'low drop voltage regulator' en dat soort ongein ;)
Met de loep zie ik ook nergens een verbinding welke verdacht is of een oneffenheid.
Het overgrote deel van de verbindingen zie je ook niet, want die zitten verborgen tussen printlagen: onder onderdelen of in het eilandje van een onderdeel zelf kan een metalisering zitten naar een laag tussen de boven en onderkant in, of door-en-door.

Een loep werkt niet zo geweldig lekker vanwege het beperkte blikveld. Op m'n werk mag ik met een loep dit soort zaken inspecteren (al komen wij niet kleiner dan 0603 (imperial maat) tegen (nog niet tenminste)) maar ik loop eigenlijk steevast naar de microscoop omdat je dan in je blikveld meer dezelfde onderdelen ziet en een afwijking daardoor sneller opvalt.