Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 17:48:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:39:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Sikje 225 door Frits C
Vandaag om 17:14:00
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 17:05:01
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Biesje
Vandaag om 17:00:15
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:52:40
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 12:05:44
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43

Auteur Topic: Baanbouw Rehausen2  (gelezen 18225 keer)

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #120 Gepost op: 27 May 2025, 16:19:24 »
Enkele voorbeelden gevonden van armseinen in werking bij het grootbedrijf. De snelheid mag bij mij zeker iets sneller. Niet veel, maar toch iets.

Laatste tijd een hoop liggen klooien met servos en hun aansturing. Ik heb alle DCCNext nu aan de baan hangen compleet met alle aansluitkabels. Bij vele zijn er nog geen eindgebruikers aangesloten maar die draden liggen er alvast. Toen had ik ineens problemen met het configureren van die dingen. Normaliter doe ik dat met alleen de USB aansluiting en een 5V voeding voor de servos. Echter, ineens moest ik vaststellen dat de Mardec app geen sjoege meer gaf. Het scherm bleef leeg en grijs. Nu had ik dat al eerder gehad en toen was de processor overleden. Dus daar vreesde ik nu ook weer voor en heb meteen enkele vervangende processoren besteld. Nader onderzoek leerde mij echter dat er niets defect was. De spanning die door de USB aansluiting geleverd wordt is niet voldoende om alle aangesloten relais enzovoort van stroom te voorzien en zakt te ver in. Na aansluiten van de externe 12V voeding werkte alles weer perfect. Weer wat geleerd.

In het schaduwstation op de linkerpoot heb ik CCTV camera's hangen om te kunnen controleren of het treinverkeer daar normaal zijn gang gaat. In het andere schaduwstation was dat niet nodig omdat deze veel dieper lag en normaal zichtbaar was. Door het verwijderen van de helices is dat niet meer het geval dus moeten daar ook camera's komen. Dat betekent ook dat er een extra monitor moet komen om de videobeelden op te projecteren. De huidige monitor heeft nu zijn plaats in de linkervleugel van het console terwijl rechts de tweede PC monitor een plaats heeft. Hierop wordt koploper zichtbaar gemaakt. Om de tweede video monitor een plaats te kunnen geven heb ik besloten beide videomonitoren boven de console te hangen. Één links en één rechts.
Op de vrijgekomen plek van de eerste monitor heb ik nu een paneel gemaakt waarin nog enkele schakelaars komen om de testbaan van de gewenste spanning te kunnen voorzien. Tevens gaat de tablet hier een plaats krijgen plus de diverse remote controls. En uiteraard de central box van beide CCTV systemen. Dat gaat er dan ongeveer zo uitzien.

Tussen bovenzijde console en onderzijde monitoren is voldoende ruimte om de hele baan te kunnen zien wanneer ik achter de console zit. En uiteraard wordt het paneel nog verder afgewerkt met kleur wanneer alle gaten voor schakelaars, meters etc. erin zijn gemaakt.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #121 Gepost op: 05 June 2025, 06:39:24 »
En we hebben weer wat te melden.
Onlangs een Mallet lokje (ex Bayerische BBII) van Roco op de kop getikt. Dat ding gaat straks de houttrein trekken. Leuk modelletje maar er ontbrak een buffer. En helaas toen het ding eindelijk hier binnen was bleek dat Roco die niet meer kan leveren, jammer dus. Nu had ik nog een setje Ep. I buffers van Weinert rondslingeren. Die opgezocht en zowaar na inkorten van de lange pin past het ding exact. Zie foto's. Ik ben er weer erg blij mee.

Oh en voor de oplettende lezer. Ja de lantaarns liggen er af want daar worden LED's ingebouwd. Maar dat komt later wanneer ook de decoder er in gebouwd gaat worden (In het dak van de cabine).

Ook had ik nog een Pt2/3 van Roco in AC uitvoering. Daarvoor hadden ze wel diverse onderdelen in voorraad dus die had ik besteld. Alleen de voorloopas was niet leverbaar voor DC. Nou ja daar passen we dan wel een mouw aan. Dus toen ik toch met loks aan het klooien was deze ook maar meteen onder handen genomen. De ombouw bleek een fluitje van een cent, zelfs de wielslepers hoefden eigenlijk niet eens vervangen te worden. Draadje omsolderen deed de truc. En zowaar de voorloopas die erin zat was al voor DC. Dus dat was in no-time gepiept en het ding stoomt weer vrolijk verder op DC (DCC).

Verder nog wat tijd gevuld met het configureren van LocoNext modules. En niet geheel onbelangrijk een opstelspoor gecreëerd voor de VT06. Daarmee heeft deze schone dame ook haar eigen plekje in het SS2. Het wissel midden op de foto is erbij gekomen plus het rechtdoor gaande spoor waar een heel klein slingertje in zit want het moet wel om de camera heen die daar staat.,

« Laatst bewerkt op: 05 June 2025, 06:46:54 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.