Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 08:55:51
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 08:40:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10

Auteur Topic: Is Digipet iets voor mij  (gelezen 1037 keer)

jmu

• Offline Offline
    • Tandradbaantje blog
Is Digipet iets voor mij
« Gepost op: 19 November 2024, 12:34:52 »
Beste forumleden,

Ik kwam Digipet tegen en ik vroeg mij af of dat iets voor mij zou kunnen zijn. Wellicht dat een gebruiker mij vooraf enkele antwoorden kan geven, voor dat ik er dieper in ga duiken. Ik hoef echt geen uitgebreide uitleg hoe het werkt, meer een paar aanwijzingen en tips.

Op dit moment rijd ik met H0e materiaal (Egger, Roco, Jouef) en gebruik ik een Arduino (PWM) voor de aansturing. Ik ben met 2 kleine projecten bezig, die beide een pendelbaan zijn. Voor het automatiseren daarvan kom ik een heel eind met de Arduino, maar ik wil wat meer. Daarom de volgende vragen:
  • moet ik de locs digitaliseren als ik met Digipet wil gaan rijden?
  • ben ik verplicht om diverse (dure) aansturingsmodules aan te schaffen?
  • hoe detecteer ik de exacte locatie van een trein?
  • is Digipet te combineren met de PWM aansturing via een Arduino

Vooral de laatste vraag is voor mij van belang: ik wil graag dat de treinen op een redelijk exacte locatie stoppen, bijv 1-2 cm voor een stootblok, of altijd veilig voorbij een wissel.

Alvast bedankt voor alle info.

Joop

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Is Digipet iets voor mij
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2024, 15:45:27 »
Beste Joop,

Zelf ben ik geen gebruiker, maar zie vanaf de zijlijn hoe mijn schoonvader daarmee aan de slag is. Hij is zelf lid geworden van de Windigipet club in Nederland, dat helpt hem een heel stuk verder. Hij gaat af en toe naar Randwijk toe (club bijeenkomst) of soms komen andere leden uit de buurt langs om mee te denken. Een keertje meekijken kan vast wel eens?

Om op je vragen terug te komen:
  • Ja, locs moeten digitaal zijn om deze via WDP aan te sturen.
  • Ik weet niet zo goed wat je bedoeld met dure aansturingsmodules? Maar een digitale centale, terugmelders en eventueel wisselaansturing heb je wel nodig om via WDP de baan te kunnen lezen en aansturen.
  • Via bezetmelders, welke aan blokken gekoppeld worden. Zo weet het systeem waar de trein is.
  • Wat ik van PWM begrijp is dat een centrale ook met PWM werkt. Dan is het de vraag of Arduino als digitale centrale kan fungeren? Ik denk het eigenlijk niet.... 

WDP gaat het niet zelf allemaal regelen. Eerste stap is het digitaliseren van je treinen, dus decoders en een centrale. 2e fase is je baan geschikt maken. Bezetmelders en wisselaansturing. Pas dan kan WDP je baan ook echt aansturen.

Hopelijk beantwoord dit je vragen? Ik zit zelf nog in fase 1, dus weet echt niet alles  ;D. Ik krijg alleen het idee dat jij met WDP iets anders wil dan waarvoor het bedoeld is....

Groeten,
Rogier

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2024, 16:16:46 »
Wat jij wil is wel mogelijk met Rocrail, zie bijgaande video:
https://youtu.be/BUuYxOPBRyk?si=bUJu_pQ1UT9YzykQ&t=56

Het geheel wordt aangestuurd met een Raspberry Pico-W die gekoppeld is aan 3 L298N modules die het PWW signaal op de baan zetten. De bezetmelding is op basis van stroomdetectie met behulp van een zelfbouw bezetmelder op basis van de Okki van Arcomora.

Je bent dan wel aangewezen op de Rocrail ontwikkeling m.b.t. WIO / Raspberry Pico-W
« Laatst bewerkt op: 19 November 2024, 16:18:33 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

jmu

• Offline Offline
    • Tandradbaantje blog
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2024, 12:35:42 »
Dank je Albert voor je verwijzing naar RocRail. Daarover nog wel een vraag: hoe nauwkeurig is de stopplaats van de loc te bepalen? Als er met verschillende locs gereden wordt zal de snelheid waarmee ze een sectie binnenkomen ook verschillen. En dan zal de remweg langer of korter kunnen zijn. En wat als er voor de loc nog een wagon is gekoppeld?
Wat ik zou willen is een natuurgetrouwe afremming en een exacte stopplaats. Er is maar weinig rail lengte na een wissel

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2024, 13:08:15 »
iTrain, ik kan daar met een nauwkeurigheid van 5 mm stoppen.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2024, 13:31:19 »
Dank je Albert voor je verwijzing naar RocRail. Daarover nog wel een vraag: hoe nauwkeurig is de stopplaats van de loc te bepalen? Als er met verschillende locs gereden wordt zal de snelheid waarmee ze een sectie binnenkomen ook verschillen. En dan zal de remweg langer of korter kunnen zijn. En wat als er voor de loc nog een wagon is gekoppeld?
Wat ik zou willen is een natuurgetrouwe afremming en een exacte stopplaats. Er is maar weinig rail lengte na een wissel

Als je nu al eea met Arduino doet:
Je kunt de Okkie meteen aan de Arduino koppelen. Die kun je dan gebruiken voor stroom detectie. Dat zal ook met pwm wel werken, als je rekening houdt met de spanningsval van de gedetecteerde secties.
Je materieel zal vrijwel geen uitloop hebben, dus een korte sectie op de plek waar je lok moet stoppen zou moeten werken.
Als je kunt programmeren in Arduino, zie ik de meerwaarde van een kant en klaar systeem niet, voor kleine baantjes.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

bask185

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2024, 14:17:59 »
Je kan prima met PWM en stroomdetectie werken. Maar je doet er goed aan om iets van filtering inbouwen. Ik zou makkelijk doen en een timer van 200ms ofzo blijven resetten als je iets van een detectie ziet. Geen detecties -> geen timer reset -> timer loopt af -> spoor is vrijgekomen.  Timer actief? spoor is bezet.

Het zou ook nog leuk zijn als je arduino weet wat de stand is van de PWM regelaar. Als de PWM regelaar op nul wordt gezet, en er valt 100ms later een stroomdetectie af. Dan kan je de arduino dusdanig programmeren om toch het spoor bezet te laten melden.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #7 Gepost op: 20 November 2024, 17:50:49 »
Daarover nog wel een vraag: hoe nauwkeurig is de stopplaats van de loc te bepalen?

Je kunt in Rocrail de stopplaats heel nauwkeurig bepalen op voorwaarde dat je met 2 melders per blok werkt. Dan berekent Rocrail per locomotief, per blok de zogenaamde Block Brake Timer.
Als je dit 1 keer hebt ingesteld kun je je loc precies op de goede plek laten stoppen.

In deze video leg ik uit hoe dat werkt, maar er zijn meer opties dan ik laat zien:
https://youtu.be/fVewPMytV1U?si=aRIIXdilo7P1WZKa
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker