Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 10:32:11
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 10:32:07
zoeken waar een draad zit op de baan door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:17:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 10:04:28
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:14:11
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:13:28
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 07:13:15
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
12 October 2025, 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
12 October 2025, 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
12 October 2025, 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
12 October 2025, 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
12 October 2025, 18:34:40
  

Auteur Topic: Welk aansluitstuk op piccolo wissel  (gelezen 2084 keer)

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Welk aansluitstuk op piccolo wissel
« Gepost op: 27 May 2008, 12:03:13 »
In mijn baanplan Hookyville heb ik wel wat wissels liggen. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is dat ik na een elektrische wissel (9172 of 9173) in het gebogen deel een 9122 kan aansluiten en een 9103 rechtuit. Of liggen de sporen dan te dicht naast elkaar? Voor het geval het niet duidelijk is: ik maak gebruik van Fleischmann Piccolo N-spoor.

Ik heb wel gezien dat een 9136 en een 9101 na een wissel ook kan, maar dat je dan wel wat meer ruimte tussen twee sporen hebt. In mijn plan geeft deze combi een probleem, omdat ik dan de bocht niet meer op de juiste plek krijg, simpelweg omdat deze twee aansluitstukken twee keer zo groot zijn als de eerder genoemde 9122 en 9103.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Welk aansluitstuk op piccolo wissel
« Reactie #1 Gepost op: 27 May 2008, 13:31:36 »
In principe is dat natuurlijk wel mogelijk. Het is volgens mij echter niet zo dat een 9122 net zo lang is als een 9103, dus je zult een stuk rail moeten inkorten ofzo als je op deze manier twee parallelle sporen wilt maken. Daarnaast weet ik niet zeker of de afstand tussen twee sporen dan nog groot genoeg is voor twee treinen naast elkaar.

Denk er wel aan dat de 9122 een erg krappe boog is (met een straal van 192 mm), terwijl de 9136 een redelijk ruime boog is (met een straal van 430 mm). Er zijn treinen die waarschijnlijk niet goed door de combinatie van een wissel met direct een tegenboog in R1 rijden. Het lijkt me ook niet echt mooi om zo'n krappe boog als tegenboog voor een wissel te gebruiken.

Als je echt die 55,5 mm (het verschil tussen een 9101 en een 9103) moet besparen na een wissel, dan is je plan eigenlijk te krap opgezet.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Welk aansluitstuk op piccolo wissel
« Reactie #2 Gepost op: 27 May 2008, 14:33:42 »
Als je na een wissel parralel wilt uitkomen, hoort na een 9172 of 9173 een 9136 (R4, 15 graden) gebruikt te worden als tegenboog.  De 'bocht' in de wissels is in feite ook een 9136. Door de radius van de boog eindig je precies op 33,6 mm afstand voor de parallelsporen. Dat is de minimum afstand om te zorgen dat treinen elkaar niet raken.

Door een 9122 (R1, 15 graden) toe te passen, maak je ook een hoek van 15 graden, maar komt je spoor dichter bij het doorgaand spoor te liggen. De tussenafstand is dan, volgens de constructienorm van Fleischmann, te klein. Treinen kunnen elkaar gaan raken. En zoals Talent al schreef, een R4 met direct daarachter een R1 als tegenboog kan problemen opleveren.