Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Petitie - Rail away moet blijven!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:23:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 21:56:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:52:18
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
bask185
Vandaag
om 21:45:47
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht
door
VAM65
Vandaag
om 21:21:13
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Besselspoor
Vandaag
om 21:14:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
sjoerd74
Vandaag
om 20:57:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:28:13
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:16:31
Line-up foto's van modellen
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:46:02
Camp 3
door
GD
Vandaag
om 19:41:13
Locatie van foto gezocht
door
Thom
Vandaag
om 19:39:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
sncf231e
Vandaag
om 18:00:34
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
BAD
Vandaag
om 17:44:37
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco
door
Erwin 054
Vandaag
om 17:42:16
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972
door
1200blauw
Vandaag
om 16:55:43
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Jelmer
Vandaag
om 16:42:23
Nieuw huis, nieuwe baan
door
DJV
Vandaag
om 16:14:29
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
sdz1976
Vandaag
om 15:55:05
Molenbaan (werktitel)
door
sdz1976
Vandaag
om 15:51:40
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Frank 123
Vandaag
om 15:18:30
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:02:40
Rail away
door
haes
Vandaag
om 14:43:14
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
door
Thom
Vandaag
om 14:22:16
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 14:05:45
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:05:12
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 12:59:56
Wat is dit voor component
door
008200
Vandaag
om 12:14:37
Roco AC modellen
door
bellejt
Vandaag
om 12:13:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 10:53:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Tachowagon
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tachowagon (gelezen 8567 keer)
Patrick Smout
Offline
Berichten: 455
Re: Tachowagon
«
Reactie #60 Gepost op:
16 June 2024, 21:16:58 »
Je moet ook eens kijken naar de laadtijd van je condensator. Bij 4k7 duurt het in jouw schema 4700 seconden om tot 3,1V te laden’. Een laadweerstand van pakweg 10 tot 15 ohm,is echt wel het maximum om nog enig praktisch gebruik te houden. Kwestie van in de datsheet te kijken wat er aanbevolen wordt. Een boost l(na de buck) is deels een oplossing voor het trage laden.
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
bask185
Offline
Berichten: 5178
Re: Tachowagon
«
Reactie #61 Gepost op:
16 June 2024, 22:06:29 »
En goed de laadstroom en vermogen berekenen. Met 500mA door 15A kan je tijdelijk tegen een kleine 4W aankijken. Dus ipv 1 weerstand wil je er misschien meer en misschien zelfs een setje (dikkere) THT 2W weerstanden.
Ik weet alleen niet uit mn hoofd hoe lang het duurt om op te laden en hoeveel vermogen je zou moeten kunnen opvangen.
D2 lijkt me overigens overbodig.
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Patrick Smout
Offline
Berichten: 455
Re: Tachowagon
«
Reactie #62 Gepost op:
17 June 2024, 09:06:05 »
Het doel van D2 is om te voorkomen dat er stromen gaan lopen richting het niet gevoede deel van de schakeling. Kan deels zijn om die schakeling te beschermen of te voorkomen dat die nog gedeeltelijk werkt. Bij low power toepassingen zeker ook om de autonomie via de supercap te vergroten.
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
AP3737
Offline
Berichten: 402
Re: Tachowagon
«
Reactie #63 Gepost op:
17 June 2024, 20:22:38 »
Citaat van: Wummeke op 16 June 2024, 18:29:09
Die snap ik even niet, wat je daar mee bedoelt?
Een condensator heeft in de praktijk niet alleen een bepaalde capaciteit, maar ook een weerstand in serie (en parallell). Als de condensator gaat ontladen, kan in (heel) korte tijd in theorie een heel grote stroom gaan lopen. Maar de serie weerstand beperkt deze stroom. Neem als voorbeeld een interne weerstand van 1ohm en een vraag van 1A. Dan valt er dus een spanning van 1 V over de interne weerstand. Je ziet bij belasting dan geen 5V, maar 4V.
Op het stummiforum worden verschillende types supercaps genoemd die OK zijn (bv 0,5 Ohm interne weerstand). De platte ronde (goldcap) condensatoren die je vaak ziet hebben vaak een interne weerstand van meerdere Ohms, en werken dus niet goed.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
1
...
3
4
[
5
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Tachowagon