Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Menno
Vandaag
om 19:33:34
BR 54 Minitrix problemen.
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 19:17:17
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 19:04:27
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 17:00:35
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Alewijn
Vandaag
om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 16:29:58
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 16:28:22
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 16:16:09
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Rsd1000
Vandaag
om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2
door
FredD
Vandaag
om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
Deetrein
Vandaag
om 13:10:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026
door
Rieks
Vandaag
om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Theo Mol
Vandaag
om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:41:38
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:39:52
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL
door
Luc2000
Vandaag
om 08:22:56
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal
door
Peter J K
Vandaag
om 01:42:05
Goede wensen voor 2026
door
Ronald69
Vandaag
om 00:18:24
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep
door
Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Blokken en melders
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Blokken en melders (gelezen 1286 keer)
Ronnor
Offline
Berichten: 17
Blokken en melders
«
Gepost op:
29 April 2024, 15:28:52 »
In onderstaande afbeelding heb ik mijn baan ingedeeld in blokken met melders. Ik ben maar een beginner dus of ik het zo goed begrepen heb is maar de vraag
buiten kant van spoor wordt altijd gevoed en binnenkant isoleer ik..of net andersom dat maakt niet uit volgens mij.
Ik heb Rocrail.
Rode lijntje isolatie punten, rode cirkels enter en in melders en kleuren zijn de blokken.
Is dit logisch of zou het anders/beter kunnen en klopt het schema naar jullie mening of begrijp ik er nog niks van?
ik hoor/lees graag van jullie, verbeter suggesties altijd welkom en worden zeer gewardeerd.
«
Laatst bewerkt op: 29 April 2024, 15:30:50 door Ronnor
»
Gelogd
rjr
Offline
Berichten: 2088
Re: Blokken en melders
«
Reactie #1 Gepost op:
29 April 2024, 15:47:11 »
Welke ik niet helemaal snap zijn dat gele en groene blok, 3 en 4.
Waarom de melders zo ver naar het midden van het blok?
Als de trein de wisselstraat verlaat zit hij in dit blok en moet hij het toch bezet melden?
Als je dan al wilt dat een trein die stopt in dat blok op het rechte deel blijft staan dan maak je die melders zo groot dat ze vanaf de andere kant al in het rechte deel gezien word. Maar zou de onderbrekingen dichts bij de wissels in elk geval opschuiven tot net na de wissels.
Maar misschien heb je er een gedachte achter om het zo te doen?
Roelco
Gelogd
Ronnor
Offline
Berichten: 17
Re: Blokken en melders
«
Reactie #2 Gepost op:
29 April 2024, 17:01:05 »
Goeie opmerking en is met gedachte dat ze moeten stoppen bij station, maar wat je zegt is dat niet slim inderdaad, als ik die enter en in melder zo dicht mogelijk bij wissel zet kan ik de trein dan wel laten stoppen bij station? En zoja hoe dan 😁 of toch meer blokken maken?
Thnx voor je reactie
Gelogd
C-rails
Gast
Re: Blokken en melders
«
Reactie #3 Gepost op:
29 April 2024, 17:44:25 »
Ik heb niet heel veel verstand van blokken en melders, maar wat ik lees op de diverse fora, is een blok vaak de afstand tussen twee wissels. Veelal wordt er in een blok gebruik gemaakt van drie melders, namelijk het inrijden, het doorrijden en het remmen/stoppen. Alleen als sporen heel lang zijn, zou je dit kunnen opdelen in meer blokken. Zal ongetwijfeld wel bij sommigen gedaan zijn.
De bedoeling is dat er zich maar 1 trein in het blok bevindt. De inrijmelder signaleert dat en zet het blok op bezet. De doorrijmelder houdt het blok bezet, als de laatste wagon de inrijmelder is gepasseerd.
Aan het einde van het blok zit de stop/remmelder. Als een trein hierop komt, kun je hem afremmen of laten stoppen.
Bij het station kun je de stop/remmelder al aan het begin van het perron leggen en dan met het stuurprogramma de trein na zoveel meter laten stoppen.
Ik meen begrepen te hebben, dat sommigen na de stopmelder ook een stukje hebben liggen, dat spanningsloos wordt op het moment, dat de trein de stop/afremmelder activeert. Dit als zekerheid, dat een trein niet kan doorschieten op het wissel.
Mocht ik hier hebben staan zwetsen. reageer alstublieft. Leer ik ook weer wat.
Gelogd
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 1229
Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
Re: Blokken en melders
«
Reactie #4 Gepost op:
29 April 2024, 18:01:59 »
Ronnor,
Lees maar even deze RocRail documentatie.
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=block-sensor-nl
.
Daar staat hoe je het met een extra sensor (een bezetmelder of een IR-lichtsluis oid) kan doen.
Maar dat vraagt om minimaal 1x2 extra sensoren (bezetmelders).
Zelf heb ik tot op heden extra blokken gemaakt om dit te bereiken.
Maar dat vraagt om 2x2 extra sensoren (bezetmelders) wat je wellicht niet wilt.
Op jouw donkergroene en gele sporen dus 3 blokken ipv 1 blok.
Dan is de oplossing van de link de makkelijkste denk ik.
Eric
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115689.new#new
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
rjr
Offline
Berichten: 2088
Re: Blokken en melders
«
Reactie #5 Gepost op:
30 April 2024, 09:08:05 »
2 melders per blok is prima. Bij 1 richting berijden kun je dan de eerste melder helemaal door laten lopen tot de stop melder.
Bij twee richtingen rijden kun je beter de melders doen waar je de trein wilt laten stoppen, meestal beetje aan het eind van het blok, maar in dit geval dus net na het station. Je kunt het tussen stuk dan ook nog aan een melder koppelen, maar dat is niet nodig. Het programma weet echt wel dat het blok daar nog bezet is dan.
Een blok is gewoon een deel waar een trein kan rijden/staan. Dat Hoeft helemaal niet een stuk tussen 2 wissels te zijn.
Heb inderdaad enkele blokken zitten tussen 2 wissels/wisselstraten, maar meestal zitten er meerdere blokken tussen 2 wissels/wisselstraten. Maar dat hangt voornamelijk af van hoe je baan er uit ziet.
Voor jouw situation kan het prima met gewoon 2 melders per spoor, waarbij de trein dan ook netjes kan stoppen bij je station:
Je maakt die 2 melders groter, bij de soort van zwartje kruisjes haal je de onderbreking weg, en die doe je net na de wissels.
Als de trein dan vertrekt van de sporen onder wordt het blok direct bezet gemeld. Net na het station boven rijdt hij dan de tweede melder in, die op dat moment de stopmelder is. Trein stopt dan netjes bij station.
Maakt op dit moment niet uit welke kant je op rijd
Bij vertrek duurt het even voor de trein het blok verlaat, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Enige waar je wel rekening mee moet houden, en wat een reden zou kunnen zijn om naar meer melders te gaan is de rij snelheid.
Als de trein het blok binnenkomt zal hij gelijk willen stoppen en dus daarvoor netjes gaan afremmen, terwijl hij nog aan het optrekken was.
En als de trein van boven weer wil vertrekken heeft hij nog een hele bocht, maar voor het besturingsprogramma gaat hij gelijk de wisselstraat op, en dus pakt hij de eventueel wisselstraat snelheid op. Weet niet of je daar beperkingen voor in gaat stellen? Weet ook niet wat de mogelijkheden hiervoor zijn in rocrail.
Maar daar zou je eventueel wat onderzoek naar moeten doen om te kijken of meer melders een mooier rijgedrag kan geven.
Groet,
Roelco
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Blokken en melders