Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 22:10:28
Transfers AD reclame voor ombouw sprinter door Treintje_komt_zo
Vandaag om 21:55:10
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 21:45:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Arjen52
Vandaag om 21:43:44
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:41:48
Frans loodsje et cetera door DJV
Vandaag om 21:40:55
NS Postrijtuigen door Rob Ellerman
Vandaag om 21:40:51
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele? door henk
Vandaag om 21:37:48
Bahnstrecke 5867 door DJV
Vandaag om 21:35:48
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 21:27:09
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 21:21:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:16:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door hmmglaser
Vandaag om 21:08:07
Modelspoorbaan van Einte door Mark D.
Vandaag om 21:05:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:02:30
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 20:53:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 20:53:17
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
Vandaag om 20:46:59
NS-1000 in spoor-1 door defender
Vandaag om 20:42:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 20:41:21
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door defender
Vandaag om 20:24:26
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Frank 123
Vandaag om 20:15:50
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:09
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Bahn-AG
Vandaag om 18:07:06
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 15:38:12
Opmerkelijk... door Eric B
Vandaag om 14:44:32
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:04:19
Pecorama Dicht door Noordpool
Vandaag om 13:47:10
  

Auteur Topic: Plaatsing terugmelders op kopspoor  (gelezen 1305 keer)

martijnmet

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Gepost op: 02 March 2024, 13:28:28 »
Ik ben druk bezig met het plaatsen van terugmelders op mijn gelijkspoorbaan dmv stroomdetectie. Hiervoor gebruik ik Yamorc terugmelders op mijn witte z21. Besturing van dit alles doe ik dmv iTrain en een multimaus.

Bij de normale stationssporen heb ik 3 terugmelders per spoor: eentje aan het begin, in het midden een lange sectie, en aan het eind weer een korte sectie. Dat lijkt goed te werken.
Maar nu heb ik ook een kopspoor op het station waar ik 2 terugmelders wil plaatsen. Maar wat is de beste plek voor de sectiescheiding? Bij het blauwe of rode lijntje?


Het kopspoor bestaat nu uit 1 lang spoor van 92cm en nog 1 kort spoor van 11,5cm. Ik zou natuurlijk daartussen een isolatielasje kunnen plaatsen. Dat is vrij makkelijk.
Of is het icm iTrain veel eleganter om echt halverwege het kopspoor een klein deel weg te slijpen zodat je twee gelijke delen hebt van 51,2cm?
Wat zou jullie advies zijn?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5140
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2024, 13:39:58 »
Het maakt hier veel uit of je hier op melders of op positie rijdt. Als je op positie rijdt, houdt iTrain bij waar je treinen zijn. Zodra een trein op een melder komt, wordt die positie weer gesynchroniseerd. Vanaf dat moment kan iTrain je trein blind naar een positie sturen tot op ongeveer een cm nauwkeurig. Daarbij heb je geen middenmelder of stop melder meer nodig.

In beide gevallen kan je ook gewoon op 1 melder rijden. Als je op positie rijdt volstaat het bij een normaal blok spoor/ stationsspoor waarop je maar in 1 richting rijdt om slechts een melder te gebruiken.

Middendetectie is IMO overrated in bijna alle gevallen. Vooral als je doel is om verloren wagons te kunnen detecteren, dan kan je er beter voor zorgen dat je geen verloren wagons krijgt in de eerste plaats.

Indien je rijdt op posities, zeg ik nu blauw.
Als je rijdt op melders, zeg ik rood. En dan zou ik hem nog iets verder naar links zetten.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Mark

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
  • www.spoorh0.nl www.dedrijfstang.nl
    • spoorH0.nl
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2024, 17:46:21 »
Aangezien je nog aan het bouwen bent, zou ik voor alle sporen rijden op positie adviseren. Voor dit kopspoor, maar ook andere stationssporen is een korte begin melder het beste. Door daar een korte melder te hebben, hou je de mogelijkheid om bezet spoor op te rijden. Hiervoor is de voorwaarde dat de 1e melder van het blok vrij moet zijn.
Voor blokken die als vrije baan zijn of waar het niet nodig is om bezet spoor (automatisch) op te rijden is in basis 1 melder prima.
Groet,
Mark Boeve

MSV De Drijfstang - H0-baan 10x7m
2-rail in ombouw naar digitaal met DR-5000 en aanverwanten i.c.m. iTrain.
ca 100m carsystem via MCC/Dinamo

martijnmet

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2024, 22:08:18 »
Dank voor de reacties! Dan ga ik voor de korte begin melder, jullie verhaal klinkt wel logisch. Want mij lijkt rijden op positie inderdaad wel het mooist om te gaan doen.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1311
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #4 Gepost op: 03 March 2024, 00:16:23 »
Nou als je bij een kopspoor met twee melders werkt zou ik de tweede melder niet bij het begin leggen
Maar meer naar het einde. De tweede melder is je stopmelder die bepaald waar je trein stopt.
Ik houd meestal twee standaard raillengten aan voor de stopmelder (3 kan ook)
Al de trein dan nog te vroeg stopt kun je fine tune  met doorrijden in centimeters.

Vraag heb je een testbaantje gemaakt met Koploper zodat je het rijgedrag van je treinen met Koploper weet ( en getest) ?

Mvg Johan

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2024, 09:36:38 »
Martijn schrijft dat hij iTrain gebruikt, geen Koploper dus.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

martijnmet

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
« Reactie #6 Gepost op: 05 March 2024, 14:46:31 »
Ik gebruik inderdaad geen Koploper, maar iTrain. Ik heb een relatief kleine, overzichtelijke baan. Dus ik heb geen testbaan om alles uit te proberen. Maar ik probeer steeds langzaam een stap verder te gaan. Zodra alles werkt zoals ik het wil ga ik weer door met de volgende stap. Dus voor nu heb ik zo'n 75% van mijn terugmelders al werkend geïnstalleerd.