Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 22:10:28
Transfers AD reclame voor ombouw sprinter
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 21:55:10
Aachenau West
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:45:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Arjen52
Vandaag
om 21:43:44
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:43:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 21:41:48
Frans loodsje et cetera
door
DJV
Vandaag
om 21:40:55
NS Postrijtuigen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:40:51
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele?
door
henk
Vandaag
om 21:37:48
Bahnstrecke 5867
door
DJV
Vandaag
om 21:35:48
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
Vandaag
om 21:27:09
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 21:21:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 21:16:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
hmmglaser
Vandaag
om 21:08:07
Modelspoorbaan van Einte
door
Mark D.
Vandaag
om 21:05:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 21:02:30
Baanplan Belkamp H0
door
jdk
Vandaag
om 20:53:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:53:17
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220
door
Freddy
Vandaag
om 20:46:59
NS-1000 in spoor-1
door
defender
Vandaag
om 20:42:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
ex44
Vandaag
om 20:41:21
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
defender
Vandaag
om 20:24:26
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Frank 123
Vandaag
om 20:15:50
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:17:09
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann
door
Bahn-AG
Vandaag
om 18:07:06
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden.
door
Josephes
Vandaag
om 15:38:12
Opmerkelijk...
door
Eric B
Vandaag
om 14:44:32
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:04:19
Pecorama Dicht
door
Noordpool
Vandaag
om 13:47:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Plaatsing terugmelders op kopspoor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Plaatsing terugmelders op kopspoor (gelezen 1305 keer)
martijnmet
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Plaatsing terugmelders op kopspoor
«
Gepost op:
02 March 2024, 13:28:28 »
Ik ben druk bezig met het plaatsen van terugmelders op mijn gelijkspoorbaan dmv stroomdetectie. Hiervoor gebruik ik Yamorc terugmelders op mijn witte z21. Besturing van dit alles doe ik dmv iTrain en een multimaus.
Bij de normale stationssporen heb ik 3 terugmelders per spoor: eentje aan het begin, in het midden een lange sectie, en aan het eind weer een korte sectie. Dat lijkt goed te werken.
Maar nu heb ik ook een kopspoor op het station waar ik 2 terugmelders wil plaatsen. Maar wat is de beste plek voor de sectiescheiding? Bij het blauwe of rode lijntje?
Het kopspoor bestaat nu uit 1 lang spoor van 92cm en nog 1 kort spoor van 11,5cm. Ik zou natuurlijk daartussen een isolatielasje kunnen plaatsen. Dat is vrij makkelijk.
Of is het icm iTrain veel eleganter om echt halverwege het kopspoor een klein deel weg te slijpen zodat je twee gelijke delen hebt van 51,2cm?
Wat zou jullie advies zijn?
Gelogd
bask185
Offline
Berichten: 5140
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
«
Reactie #1 Gepost op:
02 March 2024, 13:39:58 »
Het maakt hier veel uit of je hier op melders of op positie rijdt. Als je op positie rijdt, houdt iTrain bij waar je treinen zijn. Zodra een trein op een melder komt, wordt die positie weer gesynchroniseerd. Vanaf dat moment kan iTrain je trein blind naar een positie sturen tot op ongeveer een cm nauwkeurig. Daarbij heb je geen middenmelder of stop melder meer nodig.
In beide gevallen kan je ook gewoon op 1 melder rijden. Als je op positie rijdt volstaat het bij een normaal blok spoor/ stationsspoor waarop je maar in 1 richting rijdt om slechts een melder te gebruiken.
Middendetectie is IMO overrated in bijna alle gevallen. Vooral als je doel is om verloren wagons te kunnen detecteren, dan kan je er beter voor zorgen dat je geen verloren wagons krijgt in de eerste plaats.
Indien je rijdt op posities, zeg ik nu blauw.
Als je rijdt op melders, zeg ik rood. En dan zou ik hem nog iets verder naar links zetten.
Mvg,
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Mark
Offline
Berichten: 31
www.spoorh0.nl www.dedrijfstang.nl
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
«
Reactie #2 Gepost op:
02 March 2024, 17:46:21 »
Aangezien je nog aan het bouwen bent, zou ik voor alle sporen rijden op positie adviseren. Voor dit kopspoor, maar ook andere stationssporen is een korte begin melder het beste. Door daar een korte melder te hebben, hou je de mogelijkheid om bezet spoor op te rijden. Hiervoor is de voorwaarde dat de 1e melder van het blok vrij moet zijn.
Voor blokken die als vrije baan zijn of waar het niet nodig is om bezet spoor (automatisch) op te rijden is in basis 1 melder prima.
Gelogd
Groet,
Mark Boeve
MSV De Drijfstang - H0-baan 10x7m
2-rail in ombouw naar digitaal met DR-5000 en aanverwanten i.c.m. iTrain.
ca 100m carsystem via MCC/Dinamo
martijnmet
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
«
Reactie #3 Gepost op:
02 March 2024, 22:08:18 »
Dank voor de reacties! Dan ga ik voor de korte begin melder, jullie verhaal klinkt wel logisch. Want mij lijkt rijden op positie inderdaad wel het mooist om te gaan doen.
Gelogd
Blausee-Mitholz
Offline
Berichten: 1311
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
«
Reactie #4 Gepost op:
03 March 2024, 00:16:23 »
Nou als je bij een kopspoor met twee melders werkt zou ik de tweede melder niet bij het begin leggen
Maar meer naar het einde. De tweede melder is je stopmelder die bepaald waar je trein stopt.
Ik houd meestal twee standaard raillengten aan voor de stopmelder (3 kan ook)
Al de trein dan nog te vroeg stopt kun je fine tune met doorrijden in centimeters.
Vraag heb je een testbaantje gemaakt met Koploper zodat je het rijgedrag van je treinen met Koploper weet ( en getest) ?
Mvg Johan
Gelogd
Overet
Offline
Berichten: 885
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
«
Reactie #5 Gepost op:
03 March 2024, 09:36:38 »
Martijn schrijft dat hij iTrain gebruikt, geen Koploper dus.
Tom
Gelogd
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?
martijnmet
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Re: Plaatsing terugmelders op kopspoor
«
Reactie #6 Gepost op:
05 March 2024, 14:46:31 »
Ik gebruik inderdaad geen Koploper, maar iTrain. Ik heb een relatief kleine, overzichtelijke baan. Dus ik heb geen testbaan om alles uit te proberen. Maar ik probeer steeds langzaam een stap verder te gaan. Zodra alles werkt zoals ik het wil ga ik weer door met de volgende stap. Dus voor nu heb ik zo'n 75% van mijn terugmelders al werkend geïnstalleerd.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Plaatsing terugmelders op kopspoor