Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Railcom uitzetten - wat zijn de gevolgen?  (gelezen 1768 keer)

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
Railcom uitzetten - wat zijn de gevolgen?
« Gepost op: 04 September 2023, 15:02:31 »
Ik rijd multiprotocol op een 3-railbaan, aangestuurd door een ESU ECoS2. Er zijn locs aanwezig die uitsluitend MFx(M4)/Motorola praten, maar ook locs met uitsluitend Railcom/DCC en zelfs locs die alles praten. Dat is een hele poos goedgegaan. Goed, af en toe waren er problemen doordat locs met zowel Railcom als MFx aan boord zich met beide protocollen aanmeldden. Dat heb ik opgelost door Railcom of MFx in die locs uit te zetten.
Nu doet zich een nieuw probleem voor. Ik heb een Artitec Hondekop kunnen aanschaffen. Die heeft een ESU LocSound aan boord en praat Railcom/DCC. Sinds die op de baan is gekomen zijn alle Railcom-locs niet meer benaderbaar. Enkel door ze één voor één opnieuw te laten aanmelden kan ik ze weer bereiken. In welke volgorde ik ze opnieuw aanmeld maakt niet uit, maar er komt sindsdien altijd een moment waarop opeens de Railcom-locs niet meer bereikbaar zijn. Dat is dus niet enkel het gevolg van die Hk.
Nu heb ik het plan opgevat dan maar het Railcom-protocol te laten vallen. De vraag is: zijn de Railcom-locs dan direct DCC aanroepbaar, of moet ik ze dan allemaal handmatig gaan aanmelden? Maw, is Railcom een uitbreiding op DCC, of echt een heel ander protocol? Achterliggend speelt mee dat de ESU SwitchPilots die ik gebruik voor de aansturing van de wissels òòk Railcom praten. Daarmee krijg ik dan wellicht ook problemen.
Ik kan dit natuurlijk gewoon gaan proberen, maar het is fijn wat voorkennis te hebben. Alvast dank voor de info.

bask185

• Offline Offline
Re: Railcom uitzetten - wat zijn de gevolgen?
« Reactie #1 Gepost op: 04 September 2023, 15:29:23 »
Citaat
De vraag is: zijn de Railcom-locs dan direct DCC aanroepbaar, of moet ik ze dan allemaal handmatig gaan aanmelden?

Jij hebt het over railcom+. railcom zonder + meldt zich niet automatisch aan. In theorie als je railcom(+) uitzet, kan je je decoders gewoon via DCC benaderen. Ik weet alleen niet wat die EcOS nou wel of niet doet, want ik heb zo'n ding niet.

Citaat
Maw, is Railcom een uitbreiding op DCC, of echt een heel ander protocol?
Een soort van beide, het is een uitbreiding op DCC en het werkt ook niet zonder. Railcom zelf is ook een protocol opzich. Het is een verzameling van standaarden op zowel elektrisch vlak als software vlak (althans dingen als bit lengtes etc is vastgelegd)

Citaat
Achterliggend speelt mee dat de ESU SwitchPilots die ik gebruik voor de aansturing van de wissels òòk Railcom praten. Daarmee krijg ik dan wellicht ook problemen.
Hm grappig, wist niet dat ze dat hadden. Ik heb even opgezocht, het wordt gebruikt voor CV uitlezen. En zelf zou ik het gebruiken voor wisselterugmelding, maar ik weet niet of dat er ook in zit. Ik verwacht geen problemen als je RC uitzet.

Citaat
Goed, af en toe waren er problemen doordat locs met zowel Railcom als MFx aan boord zich met beide protocollen aanmeldden
DCC zonder railcom en geen mFx, dat werkt atlijd :P

Ik heb nog nooit gehoord dat er problemen zijn ontstaan door het uitzetten van Railcom, ik heb wel gehoord dat er heel veel problemen door zijn verholpen. (zoemdende decoders, flikkerende verlichting, kruipende treinen dat ene conflict wat jij had met mFx)

Dus uitzetten die hap en dan horen we graag wat wel en wat niet werkt.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 September 2023, 15:33:58 »
je loks blijven gewoon bestuurbaar enkel ze melden zich niet meer automatisch aan en bijhorend moet je dan alle functietoetsen ook zelf definieren in je ecos.Dat je loks zich zowel op MFX en railcom+ aanmelden is niet normaal want dat hangt af van het type decoder en de instelling maar normaal is er altijd 1 protocol die de bovenhand neemt.
Greetings,salutations,groetjes,

zofman

• stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
« Reactie #3 Gepost op: 04 September 2023, 15:49:27 »
Railcom aanmelden op de baan uitzetten.
Bij instellingen2 de lok op programmeerspoor zetten en klik op railcomplus loc aanmelden.
Staat ie gewoon met alle functietoetsen in je loclijst.
Groet,
Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 September 2023, 16:13:13 »
thx dat wist ik niet maar leuk meegenomen.
Greetings,salutations,groetjes,

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #5 Gepost op: 05 September 2023, 08:50:29 »
Hartelijk dank voor de reacties. Ik ga ermee aan de slag (y)

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #6 Gepost op: 14 December 2023, 16:49:19 »
Ik was dit draadje alweer vergeten... Inmiddels Railcom uitgezet. Dat is prima gegaan. Eigenlijk heb ik er weinig / niets van gemerkt.
Nu ben ik bezig op alle multiprotocol-locs MFx uit te zetten (die houden incidenteel ook gezamenlijk staking), maar dat is wat weerbarstiger. MFx in de locdecoder laat zich niet uitschakelen als de centrale nog MFx praat. Daarom heb ik op een MS2 MFx uitgezet en programmeer ik daarop. Helemaal uit kan ook niet, omdat een aantal locs enkel op MFx rijden, maar het probleem zoveel mogelijk verminderen kan wèl. In ieder geval zijn de problemen al voorbij.

borotof

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 December 2023, 17:17:13 »
Enkel mfx lijkt mij vreemd, vziw kunnen marklin decoders altijd ook MM.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2023, 19:48:54 »
Je hebt gelijk inderdaad, maar MM is voor mij eigenlijk geen alternatief vanwege de beperkte mogelijkheden. Ingeval van onoverkomelijke MFx-problemen zal het moeten (of een andere decoder).

Ben

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 December 2023, 11:59:16 »
Ik snap het probleem niet. Als je baalt van MFX zet je het gewoon uit in je Ecos. Je rijdt dan DCC waar het kan en MM als DCC niet aanwezig is. Velen gingen je reeds voor en vaak ook een stap verder door de oude MM/MFX decoders uit Göppingen te vervangen door een nette DCC decoder.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 December 2023, 12:34:16 »
Citaat
Je hebt gelijk inderdaad, maar MM is voor mij eigenlijk geen alternatief vanwege de beperkte mogelijkheden.
Ik weet niet of je het nog niet gedaan heb, maar als je last heb van die slechts 14 snelheidsstapjes dan kan je de maximale snelheid van de loc omlaag zetten naar iets normaals. Die 14 stapjes worden dan verdeeld over een kleiner bereik waardoor de stapgrootte kleiner wordt.

Volgens mij is die Ecos ook zo slim om MM adressen door te nummeren voor de functies hoger dan F4. Dus dat hoeft ook geen obstakel te zijn.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)