Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 20:15:39
Spoor- en tramweg parafernalia door Scratchbuilt
Vandaag om 20:10:35
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
Vandaag om 20:05:26
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 19:46:55
Raadplaatje door henk
Vandaag om 19:17:47
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 17:31:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Nahmertaler Kleinbahn door Scratchbuilt
Vandaag om 17:07:53
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26

Auteur Topic: MCC-Baan en auto's in aanbouw  (gelezen 11554 keer)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: MCC-Baan en auto's in aanbouw
« Reactie #30 Gepost op: 01 November 2023, 18:48:39 »
Kleine tip:
SWdec en reedcontacten zijn inmiddels achterhaald.

De SHdec met Hallsensoren geven een veel stabieler en bedrijfszekerheid resultaat  (y)

Als ik.met niet vergis werkt die gewoon met elke UCCI, met dien verstande dat je zelf.de voeding op de bandkabel aan moet bieden. Vanaf Rev11 word de voeding op de 20P connector aangeboden.

Al zou een upgrade naar rev11 ook heel slim zijn. Die regelt de voltage op je zendlus automatisch.
« Laatst bewerkt op: 01 November 2023, 18:51:24 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 01 November 2023, 22:18:27 »
Wat betreft je triangel: Op een beurs een oud aanhangertja kopen en de triangel overzetten
Groet Frits

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 02 November 2023, 22:27:02 »
@Martin: Goed om te horen dat die hall-sensoren ook met mijn ucci werken. Staan jullie volgende week in Houten en hebben jullie dan ook MMC spull mee? Dan is de kans groot dat ik even langs kom voor een SHdec&hall-sensoren :) gevoelsmatig gaat mij dat een hoop irritatie van die reedcontacten schelen.
Ik vind het nog een beetje vroeg om de ucci te vervangen. Ik heb hem eigenlijk nog nooit gebruikt, wat dat betreft is-ie nog bijna nieuw. Om nu meteen te investeren in een ander vind ik een beetje zonde van het geld.

@Frits:
Dat was inderdaad ook een van de ideeën die ik had voor de triangel. Ik zit ook nog te denken om een nieuwe trangel te solderen of te vouwen van een messing draadje. Ik denk dat ik daarvoor ook in Houten moet zijn. Ik zou anders zo even snel niet weten waar ik zoiets kan kopen hier in de buurt (omg. Den Haag).

Gisteravond de decoder van mijn polariteit-foutje zo goed en zo kwaad als het ging gerepareerd (hoop ik):

In mijn test opstelling met alleen een ledje op een van de knipperlicht aansluitingen aangesloten ging de led even knipperen en ging dan meteen in hibernate mode (5x snel knipperen). Ik ben voorzichtig positief, want dat deed de decoder bij drie verschillende accu's (allemaal LiPo of LiFePo accu's). Dat een accu bijna leeg zou zijn wil ik wel geloven, alle drie vind ik iets te toevallig. Maar ik moet van het weekend als ik meer tijd heb maar even een uitgebreidere test opstelling maken en voor de zekerheid een accu volledig opladen. Het zou mooi zijn als ik de decoder weer werkend krijg. (En anders heb ik nog iets voor op mijn boodschappenlijstje voor volgende week :) )
« Laatst bewerkt op: 02 November 2023, 22:28:33 door Wummeke »
Gr,

Jan Willem

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #33 Gepost op: 02 November 2023, 22:38:24 »
Yep we zijn er!!
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 19 November 2023, 12:00:53 »
Vorige week in Houten "flink" in geslagen voor dit project. Vooral qua waarde dan, alles is zo ontzettend klein en prijzig! Maar goed, mij hoor je niet klagen. Helaas had DTS niets bij zich qua MCC, dus Ik heb uit eindelijk bij MCC-Modelcarparts een nieuwe decoder en SHdec aangeschaft. Ook kwam ik nog 2 mooie trucks tegen. Een van AWM, welke ik vooral meegenomen heb om de dissel te kunnen kopieren/over te zetten. En een Mercedes Actros, wat misschien een volgend ombouwproject wordt. Eigenlijk was ik op zoek naar een bus, maar daarvan heb ik geen model kunnen vinden wat helemaal naar mijn zin was. Ik heb in mijn hoofd zo'n Duitse witte bus zitten, waarmee de kinderen naar school gaan. Helaas zal ik dus nog een keer naar Houten moeten (goh, wat een straf  ;) ).

Een nieuwe decoder bleek toch nodig te zijn. Bij de eerste test leek het gerepareerde exemplaar nog tekenen van leven te geven. Toen ik dat een paar dagen later vol trots aan een goede vriend van me wilde showen, bleven de aangesloten test ledjes helaas donker. Hij ligt hier nog op de werkbank, maar voorlopig verklaar ik hem dan toch maar overleden.
Anyway, inmiddels zit de nieuwe decoder in de Scania van Koops, en zowaar rijdt-ie! ;D

Wel moest ik wat gewicht boven de aangedreven as aanbrengen, vandaar de twee flinke moeren. De sleper veroorzaakte te veel frictie, waardoor door te weinig gewicht boven de aandrijf as, de wagen niet van zijn plek kwam. Ik moet nog maar even kijken of ik de extra moeren als extra gewicht zo laat of het gewicht op een andere manier toevoeg. Wellicht met vislood of iets dergelijks?
Nu heb ik wel weer een andere uitdaging: de wagen stopt iedere 5 seconden met rijden. ??? Het is zo exact iedere 5 seconden (ik heb het nagemeten), dat het geen toeval meer is. Je ziet de alarmlichten ook aan flitsen, dus het is echt een teken (denk ik) dat de decoder geen signaal meer krijgt. Zou het kunnen zijn, dat de sleper het zendsignaal verstoord?

Iets anders zou ik me niet kunnen bedenken op dit moment. Maar ik sta open voor suggesties! Wellicht ten overvloede: Het wagentje van Boers heeft nergens last van, die rijdt als een zonnetje. Ook als de Koops Scania staat te stotteren. Dat ze elkaar storen sluit ik ook uit, bij mijn eerste testrondjes met de Scania stond de wagen van Boers nog niet op de baan weg. PID tuning moet nog wel doen voor de Scania, maar als dat het probleem zou zijn, dan zouden de alarmlichten niet aanflitsen als de wagen stil valt.

Ook ben ik bezig geweest met de weg aanleg. Om de hall sensoren voor terugmelding gemakkelijk in te kunnen bouwen, heb ik een houdertje ontworpen en geprint. De houdertjes hebben een doorsnee van 10 mm en bovenop is er ruimte om de magneetstrip er in te drukken, strak tegen de sensor aan. Ik hoop dat het inbouwen van de sensoren hiermee een beetje eenvoudig wordt.

Jammer genoeg is het nu eindelijk weer een beetje goed weer en kan ik dus maar beter even naar buiten gaan :P Vanavond maar weer even verder spelen!
« Laatst bewerkt op: 19 November 2023, 12:08:41 door Wummeke »
Gr,

Jan Willem