Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 17:52:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Eric B
Vandaag
om 17:38:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 17:32:25
Plan E - 2023 oplage
door
spoorijzer
Vandaag
om 17:29:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 16:48:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 16:39:18
Minibaan Visserskaai H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:32:11
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:26:06
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
FritsT
Vandaag
om 16:11:21
Magneet koppelingen voor Bemo
door
nighttrain1
Vandaag
om 15:26:45
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Prutsert
Vandaag
om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
grove den
Vandaag
om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2
door
Prutsert
Vandaag
om 14:34:22
Het Boemeltje
door
Sikko
Vandaag
om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
Reeks77
Vandaag
om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Jeroen95
Vandaag
om 11:48:48
19 Toen
door
R1954
Vandaag
om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22
door
bellejt
Vandaag
om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400
door
hmmglaser
Vandaag
om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
René 4312
Vandaag
om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
741230
Vandaag
om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn
door
Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
door
Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Roosendaal SS deel 3
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roosendaal SS deel 3 (gelezen 1617 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
Roosendaal SS deel 3
«
Gepost op:
13 December 2023, 19:45:46 »
Hebben jullie dat nu ook?
Je gaat verhuizen en je krijg daardoor een echt grote ruimte om je hobby te beoefenen. In je gedachten en fantasie zie je lange treinen rijden, een groot onderhoudsbedrijf met draaischijf, een militair basis, en een stad met bijbehorend industrieterrein/haven verschijnen. Het railplan en de Lay-out zitten vast in je hoofd. Vol enthousiasme ga je aan de gang met het door jou gedachte plan, maar tijdens het realiseren van het rail/lay-out plan, merk je steeds vaker dat het niet helemaal is van wat jij je er van voorgesteld heb. Bogen zijn te krap en als je ze groter maakt kan je er aan de achterkant niet meer bij, Het gebruikte railmateriaal is ook niet nieuw meer en vertoond hier en daar mat mankementen. Er beginnen zich steeds meer kleine irritaties voor te doen die na verloop van tijd steeds maar groter worden. Op een gegeven moment komt er een tijd dat je het helemaal niet leuk meer vind om aan de baan te werken, je baalt er zogezegd van! Als je in die periode aangekomen ben is het tijd om het roer drastisch om te gooien. Uithuilen, slikken en alles af breken wat je al gebouwd heb en opnieuw te beginnen.
Voor dat we af gaan breken, eerst nog een paar plaatjes van de 1e grote renovatie!
151 [1009] Hier was ik nog duidelijk aan het zoeken naar passende oplossingen. Ik had van Thonis van der Weel een bouwpakketje van een Portugees huisje gekregen en deze kon wel dienst doen als Bedrijfsbrandweer garage. Langs de loods staat op het Stand-By spoor de zelf gemaakte ongevallenkraan met bijbehorende hulprijtuigen te wachten op de volgende inzet. Gelijk zien we de passage van de doordeweekse vistrein.
152 [1011] De zelfgebouwde NS ongevallenkraan in zijaanzicht onder de toekomstige zanddrogerij. De loods heeft hier nog een strak doorzichtig dak met de overal even hoge rookafvoerkanalen. Ik ben helaas nooit toegekomen om de inregen hoedjes te maken.
153 [1014] Aan de lange rij buitendienst gestelde stoomlocomotieven is te zien dat het stoomtijdperk op zijn laatste benen loopt (1958). Na afnemen van nog bruikbare delen gaan de locs in konvooi naar Baarle-Nassau en de sloperij van Van Dijk in Veenendaal.
154 [878] Voor een goede bereikbaarheid van loods en werkplaats moest er een toegangsweg met spoorovergang komen. De weg afsluiting met een AKI is maar van tijdelijk aard. Uiteraard moet er aan beide zijde een afsluitboom komen met enkel andreaskruis. De basis is er al!
155 [1020] Een van de laatste nog in dienst zijne 3700 passeert hier de overweg met een proefopstelling van een nieuwerwetse AKI. Voor de loods staat de voor het nageslacht te bewaren 3737 . Verder zie ik dat de ongevallenkraan versterking heeft gekregen van een ex houten P en een stalen Dg.
156 [879] Daar ik nog wat driepuntsscharnierportalen uit mijn zeeland-periode had liggen, en die bestemd waren voor een artikel in een van de modelspoortijdschriften, gekeken of dat deze een verantwoorde plaatsing konden krijgen
157 [1003] Deze driepuntsscharnierportalen naar model van de Hoekselijn, zijn op een mal gebogen en gesoldeerd. Hier zijn geen messingprofielen gebruikt, maar zij zijn gebogen uit rond staafmateriaal. De NS 1010 doet het goed onder de waslijnen.
158 [1017] Ook de Preisertjes van Vlieringen hebben, net als wij, ook niet het eeuwige leven. Zo af en toe is er een moment van bezinning! De weg die naar het kerkhof of de begraafplaats leid is loopt strak langs het spoor. Goed is te zien waar de hoofdbaan van achter de loods vandaan komt. Wel een mooi niet alledaags thema om dit hoekje op te vullen.
159 [159] Hier is nogmaals de grote ruimte te zien tussen de achterkant loods en de vaste staande muur.
160 [991] Als je het vanuit deze hoek bekijkt komt het nogal onnatuurlijk over. Dit is nu een van die kleine irritaties die langzaam groter gaan worden.
161 [1027] Na drie keer slikken gaat het dan toch echt gebeuren. Eerst slopen en dan opbouwen
162 [1048] Een deeltje van de weg te breken sporen. Het wissel boven in de hoofdbaan verdwijnt en wordt vervangen door een overloper van Cassadio.. Met het wegbreken komt er van alles te voorschijn zoals de staander voor bergplanken die hier dienst doet als stijve ondersteuning van de hellingbaan naar boven.
163 [1046] Er was in de lage loods een wagen ontspoord, en om hem te bergen, moest de nodige ruimte gecreëerd worden ! Een goed excuus dus om de hoge loods en de rest van de havenbebouwing weg te halen en deze veilig te stellen.
164 [1065] Na ampele overweging het drastische besluit genomen om de loods in te korten. Met een ijzerzaagblad in de hand precies naast de door Gerco zo mooi gegraveerde klinknagelrand =spanten= doorgezaagd. Alles bleef tot mijn eigen verrassing mooi heel en stabiel!
165 [1066] De gescheiden delen zijn mooi glad en strak gebleven en kunnen, bij gewijzigd inzicht, zo weer tot een geheel gevoegd worden.
166 [1071] Dit is wat er overbleef na het doorzagen van de loods. Door andere inzichten van opbouw van loods en werkplaats, gaat het afgezaagde deel (straks) onderdelen leveren voor het nieuwe inzicht. Het hoofdspoor gaat nu door de loods i.p.v. achterom de loods lopen.
167 [1067] Tegen de nog bestaande afscheiding is los het voorste deel van de afgezaagde loods gezet. Dit om een idee te krijgen hoe het er in praktijk zal uitzien. Helaas kan er op deze manier nog geen half rijtuig of locomotief naar binnen. Niet het ideale gebruik van de loods
168 [1068] De aan de rechterkant staande lage werkplaats moet evenredig ingekort en van nieuw metselwerk worden voorzien. De loods heeft duidelijk geen diepte. Uiteraard komen de rails weer gewoon in de ballast te liggen en verdwijnt de nu gebruikte ondergrond.
169 [1075] Bij een afgesneden foto is er geen probleem te bespeuren!! Zo is er genoeg ruimte te vinden. De gekleurde ruimte voor de loods is het werk “luik” wat “makkelijk” uitgenomen zou moeten kunnen worden!!!. De blauwe afscherming die onder het schuinen dak staat, vraagt nog enige aandacht. Doordat de werkplaats ook naar achteren is verschoven oogt dit op het eerste gezicht wat te ver naar voren.
wordt vervolgd
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
Re: Roosendaal SS deel 3
«
Reactie #1 Gepost op:
16 December 2023, 12:33:48 »
170 [6592] Zo ziet een redelijk opgeruimde hobbyruimte eruit als er gesloopt gaat worden. Overal staan en/of liggen de onderdelen die je echt niet kwijt wil raken, maar waar moet je het allemaal laten?
171. [1072] Het scheidingswandje tussen de loods en de eindmuur, waar de trein achterom liep, is weggehaald. Hierdoor kon de werkplaats naar achteren verplaatst worden. De hoge loods staat nu met de frontgevel net voor de scheiding van het uitneembare luik. Na alle voor en nadelen tegen elkaar afgewogen te hebben is besloten het rondlopende doorgaande hoofdspoor door de loods te laten lopen. De gestileerd opgebracht bomen op de achterwand worden later naar rechts toe uitgebreid. De vogeltjes hebben nu nog alle vrijheid.
172 [1076] Zoals te zien loopt het hoofdspoor vanuit de werkplaats door een verdiep verder naar de hoge loods. De werkplaats is door geschoven tot aan de kamermuur en dat zal ook zijn vaste plaats blijven. Door dit schuiven met de componenten zal de werkplaats niet te ontkomen aan veranderingen en aanpassingen. De zichtbare vurenhouten latten behoren toe aan de omlijsting van het werkgat. Dit gat word strakjes netjes afgedekt met een plaatje styreen waar dan weer de loods en werkplaatssporen op komen te liggen.
173 [1077] Tot aan het zichtbare verticale potloodstreepje moet metselwerk aan gebracht worden. In het nieuwe gedeelte van de dienstruimtes (zie plaatje 174) moet nog een deur en enkele ramen komen. Steentjes zijn plasticcard van Slaters
174 [1081] Het “nieuwe” metselwerk is aangebracht en sluit naadloos aan tegen de Hoge loods.. In het nieuwe gedeelte van de dienstruimtes zijn extra, maar wel volgens tekening, een deur en ramen aangebracht. Deze deur geeft toegang tot het “ketelhuis”, waar je de verwarmingsketel kan vinden, en de ramen zorgen binnen voor voldoende licht. Missen alleen nog de twee rookafvoerkanalen.
175 [6649] Om een goed zicht te krijgen op de uit te voeren plannen, en of deze wel haalbaar zijn, de afgenomen loods als proef op zijn toekomstige plaats gezet.
176 [6653] Na goedkeuring door de bouwmeester de glazenwand tijdelijk voorzien van een papieren mal. Hierop worden ramen en deuren afgetekend die de juiste plaats aangeven waar evt. gesneden/gezaagd kan worden.
177 [6659] De achtergevel bestaat hier nog uit dik karton en dient alleen als hulpmiddel. Gelijk is ook gekeken hoe de evt. opening in de zijkant van de loods gecamoufleerd kan worden. Daar is deze pijpenbrug een van de mogelijkheden voor om de in/uitgang van het spoor door de loods te camoufleren
178 [6603] De Marine Luchtvaart Dienst (MLD), die gestationeerd is op vliegveld Valkenburg, houdt met een van hun patrouille vliegtuigen, P-2V7 Neptune (later SP-2H) nauwgezet in de gaten wat er op Vlieringen gebeurd. Alle werkzaam heden worden door hun op de gevoelige plaat vast gelegd
179 [6661] Als je dit zo ziet dan denk je waar ben ik in godsnaam aan begonnen, De moed zinkt je in de schoenen. Maar…., zoals een bekend ‘Suid Afrikaan” ooit gezegd heeft, “Alles zal reg kom” Voor het gemak maar weer eens beneden gaan zitten. Uithuilen en opnieuw beginnen! De loods in “bruikbare” onderdelen.
180 [6666].Door goed nameten kon de doorrijhoogte gelijk aan de onderkant van de ramen blijven vermits het spoor verdiept word aangelegd. Hierna kan de loods weer opgebouwd worden.
181 [6667] Spanten en ramen weer op hun plaats aangebracht. De achter gevel bestaat nu weer uit kunststofplaat.
182 [6668] Ziet er goed en stabiel uit. Zo is duidelijk te zien dat de doorrijhoogte niet voldoende is. Een verdiept spoor is absoluut noodzakelijk voor een goede doorvoering.
183 [6672] Het grootste deel van de doorgang zal aan het oog onttrokken worden door de pijpenbrug. De pijpenbrug is gemaakt van op kleur gebrachte limonaderietjes van de HEMA
184 [6673] Bij het nogmaals na meten bleek dat de lange 1 :87 rijtuigen niet soepel door de boog liepen. De radius was wat aan de krappe kant en daarom moest de hoge loods wat opschuiven. De oplossing werd gevonden om een van de overgebleven zij panden, die met de deur, tussen de beide loodsen te plaatsen.
«
Laatst bewerkt op: 20 December 2023, 17:42:46 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
Re: Roosendaal SS deel 3-5
«
Reactie #2 Gepost op:
20 December 2023, 17:22:16 »
185 [6674] Ik heb van een forumgenoot drie merkloze werkkuilen over kunnen nemen. Volgens tekening worden deze inspectieputten op een zo danige plaats ingelaten dat zij de openslaande dubbele loods deuren niet in de weg komen te zitten.
186 [6697] De grondplaat voor de loods, die tevens het werk gat afsluit, is een opmaat gemaakte plaat piepschuim van 2 cm dik piepschuim. Op de plaat worden de aansluitende tractiesporen en de plaats van de inspectieputten t.o.v.de loods deuren afgetekend.
187 [6700] Om het werken wat te vergemakkelijken de plaat piepschuim mee naar beneden genomen. De plaatsen waar de werkkuilen in gelaten moeten worden zijn in het werk bepaald. Met een scherp hobby-mes worden de gemarkeerde plaatsen krap uitgesneden. De terreinverharding rondom de deuren en putten zal ook hier, net als in de loods, bestaan uit stroken gesneden van de lamellen die overgebleven zijn van een huishoudelijk project!. De rails tussen de inspectiekuil en de loods deur worden, zonder dwarsliggers, direct op de lamellen gelijmd.
188 [6701] Om een exacte afstand tussen de railstaven te hebben bestaan er in de handel diverse handige hulpmiddelen die het leven van de modelspoorder kunnen verlichten.
189 [6702] Twee van de drie inspectieputtenzijn hier in het piepschuim ingelaten. De aansluitende rails worden met gewone railschoentjes verbonden. Voor de goede orde; we spreken hier over inspectieputten en niet over as of sintelkuilen. Daar dit ook geen logische plek is voor de zeer vervuilende Sintelkuil te plaatsen. Sintelkuilen waren te vinden bij de bekolings en verzorgingsinstalaties.
190 [6710] Als de stukken rails een geheel vormen en de kuilen (om en om) geplaats zijn, brengen we het spul weer naar boven en kijken of alles wel volgens plan gegaan is. Zo zuiver kan je niet werken, of er zal hier en daar wel een klein verschil merkbaar zijn.
191 [6711] Opbreken is een maar het opnieuw herstellen is twee. Het sporenverloop moet aangepast worden maar ook de omgeving vraagt om de nodige aandacht. Het uitloopspoor is te kort en moet de verdwenen oude toegangsweg vervangen worden voor een nieuwe.
192 [6708] Overzichtje van de tractiesporen. Er moeten nog heel wat sporen aangesloten worden op het centrale bedieningspaneel.
193 [6707] Volgens het originele sporenplan van het Roosendaalse tractieterrein komen er voor de loods twee driewegwissels te liggen. Buiten een paar peperdure handgemaakte exemplaren is er bitter weinig “model” op de mark aanwezig te zijn. Uiteindelijk kwam ik terecht bij de speelgoed versies van de heer Vleesman uit Neurenberg terecht! Verwerking van deze exemplaren bleek een grote vergissing te zijn De afbuighoeken die door de wissels gemaakt moeten worden zijn zodanig scherp dat zij passen goed bij een speelgoedspoorbaan. Met model heeft dit niets uit te staan.
194 [9321] Uiteindelijk is het dan dit geworden.
195 [9369] We blijven alert!
196 [9349] Het front in model
197 [012] En in werkelijkheid
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5342
Modelspoor is emotie...
Re: Roosendaal SS deel 3
«
Reactie #3 Gepost op:
20 December 2023, 19:51:32 »
Dat heb je toch maar weer netjes gedaan Hans
Rob
Gelogd
Tbinnebarretije…
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
Re: Roosendaal SS deel 3
«
Reactie #4 Gepost op:
20 December 2023, 19:53:27 »
Je ben van de straat
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Roosendaal SS deel 3