Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Mijn-bouw Indonesie door Hans K
Vandaag om 19:44:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
Koppelingsmechanisme klemt? door grossraumwagen
Vandaag om 19:03:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 19:01:41
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 18:33:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41

Auteur Topic: Verspringen nummering Roco wisseldecoders / MultiMaus  (gelezen 1174 keer)

MartinRT

• Offline Offline
Verspringen nummering Roco wisseldecoders / MultiMaus
« Gepost op: 29 August 2023, 17:39:35 »
Ik heb diverse malen de klok horen luiden, maar de klepel heb ik niet meer kunnen vinden.  Ook de zoekfunctie werkt niet, maar ik zal ook wel de verkeerde zoekopdracht ingeven.

Klok:  met het digitaal aansturen van wissels met de Roco MultiMaus (MM) is er een verschil van 4 in nummering.  Ergens, dus daar vind ik de klepel niet van.

Klepel: kan een deskundige uitleggen wat er nou precies aan de hand is (verwijzing naar een ander item kan ook) en waar ik vooral in geïnteresseerd ben:  waarom ?   Waarom is bij Roco/MM het nummer 1 (één)  niet 1 maar 5 ?  Moderne wiskunde ?  Hoewel dit probleem al lang bestaat heb ik begrepen nl. vanaf het begin van digitaal bij Roco ?

bask185

• Offline Offline
Re: Verspringen nummering Roco wisseldecoders / MultiMaus
« Reactie #1 Gepost op: 29 August 2023, 17:57:17 »
Dat heeft te maken met dat sommige programmeurs bij Roco een andere mening hadden.

In programeer wereld kunnen we variabelen indelen in zgn. arrays. Een raar iets is dat nul geïndext zijn. Het eerst element is element nul. In mensen wereld is dat raar, want je hebt geen nulde wissel of nulde sein.

Bij XpressNet zijn wissels per vier gegroepeerd. Dat ligt zo vast in het protocol. Zo heeft Lenz het bedacht en ontworpen. Maar die eerste vier wissels liggen die nou op de nulde of eerste module? Roco had hier een meningsverschil met Lenz. Daar komt het vandaan.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 August 2023, 18:10:49 »
Met dank.  Pure onwil/willekeur dus, van Roco bedoel ik.

Bit nul = bit 0, geen ontkomen aan.  Laat dat nou net de "eerste" bit zijn  ;D .
Maar Lenz maakt er zelf in de handleidingen ook een ratjetoe van.  Bit 1 (0)  tm 8 (7)  is heel gewoon, vooral als er tekst bij staat wordt het erg rommelig.  En dat doen ze soms in één handleiding door elkaar.

Ik hou het maar op 0, dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben.

Maar heb ik het volgende dan goed begrepen, of is het precies andersom ?  Stel ik heb een MM met wisseladres 1, dan moet ik dezelfde wissel op een Lenz regelaar met no. 5 bedienen ?
« Laatst bewerkt op: 29 August 2023, 18:14:51 door MartinRT. Reden: toevoeging »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 August 2023, 19:53:52 »
Ja dat klopt wel aardig.

Weet ook dat je dit op een z21 wel kan corrigeren met een optie. Mocht je je booster ooit voor een z21 omruilen..

Citaat
Bit 1 (0)  tm 8 (7) 
Ja de dingen die ze bedenken. Märklin met hun 'trits' in dat k MM2 protocol.

In DCC is snelheid 0, 0, 1 is noodstop en dan de rest loopt weer op.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 August 2023, 20:08:41 »
Ja de dingen die ze bedenken. Märklin met hun 'trits' in dat k MM2 protocol.
Kleine aanvulling.

Marklin heeft dat niet echt bedacht maar dat is een erfenis uit de tijd dat de eerste decoders nog geen microcontroller hadden maar een hardware decoder zoals bv de Motorola MC145026. Marklin heeft al die tijd ernaar gestreefd om met MM die compatibiliteit te houden. Heeft voordelen en nadelen.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 August 2023, 20:12:01 »
Hallo
Dit “probleem” is beschreven in RCN 213 (pagina 4 en 5) van de RailCommunity. Dat is de groep van (voornamelijk) Europese DCC fabrikanten. De bekende NMRA standaarden zijn op meerdere punten ambigu, en laten meerdere interpretaties toe. De Fabrikanten achter de RailCommunity proberen daarom de NMRA standaarden te verduidelijken en aan te scherpen.

http://normen.railcommunity.de/RCN-213.pdf

Ik denk overigens niet dat sommige bouwers hebben zitten slapen; ze hebben eenvoudig weg de DCC specificatie anders geïmplementeerd. Lenz heeft bijvoorbeeld bedacht dat je begint te tellen bij wissel 1 (doet de NS denk ik ook), terwijl anderen beginnen bij 0 (dat doen de meeste programmeurs).

Bij mijn eigen DCC Library (https://github.com/aikopras/AP_DCC_library) kan ik dmv een variabele kiezen of ik Lenz, Roco of OpenDCC conform de adressen wil decoderen.

Groet, Aiko
« Laatst bewerkt op: 29 August 2023, 20:14:27 door AP3737 »

Tinker55

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05 September 2023, 21:34:29 »
Ik heb geen idee of ik je hiermee help, maar ik heb recentelijk een paar maal contact gehad met iemand van Etecmo waar ik 4 wisseldecoders had besteld. Bij installatie merkte ik ook de verschuiving van wissel adressen (+4); onderstaand het advies wat ik kreeg en dit werkt perfect (bij mij…)

Dat de adressen van de wissels +4  is verschoven is inderdaad een instelling in de Z21.
Bij de instellingen van de centrale (Maintenance tool) kun je aangeven dat de "DCC turnout-addressing according RCN-213" ingeschakeld moet worden.
Als je deze "aan" vinkt worden de wisseladressen verschoven, zodat bij het intoetsen van wissel 1 ook daadwerkelijk uitgang 1 van module 1 wordt geschakeld.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 September 2023, 15:14:37 »
Lenz heeft bijvoorbeeld bedacht dat je begint te tellen bij wissel 1 (doet de NS denk ik ook), terwijl anderen beginnen bij 0 (dat doen de meeste programmeurs).
Als ik de diverse gegevens combineer, dan denk ik niet dat Lenz digitaal bij 1 begint, maar toch bij nul.  Alleen, en dat vind ik zelf heel vervelend, noemen ze dat "de eerste", in dit geval wissel. Maar digitaal is het 0.

Daar kom ik op, doordat het een goede verklaring is voor het feit dat Roco voor 4 heeft gekozen.  Nul + vier is immers 4.
En in volgorde:  Lenz  0  1  2  3  dus Roco vanaf 4 omdat de andere al bezet waren.  Dus om nog meer verwarring van door elkaar lopen te voorkomen, dan zou de ellende helemaal niet meer te overzien zijn.

Klopt mijn redenering ?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 September 2023, 15:32:35 »
Citaat
Als ik de diverse gegevens combineer, dan denk ik niet dat Lenz digitaal bij 1 begint, maar toch bij nul.  Alleen, en dat vind ik zelf heel vervelend, noemen ze dat "de eerste",
Ja dat klopt volgens mij wel. Als ze dat niet doen, zou je 1 hele wisseladres niet meer kunnen gebruiken. Hoe verschrikkelijk zuur zou het zijn als je geen 2048 maar 2047 adressen tot je beschikking zou hebben  :-X En nu moeten programmeurs overal +1 en -1 in allerlei code regels tikken om dit te compenseren  (y).

Soms als ik iets van een array of tabel maak in code, voeg ik wel eens een dummy-element toe om dit soort 'problemen' op te lossen als alternatief om overal maar +1 en -1 te tikken. Het blijft toch raar.. die nulde wissel. Dat klopt niet.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 11 September 2023, 16:05:56 »
Maar blijkbaar vinden we wel acceptabel en heel normaal dat er gesproken wordt over bijvoorbeeld een CV met 256 mogelijkheden, terwijl we als ingevoerde getallen 0 tm 255 gebruiken.

Kortom, het is wel duidelijk, maar het wordt er niet duidelijker op gemaakt.  Verschil tussen digiTAAL en lekenTAAL ?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 September 2023, 16:24:24 »
Weet je, je moet zo denken. De gemiddelde gebruiker heeft toch geen idee hoe de dingen werken. Die zal het een worst zijn of een of ander protocol onderhuids nu een getalletje plust of mint. Zolang het maar werkt, toch. Wij programmeurs komen er toch wel uit.
Train-Science.com
Train-Science github