Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door henk
Vandaag om 06:03:48
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 02:18:58
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 01:07:46
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Kersttrein door Sven
26 November 2025, 23:11:19
Aachenau West door wob
26 November 2025, 23:05:43
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
26 November 2025, 21:37:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door NS264
26 November 2025, 20:57:39
Revier Rheinbrenner (H0) door Frank 123
26 November 2025, 20:37:25
Raadplaatje door dennie
26 November 2025, 20:36:22
Au bord de la Cèze door Frank 123
26 November 2025, 20:33:33
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
26 November 2025, 20:11:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
26 November 2025, 19:11:00
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
26 November 2025, 19:09:33
gangelt door bellejt
26 November 2025, 17:58:13
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
26 November 2025, 16:33:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 November 2025, 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
26 November 2025, 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
26 November 2025, 14:41:40
Piko 2025 door Reinout van Rees
26 November 2025, 13:24:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 November 2025, 12:37:27
US diorama in H0 door Jelmer
26 November 2025, 12:06:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
26 November 2025, 10:37:08
  

Auteur Topic: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs  (gelezen 1951 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10774
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2023, 16:01:03 »
Wat een onzin allemaal:  Nu heeft de NS nog het alleenrecht over het 'hoofdspoor'. Arriva noemt 'open toegang tot het spoor een basisvoorwaarde om van de trein een succesvol alternatief te maken voor het vliegverkeer op korte afstanden'.
Arriva=DB, dus de nationale spoorwegmaatschappijen gaan in elkaars achtertuintje concurreren?
En NS international/NS is dan met DB één van de aandeelhouders van Railteam, een alliantie op het gebied van internationale hogesnelheidstreinen.
Dus aan de ene kant samenwerken en in een andere BV roepen dat concurrentie héél belangrijk is.
Iets zegt me dat dit niet heel handig is..
No dress rehearsel, this is our life.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2023, 16:05:39 »
Je kan je afvragen of Hettinga dit van te voren ook besproken heeft met het hoofdbestuur van DB. Iets zegt mij dat dit, samen met Flixbus/Flixtrain meneer Kamminga, in het leven is geroepen om de boel eens flink op te karren.
Groeten Joop, machinist Lls

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2023, 16:23:23 »
Hoe zit het eigenlijk in België waar NMBS het alleenrecht op het hoofdspoor heeft en in Frankrijk waar SNCF het alleenrecht op het hoofdspoor heeft?
Mijn gevoel zegt dat het in die landen nog wat meer monopolisch toegaat dan bijvoorbeeld in Nederland....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7179
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2023, 16:45:27 »
Durf te dromen.
Als Zwollenaar-in-de-buitendienst kan ik een rechtstreekse verbinding tussen de Lichtstad en het Den Haag van Overijssel enkel toejuichen.

Maar het bericht geeft meer vragen dan antwoorden:
Welk materieel?
Is er plaats in de dienstregeling?

En zo nog wat.

Ajuus/salut
Henrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2023, 16:45:56 »
Flixbus zet in om treinen naar Nederland te laten rijden vanuit Duitsland. Als er een jurist is, met gedegen kennis op het gebied van aanbestedingsrecht in het OV, dan is dat Arthur Kamminga wel. Flixbus heeft niet voor niets Arthur een 10-tal jaren geleden naar het hoofdkantoor in Berlijn gehaald. Vervolgens hebben zij Arthur kwartier laten maken voor de Nederlandse tak van Flixbus. Uit persoonlijke contacten met Arthur in het verleden weet ik dat er contacten zijn tussen Arthur en Anne Hettinga. Het valt niet uit te sluiten dat er sprake is van een opzetje tussen beide mannen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2023, 17:53:28 »
Durf te dromen.
Is er plaats in de dienstregeling?

Er gaat maar een trein per dag voor dag en dauw van Groningen naar Parijs en terug.
Op een groot deel van het ProRailtraject dus in de daluren.
Groet,
      Ronald

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
  • Spoor N
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2023, 18:07:58 »
De trein gaat in de ochtendspits door Amsterdam en Schiphol, hoe kun je dat daluren noemen?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2023, 21:47:56 »
Het is natuurlijk een mooie manier om tussen de IC-dienst van NS te komen, want dat mag je meenemen zolang je voldoende internationaal vervoer hebt. Alleen ik ben wel benieuwd of zo'n trein een beetje uit kan. Er is natuurlijk wel vraag naar internationaal vervoer, maar of dat genoeg is?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1460
Re: Arriva: Vanaf 2026 dagelijkse trein naar Parijs
« Reactie #9 Gepost op: 12 June 2023, 13:56:04 »
En na Arriva maakt ook Q-Buzz plannen bekend: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2235932/qbuzz-wil-dagelijks-treinen-tussen-amsterdam-hengelo-en-berlijn-laten-rijden
(Volkskrant-artikel achter betaalmuur via https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/busbedrijf-qbuzz-timmert-aan-het-pan-europese-spoor-wil-dagelijks-7-treinen-naar-parijs-en-berlijn~b1d0c7f9/)

Hoewel de exacte route (over Arnhem of Hengelo) nog niet helemaal duidelijk is, had men bij de eerste versie van het Volkskrant-artikel de Q-buzz route getekend over Arnhem én Hengelo, over de niet elektricifeerde Staatslijn D. Overigens ook de eerder genoemde Arriva-trein naar Parijs over de nog aan te leggen Lelylijn...