Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:30:46
365 "Het is weekend foto's" door basjuh1981
Vandaag om 21:15:31
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 21:11:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Olav
Vandaag om 21:02:03
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 20:58:09
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bigboynl
Vandaag om 20:57:09
US diorama in H0 door Vroeger
Vandaag om 20:24:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:03:17
Wat spoor 1 brouwsels door Rob Ellerman
Vandaag om 20:01:47
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
  

Auteur Topic: Problemen met spuiten rijtuigbak, wie weet raad?  (gelezen 4158 keer)

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Problemen met spuiten rijtuigbak, wie weet raad?
« Reactie #15 Gepost op: 07 May 2023, 14:17:13 »
Hallo Martijn,

Ik heb ook eens gekeken bij ebay op TMBF decals.
Maar ik zie niets

Casmir

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Problemen met spuiten rijtuigbak, wie weet raad?
« Reactie #16 Gepost op: 07 May 2023, 15:35:32 »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Problemen met spuiten rijtuigbak, wie weet raad?
« Reactie #17 Gepost op: 23 May 2023, 19:58:03 »
In de tussentijd met de bouw van het WGmk-rijtuig begonnen. Het aanpakken van de rijtuigbak en bodemplaat wijkt niet af van het Bcm- en Acm(L)-rijtuig. Anders is wel het aantal en de plaats van de dakventilatoren.

Het bepalen van de juiste positie daarvan was zonder tekening nog best een zoektocht. Foto's van dit type rijtuig zijn vrijwel niet loodrecht op de zijwand genomen en waar dat wel het geval is, zijn de dakventilatoren slecht te zien. Ik heb dit opgelost door op GoogleMaps het rijtuig te zoeken dat in het Alliierten Museum in Berlijn staat. De plek van de dakventilatoren vervolgens vergeleken met een afbeelding van de zijwand van het Arnold-model van dit rijtuig.



Op die manier is de positie van de dakventilatoren ten opzichte van de ramen best goed te achterhalen. Inmiddels heb ik een tekening van het rijtuig gezien en blijken de gekozen posities van de dakventilatoren goed overeen te komen  (y)



Het interieur van het WGmk-rijtuig wijkt behoorlijk af van een zitrijtuig met 12 afdelingen. Om dit meer in overeenstemming met de werkelijkheid te brengen is eerst het interieur van het Roco-rijtuig gedemonteerd. Dit gaat eenvoudig door de klikverbinding waarmee de banken en zijwand zijn aangebracht. De eerste stap in de aanpassing is het terugplaatsen van banken op de juiste plekken. Van de bank die in de oorspronkelijke toiletruimte komt moet een stukje weggesneden worden. De wand van het toilet loopt namelijk schuin weg.



Vervolgens is van de zijwand het deel ter hoogte van de bar verwijderd en zijn ook de tussenwanden weggesneden.
Twee van de drie klapdeuren in de zijgang zijn aan weerszijdevan het bargedeelte aangebracht. Dit is simpel uitgevoerd door de stukjes styreen weg te snijden en op de juiste plek te lijmen. Voor de stevigheid is aan weerszijden van de deur een stukje L-profiel aangebracht.





Omdat de keukenruimte geen deur naar de zijgang heeft is dit deel van de zijwand vervangen door een styukje styreen. De kleur NS zandgeel van Kleinspoor komt goed overeen met de kleur die het interieur heeft. Met een likje verf worden de stukken witte styreen op kleur gebracht.

Martijn

Maarten.T

  • Online Online
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Problemen met spuiten rijtuigbak, wie weet raad?
« Reactie #18 Gepost op: 24 May 2023, 01:00:19 »
Het bepalen van de juiste positie daarvan was zonder tekening nog best een zoektocht. Foto's van dit type rijtuig zijn vrijwel niet loodrecht op de zijwand genomen en waar dat wel het geval is, zijn de dakventilatoren slecht te zien. Ik heb dit opgelost door op GoogleMaps het rijtuig te zoeken dat in het Alliierten Museum in Berlijn staat. De plek van de dakventilatoren vervolgens vergeleken met een afbeelding van de zijwand van het Arnold-model van dit rijtuig.
Ik heb dat rijtuig in Berlijn ooit een keer op de foto gezet. Zal even moeten zoeken of ik ook nog detail foto's ervan heb. Maar wel van 1 zijde een totaal foto.


martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Problemen met spuiten rijtuigbak, wie weet raad?
« Reactie #19 Gepost op: 24 May 2023, 07:39:19 »
Dank voor de foto, maar ook deze is niet goed loodrecht waardoor de positie van de dakventilatoren niet goed is te herleiden. Het dak van het rijtuig is overigens gereed. net als de bak en het onderstel. Nu bezig met het interieur van de WGmk.

Martijn

Maarten.T

  • Online Online
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Problemen met spuiten rijtuigbak, wie weet raad?
« Reactie #20 Gepost op: 24 May 2023, 15:28:35 »
Heb geen betere foto recht van de zijkant dan wat hierboven staat. Wel van 1 van de kopse kant schuin en het logo.





martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Problemen met spuiten rijtuigbak, wie weet raad?
« Reactie #21 Gepost op: 26 May 2023, 18:15:43 »
In de open ruimte is een barmeubel aangebracht. Vervolgens een deel van de ramen geblindeerd door het aanbrengen van witte verf. Bij één toiletraam eerste de bestaande witte verf verwijderd op de bovenste helft. Met een luciferhoutje gedoopt in 96% alcohol gaat dat vrij eenvoudig.



Aanvankelijk de ramen afgeplakt met masking tape, maar de verf trekt in de hoeken iets onder de tape door, ondanks het goed aandrukken van de tape. Dan maar de ramen uit de hand schilderen. Door de raamstijl halverwege het raam gaat dat eigenlijk best eenvoudig.



Alle delen in elkaar gezet en daarmee is het escorte-/barrijtuig gereed.



Enige tijd geleden Tillig-set 70057 aangeschft. Daarin twee koelwagens zitten die meereden in deze treinen. Deze set is een eenmalige uitgaven uit 2022 geweest. DTMVF-FFA staat overigens voor Direction du Transport Militaire sur Voie Ferrée - Forces Françaises en Allemagne.
Daarmee staat er nu een trein bestaande uit 4 rijtuigen en 2 koelwagens en is dit project gereed.

Martijn