Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Reinout van Rees
Vandaag om 11:49:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 11:25:41
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:05:48
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58

Auteur Topic: Rails ombouwen van Ho naar TTm schaal  (gelezen 4773 keer)

rietdijk tt

• Offline Offline
Rails ombouwen van Ho naar TTm schaal
« Gepost op: 04 May 2015, 16:46:56 »
Hallo ,ik (Rene) was dus op zoek naar smal spoor naast de TT 12mm spoor dus 9mm TTm.
Echter na info van mede spoorfanaten hier wel het een en ander gevonden , maar heeeel duur.
TT is al moelijk hier in de buurt te verkrijgen laat staan TTm , dus  >:(
Na lang nadenken kom je voor de keus zelf bouw, ik naar Heerenveen ,nope.
Div tellefoontjes gedaan , niets ,ik Treintje oost in Oosterwolde gebeld ,deze had wel tweedehands flex liggen.
IK daar aangekomen flex gekocht , EURO 2.50 ??? als nieuw. busch sec lijm.
Maar wissels ,tja die had hij ook wel tweedehands , maar het plan om die te gaan verzagen ? wel zonde van een tientje per elec wissel.
Wacht even zei de eigenaar heb nog wat liggen kan je zo wel meenemen....................
Krijg ik daat een zak vol oud fieischman rails , wissels bochten recht enze,nu dat maak je niet vaak mee.
Dus aan de slag.

[/url

[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150430_212837.jpg]

Zagen , schuren ,rails op een blokje anders gaat het niet recht.

Dan krijg je dit .

Nu was ik iets te fanatiek en schuurde iets te veel eraf , geen nood ,draai de rails om en je kan het nog eens proberen , alleen steekt aan een kant nu de biels verder uit , maar die knip je zo op maat.
Dit is niet zo erg daar deze railstaaf 2.5 mm hoog is , en ik deze in het wegdek gaat liggen. kan ik het mooi met dikker materiaal opvullen wand dit is voor een trambaan bedoeld.
Een wissel ??? , dat moet uit de hand en veel meten.
DE slijptol (etje) erin.

Oude flm wissel   ;D  foto dat ik hem open zaagt kan ik niet plaatsen  ??? ??? werkte niet??

[/url

[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150503_134334.jpg]

Je kan geen freesjes genoeg hebben , de wissel tong draaipunten kunnen niet meer naast elkaar.
Alles word toch 7mm smaller  ;D

[/url

Een heel verschil met 16 mm en 9 mm,even een n wagentje om te kijken of die er niet uit loopt.
Gaat super , zeker omdat van deze de wieltjes nog kleiner zijn dan TT en TTm

[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150504_030751.jpg]

De bedrading onder het wissel is niet netjes , maar het werkt wel ,ook het punt stuk met contacten
uitgevoerd anders is de afstand te lang en staat de loc of tram zonder stroom.
Voor het lijmen doe ik papier onder de rails , anders zit het aan me lichtbak vast .
Ja ik werk op glas met licht van onder en boven , en een bril zou ook handig zijn merk ik,
de jaren beginnen te tellen   :( ;D ;D

[/url

Al met al wel de nodige uren bezig , ik denk zo 5 uur bij elkaar , en dan te bedenken dat er ook nog ,
TTe en TTf bestaat 6.5 en 5 mm !!!

[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150504_114145.jpg]

Aan een engels wissel zal ik niet beginnen  ;D dit zal ook wel gaan maar dan moet ik de wisseltongen ,
zelf maken en niet hergebruiken ik zat nu al met de scharnierpunten in de knoop.
Het verschil met de tram , locje en n wagon is dus goed te zien , heb een vier assig motoronderstel voor 9mm besteld , daar zal ik dus een tram op bouwen naar het grotere ho voorbeeld .
Maar voor mijn  TT baan wil ik ook nog buiten de trambaan in9 mm ook nog een stukje mijn spoor in 9mm aanleggen .
Dus ook kijken of ik rijdend materieel kan maken voor het mijn spoor , er is wel wat te koop ,
maar word op bestelling gemaakt , dus duur >:(
En zelfbouw is veel leuker , je leert er heel veel van.
Over een tijdje zal ik hier verder gaan met het hoe en wat.
groet rene

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Rails ombouwen van Ho naar TTm schaal
« Reactie #1 Gepost op: 04 May 2015, 16:57:48 »
Uh, een domme vraag misschien, maar wat was eigenlijk het probleem aan N-rails gebruiken? Die is al 9 mm, en als je bij een stuk flexrail de dwarsliggers losknipt van elkaar en ze wat verder uit elkaar schuift zit je aardig goed. Dan voor de wissels gewoon N-wissels nemen en de dwarsliggers wat wegblubberen met ballast zodat het niet echt opvalt dat ze dicht op elkaar zitten... Die H0-dwarsliggers waar je nu mee zit zijn wel erg lomp voor TT, helemaal voor smalspoor...

guest7823

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 04 May 2015, 17:02:14 »
Als ik zo kijk naar de hoeveelheid werk die dit mij zou kosten zeg ik:

zelfbouwen: beter resultaat en minder werk  ;D

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #3 Gepost op: 04 May 2015, 17:07:51 »
Uh, een domme vraag misschien, maar wat was eigenlijk het probleem aan N-rails gebruiken? Die is al 9 mm...

Daarnaast bestaat er ook H0e spoor (smalspoor). Zelfde railhoogte, op 9mm afstand!

Edit: Oh, pardon, ik zie nu pas dat je dat te duur vindt. Dan is het een geslaagde poging! :)
« Laatst bewerkt op: 04 May 2015, 17:10:55 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

rietdijk tt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 May 2015, 17:53:42 »
Wekra    .

Bij HOe spoor liggen de bielzen veel verder uit elkaar , en dat is als je de bielzen blijft zien wel storend ,voor een trambaan niet zo erg ,wand die ligt dan toch in het wegdek , maar ik heb dit geprobeerd ,
voor ook de mijn baan die ik wil maken , heb prijzen gezien van bijna 20 euro voor 20 cm rails !!!!,
en 60 voor een wissel .

Floris  . Met N rails kom ik denk in de problemen met mijn wielflens maat , en de n bielzen zijn echt geen gezicht , dan maat ho bielzen dat komt dichter bij TT bielzen , iets dikker en op 250 mm maar drie a vier bielzen verschil.
Flex van rivarosi is maar aan een zijde onderbroken, en als ik die gaat delen maak ik daar een mal voor zodat ik ze zo onder een frees kan doorhalen.
Voor het mijn spoor zal ik zeker nog eens kijken of ik nog wat met de bielzen kan doen.
Maar TTm materieel kan echt niet op N rails , te veel bielzen en de rails te laag.
HOe rails is zeker wel een optie voor het mijn spoor , maar ook hiervan de bielzen te grof en te ver uit elkaar.
De ho 16 mm biels komt het dichtst bij die van de TT 12 mm.  kijk nog maar eens op de foto .
Jammer maar ik heb geen N 9 mm erbij gehad , dan zie je het pas goed , heb dat in de winkel wel gedaan , strookte echt niet.

Paul   .  denk als ik wat meer gaat maken dat het sneller en mooier gaat , moest nu de wissel wel vier keer uit elkaar halen .
Weet nu waar ik rekening mee moet houden   http://schmalspurbedarf.de/content/6-willkommen

http://www.modellbau-veit.de/

http://www.mbs-sebnitz.de/ 

http://mb-kittler.de/

http://www.lorenz-modellbahn.de/indexie.htm

http://www.ttfiligran.de/shop/shop.asp?sid

http://home.arcor.de/lok-schlosserei/
http://www.dk-model.cz/web/index.php?page=shop.browse&category_id=19&option=com_virtuemart&Itemid=57&lang=de

Zoals je ziet ben ik echt wel aan het zoeken , ene de finan..........   , zoals bij velen moeten het wel toelaten ::) :-[
groet rene

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #5 Gepost op: 04 May 2015, 18:03:16 »
Voor TTm materieel neem je toch juist spoor N onderstellen, dat is ruim verkrijgbaar, goedkoop en past op N rails...

rietdijk tt

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 May 2015, 18:06:30 »
Links ho 9mm Hey een nieuwe schaal   ;D ;D
Rechts TT 12 mm

Kan altijd met de bielzen nog wat uitvreten  ;D
groet rene

rietdijk tt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 May 2015, 18:30:54 »
Floris .. Ja dat denk ik dus niet , heb wat n wieltjes vergeleken , maar die zijn echt veel kleiner.
TTm heeft de zelfde wielen als TT en dat is echt groter dan n > rond de 6 mm bij wagens t.o.p.v
TT rond de 10mm , bij loc"s weet ik het niet zo een twee drie. maar de flenzen zijn zowiezo dieper van TT.
Heb een TT wagon een beetje voor de helft op een n rails gehouden (beetje schuin) , ondanks dat je maar een kant op de rails past dan zit je nagenoeg al op je bielzen.
Nu is het zo dat er ook veel verschil is in het bestaande TT materieel , ik heb oud en nieuw,dat nieuwere tillig bv heeft grotere wielen \ flenzen dan bv bttb.

Maar bedankt voor het meedenken, als jij nog wat weet hoor ik dat graag , ik ben nog maar net weer met de hobby begonnen , vroeger heeel lang terug Ho gehad , maar vind de TT schaal echt te gek.
Ik ga gewoon een paar rails maken en dan eens in een proef stukje leggen , dat maakt denk ook een groot verschil in het zien van de rails in een landschap , denk als er balast in lig dat het anders toont.
groet rene

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #8 Gepost op: 04 May 2015, 18:56:52 »
smalspoortreinen hebben kleinere wielen dan normaalspoor... krimpen grofweg mee met de spoorbreedte. Je zal zien als je eens wat maten opzoekt van meterspoormaterieel dat je heel aardig uitkomt met N-wielen. Ik ken de truc, al was het wat groter, van kaapspoortreinen in 1:66 op 16,5mm-rails. (schaal Sm.) H0-wielen zijn dan qua maat prima bruikbaar.

rietdijk tt

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 May 2015, 19:23:16 »
Floris ik heb dat draadje van je gelezen een tijdje terug , mooi spul wat jij maakt .
Moet nog steeds lachen als ik aan je fietspompen stalling denkt  ;D (y)
Ik ga het zeker bekijken , er zal zeker wel hier of ergens anders nog wat info rondgaan ,
over het meterspoor , maar wat wil je, ik ben een jaar geleden pas weer begonnen .
Liep over een rommelmarkt hier in wolvega , zag de rails  in een doos liggen ,kon het niet thuis brengen.
Was dus TT en onder die doos nog een met 5 loc"s en ander rollend goed ;D .
En dat voor 40 euri , dus ik opzoek en wat wijzer ,vandaar dus ook ttm , heb dus een n wagen geleend om te passen .
Maar die wieltjes zijn maar 5 mm , heb een N motorstel besteld dus dan kan ik weer vergelijken.
Maar ik heb ook een TTm lok gezien maar die heeft toch echt de zelfde wielen als de  TT loc die ik bij me had , zijn rond de 8 mm.
Alleen is de TTm dus smaller , ik hoop dat ik met de bestelde motorwagen wielen rond de 8 mm heeft.
Conrad  van kato maar heb niets kunnen vinden kwa maten , dus op de gok.
Maar jij bent veel langer bezig met de hobby , dus ga ik je raad opvolgen .
groet rene

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 May 2015, 20:56:58 »
Je bent niet bang dat bij de eerste poets rode de lijm van de bielzen loslaat? Die oude Fleischmann rails gaat pas goed werken als de boel goudachtig glimmend gepoetst is.

rietdijk tt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 05 May 2015, 09:11:25 »
Ivanzon  .

Nou die lijm laat niet los hoor , je hebt verschillende contactlijmen , zij die direct vast lijmen en op,
cianide bassis deze duurt wat langer .
Maakt eerst het te lijmen deel week en droogt dan pas op , de delen smelten in elkaar als het ware.
Natuurlijk maak ik ze eerst goed schoon , maar komen ook later vast in de baan als het goed werkt.
Dus ik ben er niet zo bang voor , heb ook eentestje gedaan met gelijmde rails door ze div malen ,
te buigen ,niet alleen in de lengte maar ook in de breete waar de kracht op de gelijmde bielzen dan het grootst is.
En ja oude messing rails blijf je poetsen  ;D
groet rene