Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 10:20:08
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:58:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:56:09
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:57:27
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:42:19
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
  

Auteur Topic: NEM-schachten universeel of per type verschillend?  (gelezen 618 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
NEM-schachten universeel of per type verschillend?
« Gepost op: 28 April 2023, 13:09:53 »
Hallo,

Ik wil van mijn Roco 1600 en Roco V200 de vaste beugelkoppeling vervangen voor een Fleischmann Profi koppeling. En ik wil de flexibiliteit hebben om later alsnog weer terug te gaan naar een beugelkoppeling of welke koppeling dan ook.
Het lijkt mij dus handig om een NEM-schacht erin te zetten waar ik een koppeling naar keuze in kan steken.

Als ik beide locjes opmaak dan zie ik dat de koppelingen nu al verschillend zijn:
1600


V200


Kan ik dit vervangen voor dezelfde NEM-schacht? Of moet ik verschillende kopen?
Ik zou namelijk een voorraadje van dezelfde NEM-schachten willen kopen die op alle loc's passen.
Kan dat? Of bestaat dat niet?

Alvast dank.

Oh ja, tenslotte, Wat is dit voor een onderdeel? Ik kwam het tegen in mijn bak, maar weet niet waar deze vanaf komt. Het lijkt een schacht te zijn. Maar hij past niet op de 1600 en ook niet op de V200. Eigenlijk is ie te dik/te hoog.

« Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 13:16:51 door erikkral »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
« Reactie #1 Gepost op: 28 April 2023, 13:16:59 »
Uitgangspunt van Roco is de manier waarop de koppelingen op de oude modellen waren gemonteerd. Roco heeft nem-schachten ontwikkeld die precies zo werden gemonteerd. Er waren niet veel varianten, maar dus ook niet één. Die van bijvoorbeeld de oude 1600 en 2200 waren identiek. Misschien kan iemand in een oude catalogus kijken.

Die laatste lijkt me een Fleischmann-schacht. Voor de Plan V of zo.
Voor Fleischmann geldt verder hetzelfde. Fleischmann had in hoofdzaak twee manieren om een koppeling te monteren en er kwamen dus ook twee varianten nem-schachten om modellen eenvoudig van een schacht te voorzien.

Dat alles uiteraard los van nieuwontwikkelingen of het aanbrengen van een kortkoppelmechaniek. Dan was de ingreep groter.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 13:26:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
« Reactie #2 Gepost op: 28 April 2023, 13:31:17 »
Dankjewel Henk. Jouw antwoord heeft me op een spoor gezet.
Volgens mij moet ik voor de NS1600 NEM-schacht met nummer 100829 hebben.
Voor de V200 denk ik schacht met nummer 95176 nodig te hebben.

Voor wat betreft je opmerking over het kortkoppelen, dat kan ik toch zelf proberen door er een kortkoppeling in te steken? In mijn geval een Fleischmann Profi koppeling.
Dat verandert toch niets aan de te gebruiken NEM-schacht?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
« Reactie #3 Gepost op: 28 April 2023, 13:39:08 »
De nem-schacht heeft op zich niets met kortkoppelen te maken. De schacht is bedoeld om gemakkelijk koppelingen te kunnen wisselen. Was destijds een hele uitkomst.

Voor kortkoppelen zijn twee zaken van belang: het mechaniek en een starre koppeling die vaak kortkoppeling wordt genoemd.
Door de oude koppeling door een nem-schacht te vervangen, werd nog geen kortkoppelen mogelijk. Je kan er wel een kortkoppeling in stoppen, maar je zal zien dat de koppelafstand nog steeds niet buffer aan buffer is.
Buffer aan buffer wordt pas mogelijk als er ook een kortkoppelmechaniek is. Op den duur kregen veel oudere wagens en rijtuigen een mechaniek en dan werd ook altijd een nem-schacht toegevoegd. Dan ging het dus niet meer over het eenvoudigweg vervangen van een koppeling door een schacht en was de ingreep vaak maatwerk. Oude locs hebben meestal nooit een mechaniek gekregen, omdat de ingreep te groot zou zijn.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 13:48:32 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
« Reactie #4 Gepost op: 28 April 2023, 13:49:53 »
Ha, je bedoelt met het mechaniek dus het gedeelte wat onder de loc zit, wat ervoor zorgt dat de koppeling langer wordt in de bocht en korter wordt op een recht stuk spoor. Dat lees ik wel vaker, maar ik dacht dat men altijd de koppeling zelf bedoelde. Weer wat geleerd vandaag.

Ik maak me over het ontbreken van het mechaniek onder de loc eigenlijk niet zo'n zorgen. De wagons hoeven niet kortgekoppeld worden met de loc maar enkel met elkaar. Het spannende van dit verhaal (lijkt mij) is dat de voorkant van het rijtuig of de wagon niet tegen de achterkant van de loc schuurt.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 13:52:28 door erikkral »