Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal
door
Peter J K
Vandaag
om 01:42:05
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Duikeend
Vandaag
om 01:28:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Lobomotion69
Vandaag
om 01:10:45
Goede wensen voor 2026
door
Ronald69
Vandaag
om 00:18:24
Contact gegevens Roco NL
door
Sikko
18 December 2025, 23:19:17
Piko EUROCITY 2969 traxx
door
Rob Ellerman
18 December 2025, 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
18 December 2025, 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
18 December 2025, 21:58:54
Rondom Charlois
door
hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep
door
Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Station Steenwijk poging 2
door
Spoor010
18 December 2025, 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag
door
Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
18 December 2025, 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen
door
Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen
door
linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026
door
Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Raadplaatje
door
Gerrit H
18 December 2025, 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
18 December 2025, 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Nico Hoogerwerf
18 December 2025, 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
18 December 2025, 13:47:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
NEM-schachten universeel of per type verschillend?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: NEM-schachten universeel of per type verschillend? (gelezen 660 keer)
erikkral
Offline
Berichten: 348
NEM-schachten universeel of per type verschillend?
«
Gepost op:
28 April 2023, 13:09:53 »
Hallo,
Ik wil van mijn Roco 1600 en Roco V200 de vaste beugelkoppeling vervangen voor een Fleischmann Profi koppeling. En ik wil de flexibiliteit hebben om later alsnog weer terug te gaan naar een beugelkoppeling of welke koppeling dan ook.
Het lijkt mij dus handig om een NEM-schacht erin te zetten waar ik een koppeling naar keuze in kan steken.
Als ik beide locjes opmaak dan zie ik dat de koppelingen nu al verschillend zijn:
1600
V200
Kan ik dit vervangen voor dezelfde NEM-schacht? Of moet ik verschillende kopen?
Ik zou namelijk een voorraadje van dezelfde NEM-schachten willen kopen die op alle loc's passen.
Kan dat? Of bestaat dat niet?
Alvast dank.
Oh ja, tenslotte, Wat is dit voor een onderdeel? Ik kwam het tegen in mijn bak, maar weet niet waar deze vanaf komt. Het lijkt een schacht te zijn. Maar hij past niet op de 1600 en ook niet op de V200. Eigenlijk is ie te dik/te hoog.
«
Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 13:16:51 door erikkral
»
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22757
Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
«
Reactie #1 Gepost op:
28 April 2023, 13:16:59 »
Uitgangspunt van Roco is de manier waarop de koppelingen op de oude modellen waren gemonteerd. Roco heeft nem-schachten ontwikkeld die precies zo werden gemonteerd. Er waren niet veel varianten, maar dus ook niet één. Die van bijvoorbeeld de oude 1600 en 2200 waren identiek. Misschien kan iemand in een oude catalogus kijken.
Die laatste lijkt me een Fleischmann-schacht. Voor de Plan V of zo.
Voor Fleischmann geldt verder hetzelfde. Fleischmann had in hoofdzaak twee manieren om een koppeling te monteren en er kwamen dus ook twee varianten nem-schachten om modellen eenvoudig van een schacht te voorzien.
Dat alles uiteraard los van nieuwontwikkelingen of het aanbrengen van een kortkoppelmechaniek. Dan was de ingreep groter.
«
Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 13:26:25 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
erikkral
Offline
Berichten: 348
Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
«
Reactie #2 Gepost op:
28 April 2023, 13:31:17 »
Dankjewel Henk. Jouw antwoord heeft me op een spoor gezet.
Volgens mij moet ik voor de NS1600 NEM-schacht met nummer 100829 hebben.
Voor de V200 denk ik schacht met nummer 95176 nodig te hebben.
Voor wat betreft je opmerking over het kortkoppelen, dat kan ik toch zelf proberen door er een kortkoppeling in te steken? In mijn geval een Fleischmann Profi koppeling.
Dat verandert toch niets aan de te gebruiken NEM-schacht?
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22757
Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
«
Reactie #3 Gepost op:
28 April 2023, 13:39:08 »
De nem-schacht heeft op zich niets met kortkoppelen te maken. De schacht is bedoeld om gemakkelijk koppelingen te kunnen wisselen. Was destijds een hele uitkomst.
Voor kortkoppelen zijn twee zaken van belang: het mechaniek en een starre koppeling die vaak kortkoppeling wordt genoemd.
Door de oude koppeling door een nem-schacht te vervangen, werd nog geen kortkoppelen mogelijk. Je kan er wel een kortkoppeling in stoppen, maar je zal zien dat de koppelafstand nog steeds niet buffer aan buffer is.
Buffer aan buffer wordt pas mogelijk als er ook een kortkoppelmechaniek is. Op den duur kregen veel oudere wagens en rijtuigen een mechaniek en dan werd ook altijd een nem-schacht toegevoegd. Dan ging het dus niet meer over het eenvoudigweg vervangen van een koppeling door een schacht en was de ingreep vaak maatwerk. Oude locs hebben meestal nooit een mechaniek gekregen, omdat de ingreep te groot zou zijn.
«
Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 13:48:32 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
erikkral
Offline
Berichten: 348
Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
«
Reactie #4 Gepost op:
28 April 2023, 13:49:53 »
Ha, je bedoelt met het mechaniek dus het gedeelte wat onder de loc zit, wat ervoor zorgt dat de koppeling langer wordt in de bocht en korter wordt op een recht stuk spoor. Dat lees ik wel vaker, maar ik dacht dat men altijd de koppeling zelf bedoelde. Weer wat geleerd vandaag.
Ik maak me over het ontbreken van het mechaniek onder de loc eigenlijk niet zo'n zorgen. De wagons hoeven niet kortgekoppeld worden met de loc maar enkel met elkaar. Het spannende van dit verhaal (lijkt mij) is dat de voorkant van het rijtuig of de wagon niet tegen de achterkant van de loc schuurt.
«
Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 13:52:28 door erikkral
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
NEM-schachten universeel of per type verschillend?