Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
04 August 2025, 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
04 August 2025, 16:08:38
  

Auteur Topic: Circus USA  (gelezen 634 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Circus USA
« Gepost op: 21 April 2023, 15:15:40 »
Circusdieren USA


001 Een gedeelte van de Olifanten van RBB&B in 1929

Ringling Bros., Barnum & Bailey in the USA

In 1872 was het Amerikaanse circus van P.T.Barnum zo groot geworden, dat om logistieke redenen besloten werd in het vervolg alleen nog maar per trein te verplaatsen P.T. Barnum gaf twee van zijn partners, William Cameron Coup en Dan Costello, opdracht om een manier te ontwikkelen die het snel laden en lossen van de circuswagens per trein mogelijk maakt. In die tijd was het nog gebruikelijk dat het laden en lossen van platte wagens (flatcars) over de zijkant van de wagen gebeurde. De heren Cameron Coup en Costello, ontwikkelde een systeem van touwen en katrollen waarmee zij door middel van paardenkracht, een hele rits aan elkaar gekoppelde circuswagens over de kop, via een eigen oprit, de trein op konden trekken. Op het dek van de Flats waren geleide rails voor de wielen van de circuswagens aangebracht, en tussen de spoorwagens onderling lagen overloopplaten. In principe konden de paarden alles in een keer, en zonder onderbreking, de trein op/af trekken. Voor het afladen van de wagens werden de opritten omgedoopt tot afritten en zorgde een soort rem ervoor dat de wagens met gepaste snelheid af konden dalen en er geen asbreuken o.i.d. konden ontstaan. Voor dit experiment stelde “The Pennsylvania Railroad” een grote hoeveelheid “flatcars” ter beschikking. Voor het onderbrengen van “the performers en musicians” huurde Coup in Trenton New Jersey speciale slaapwagens in. De “ workers “ moesten het met de minderen “coaches” doen!. Ja verschil moest er nu eenmaal zijn. Het experiment met de Flatcars van de “Pennsylvania Railroad” was niet erg succesvol te noemen. Daar de flatcars van de “Penny” niet tot de allerbeste van hun soort behoorde en er dan ook heel veel mis gegaan. Het grootste probleem waar de ontwerpers mee te maken hadden was het ontbreken van standaardisatie bij de spoorwegmaatschappijen. Lengte, breedte en hoogte boven de spoorstaaf  (BS) waren bij iedere maatschappij, en bij fabrikanten van spoorwegmaterieel, weer anders. Bij veel flatcars zat bv. het handremwiel aan de kop van de wagen en stak ruim boven de laadvloer uit. Tijdens het laden en lossen van de wagens moesten deze handwielen steeds weer gemonteerd en gedemonteerd worden wat heel arbeidsintensief was en veel tijd koste.
Geërgerd door deze “problemen, “besloot Coup een eigen trein te ontwerpen en deze per direct te laten bouwen. Midden in het Circusseizoen nam Coup contact op met een fabriek in Urbana, Ohio,(waarschijnlijk the U.S. Rolling Stock Car Company) en bestelde daar de eerste circusflats van 32 voet lengte. Toen het circus op 28 juni in Columbus, Ohio arriveerde kon P.T. Barnum 65 flats van de nieuwe “circus train” in ontvangst nemen. De Train bestond voor het eerst uit 65 “gestandaardiseerde flatcars”, een “Wagner-sleepingcar” voor de artiesten, en gewone “sleepers” for the workers. Bij de trein hoorde ook nog eens boxcars voor extra store ruimte, en speciale Palace cars voor de levende have. Het hele circus kon nu in een nacht meer als 100 mijl verplaats worden. Met dit nieuwe systeem kon in het vervolg ook kleinere plaatsen aangedaan worden. Het systeem dat in 1872 voor het eerst door RBBBC in gebruik werd genomen voldoet heden ten dage nog steeds, al zijn de paarden nu vervangen door winches en tractoren.. Ondanks dat er in de loop der jaren enkele tragische ongevallen zijn geweest, is gebleken dat Ringling Bros and Barnum & Bailey samen het circus levend hebben gehouden.


002 Tijdens de voorstelling


003 RBBX41307 heeft een bewogen leven achter de rug voor dat zij bij het circus terecht kwam. In 1949 verbouwde the Budd Company de Pullman Plan #9513 voor de voormalige Pennsylvania Railroad (PRR) als stainless steel, 21-roomette sleeper No. 8267 (“Lewistown Inn”). Herbouw in 1963 als een 64-seat coach met 12 rokersplaatsen in de smoking lounge, en vernummerd in PRR 1505. In 1968 overgenomen door de Penn Central (PC) als1505 . In 1976 verkocht naar de New Jersey Transit en vernummerd in NJTR 5439. In 1992 wederom verkocht aan een particulier die op zijn beurt de wagen doorverkocht aan RBBB Circus. De RBBB verbouwde de wagen in hun eigen werkplaats te Palmetto FL. De wagen kwam in de “RED UNIT” als Circus “RBX 38” in dienst. In 1995 werden de housing members of the Circus BAND omgenummerd naar de meer spoorweg gerelateerde nummers en zo kreeg zij het nummer RBBX 41307. In 2010 Ringling Bros. is opgedeeld in twee gelijkwaardige treinen: the Red Unit and the Blue Unit..Maximum train speed is 60 miles per uur. In de vroege jaren van 2000 ging de wagen over van de Red Unit naar de Bleu Unit. Zover ik weet doet zij daar nog steeds dienst. Tampa, Florida. Per trein (unit) zijn 33 conventional passengercars voor het circus personeel en hun families beschikbaar. Het duurt 6 uur om de trein te lossen en 12 uur om het circus op te bouwen


004 Animalcar RBBX #63009 van Ringling Bros and Barnum & Baley’s Cicustrein is de voormalige Union Pacific bagagewagen#5762

Lossen van olifanten en paarden op de plaats van bestemming.


005 De eerste olifant maakt aanstalten om de Animalcar RBBX 63004 te verlaten.


006 Animalcar RBBX 63004


007 Animalcar RBBX 63004


008 Animalcar RBBX 63004


009 Animalcar RBBX 63004 is leeg!


010 Animalcar RBBX 63006. De loopbrug word klaar gemaakt om de paarden ordentelijk te laten uitstappen


011 Animalcar RBBX 63006


012 Animalcar RBBX 63006


013 Animalcar RBBX 63004


014 Animalcar RBBX 63006
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

JohnRobertGrunn

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
    • Hersenwerk voor honden
Re: Circus USA
« Reactie #1 Gepost op: 21 April 2023, 15:55:14 »
Dank voor het delen.  (y)
Mvg Rob

MiddenGroningen is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA N baan.