Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04

Auteur Topic: Wanneer automatiseren met PC?  (gelezen 2870 keer)

AlexanderR

• Offline Offline
Wanneer automatiseren met PC?
« Gepost op: 04 April 2008, 12:18:21 »
Allen,

Ik ben van plan te gaan herintreden. Rails en rollend materieel (2 rail) staan op de plank, banenplan ligt redelijk definitief op de tekentafel (zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10434.0).

Keuze analoog of digitaal was tot nu toe een non-issue. Ik ga rangeren met een goederenloc en op de achtergrond pendelt een treinstel heen en weer tussen perron en schaduwstation. Welliswaar kruist de goederentrein het reizigersspoor bij het uitrijden van het station maar toch had ik niet het gevoel digitaal nodig te hebben.

Maar toen ik ging kijken naar wat ik aan analoge electronica nodig heb om alles goed te laten verlopen kwam ik op een aardige lijst:
- Voor iedere trein een PBM (ze rijden nooit op hetzelfde spoor muv het kruisen)
- Een pendelautomaat met een "enable" functie (pendelen mag niet als de goederentrein bezig is om te kruisen)
- Logica om de condities waaronder wel / niet gependeld mag worden uit te lezen
- Aansturing voor de engelse wissel waarover de reizigerstrein en de goederentrein elkaar kruisen (als er gependeld wordt maakt deze wissel onderdeel uit van het reizigersblok anders van het goederenblok)

Krijg ik allemaal wel opgelost maar dan zit ik volgens mij nog steeds aan een aardige uitgave. Zelfbouw is eigenlijk geen optie wegens te weinig tijd, dus ik zou zo veel mogelijk kant en klaar kopen (=duur).
Dan wordt digitaal interresant, maar mijn vraag is hoe ver kun je gaan met automatiseren zonder dat je een PC nodig hebt?

Om voor een pendeltreintje een hele PC op de baan aan te sluiten voelt als zware overkill.
Dus:
Kun je digitaal pendelen programeren zonder PC?
Kan dat conditioneel (concreet: afhankelijk van de stand van een wissel) zonder PC?
Kan ik het omzetten van een wissel tegenhouden als er gependeld wordt zonder PC (zou leuk zijn)?
Kun je bij het starten van het pendelen de wissels automatisch goedzetten zonder PC (als dat niet kan haak ik meteen af :))?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

PS: lijkt me handig om voor de oplossing: "pas het banenplan aan" het draadje over het banenplan te gebruiken :D

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wanneer automatiseren met PC?
« Reactie #1 Gepost op: 05 April 2008, 09:00:01 »
Alexander, wanneer jij daar behoefte aan hebt, of aan toe bent. En als je voor jezelf je doelstelling hebt bepaald.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #2 Gepost op: 07 April 2008, 11:54:40 »
Als ik je sporenplan zo zie en je wensen lijstje denk ik dat je je nog een tweede vraag moet stellen.
Bij dit alles wil ik daarbij afhankelijk zijn van anderen. Bv. Een pendelautomaat met wisselvergrendeling etc is gemakkelijk in bv een pic te schrijven. Hiermee zal om alles wat eenvoudiger te houden een analoge baan de voorkeur genieten. Kun je zelf een pic programmeren?
Anders zou het rijden op zo'n klein baantje beter digitaal kunnen, waarbij een simpele notebook en een intellibox (meteen twee regelaars) een uitkomst zijn. Koploper op de notebook en klaar.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

AlexanderR

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 April 2008, 17:45:14 »
Heb een achtergrond in ICT (incl. assembler programeren) en vroeger wat gesoldeerd dus die PIC moet wel lukken. Moet me er wel in verdiepen en die tijd zou ik liever besteden aan rijden!

Heb even gekeken wat de verschillende digitale centrales allemaal kunnen. Ik zit te denken aan de ECOS. Die kan van zichzelf al  pendelen, ik weet alleen niet of die zo slim is dat 'ie conditioneel kan pendelen. Zal de handleiding nog eens doorspitten. Mocht ik het niet kunnen vinden dan start ik in de digitale vraagbaak wel een draadje daarover.

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #4 Gepost op: 13 April 2008, 13:10:43 »
Dit is geen beginnersvraag meer, maar het antwoord is simpel:
Wat jij wilt.

Als je in de ICT zit heb je vast een technische opleiding gehad en heb je
hoogstwaarschijnlijk wat digitale techniek gehad.
Als je de bouwstenen uit de 7400 reeks zou willen toepassen kun je al een mooie pendelautomaat maken. Maar het kan idd ook moderner met een PLD of zo, wat jij wilt.
Mij lijkt dat geautomatiseer helemaal niks, maar ja het is jouw hobby!!!  ;)
(mij lijkt het wel lachen om met een oude homecomputer , msx of zo, wat te gaan doen in combinatie met de treinen.. ;D ;D ;D)

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #5 Gepost op: 13 April 2008, 13:22:12 »
Ook met koploper is het lastig (of eigenlijk niet mogelijk) om handmatig te rangeren waarbij je ook op de automatisch bestuurde sporen komt. Voor het kruisen van zo'n stukje spoor is wel iets te bedenken waardoor je voorkomt dat de automatisch bestuurde trein dat stuk baan niet mag berijden. Ga je al handmatig rijden terwijl de automatisch bestuurde trein in aantocht is of beter gezegd de kruising al heeft gereserveerd dan heb je een probleem.
Om dit te voorkomen zijn best eenvoudige oplossingen te bedenken. Feit blijft dat je dan een computer nodig hebt.

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Jan Willem Wildeman

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 April 2008, 14:57:53 »
Volgens mij zijn er eenvoudige oplossingen om zonder PC toch een trein te laten pendelen. Ik heb daar zelf geen ervaringen mee, maar dat heb je waarschijnlijk al lang uitgezocht.

Verder hoort je perronspoor een uitrijsein te hebben. Daarmee kan je toch op enorm veel manieren je rijwegen beveiligen?
Denk aan een remgenerator, omschakelen op DC en decoder programmeren voor alleen digitaal of Lenz ABC gebruiken. Bij die laatste optie heb je wel decoders van Lenz of Zimo nodig.

Als het sein op rood staat stopt de trein gewoon. Bij groen gaat het pendelbedijf weer verder. En als je zelf rangeert moet je lekker zelf op de betreffende seinen letten !

succes,

Jan Willem

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #7 Gepost op: 16 April 2008, 12:29:48 »
Als advies wil ik nog mee geven dat het gebruik van een PC bij een (digitale) modelbaan op zichzelf al een hobby is.

Als je een PC wilt gebruiken dan kan dat altijd (al is het vaak "overkil"), zelfs op een simpel railovaaltje of startsetje. Het is maar wat je wilt en wat je leuk vind.

Belangrijk is dat je jezelf van-te-voren realiseerd dat er enkele situaties denkbaar zijn waarbij het verstandig is om VOORAF reeds de gewenste verbindingen / isolaties ed. aan te brengen (heb ik algemeen gehouden ;D). Denk als belangrijkste de manier van treindetectie. Want of je nu digitaal rijd of analoog, je PC moet wel WETEN waar de trein zich bevindt.

Succes,
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....