Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 09:51:54
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Alewijn
Vandaag om 09:48:15
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:24:59
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 09:22:59
Rail away door Huup
Vandaag om 09:21:00
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
Vandaag om 09:06:13
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door Ronald Halma
Vandaag om 08:59:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 08:57:37
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 07:29:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
  

Auteur Topic: De ene beugelkoppeling is de andere niet  (gelezen 2358 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22735
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #15 Gepost op: 24 March 2023, 21:55:58 »

Wat zou dit zijn? Zou de ene een nieuwere versie van de andere kunnen zijn maar beiden van dezelfde fabrikant? Of zijn dit twee fabrikanten door elkaar?


Kan allebei. Je onderschat de verschillen nog steeds.  :)
Ik vervang alle koppelingen door profi en ik denk dat ik tig varianten van de beugelkoppeling overal en nergens heb slingeren. 
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marcel112

  • Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: De ene beugelkoppeling is de andere niet
« Reactie #16 Gepost op: 24 March 2023, 22:18:25 »
Een ander ding kan ook de hoogte zijn tussen de koppelingen onderling.

Niet alle wagons staan even hoog boven de rails met de koppeling. Het wil dan wel koppelen in stilstand, maar met een trekkracht zal de hogere beugel nog net iets hoger op het pinnetje vallen van de getrokken wagon. Bij echte kortkoppelingen zit dit veel starrer in elkaar waardoor er minder ruimte is voor deze beweging tussen de koppelingen, en in de trein.

Het tempo waarmee de kracht wordt opgewekt doet daarin overigens wel heel veel. Heb treinen van 48 wagons gereden met beugelkoppelingen. Door langzaam op te trekken zoals ook 1:1 gebeurt verdeel je de krachten veel meer waardoor het "op kracht" ontkoppelen een stuk minder voor zal komen.
Met het "op kracht" ontkoppelen wordt dan vaak de beugel net over het topje van de lager hangende beugel getrokken. Truuk is dan ook om de lagere te koppelen op de hogere koppeling. Dus de lagere koppeling moet op de hogere dan ook onderaan liggen ipv bovenop.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube