Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bahn-AG
Vandaag om 15:21:31
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 15:18:32
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:09:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Digitaliseren Trix V 120 door Ben
Vandaag om 14:35:32
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
  

Auteur Topic: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden  (gelezen 1499 keer)

Bert50

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Gepost op: 27 February 2023, 13:57:36 »
De bewegingsruimte van museum materieel kwam in het geding door de "nieuwe" ECM wetgeving. Er komt nu toch een vrijstelling/beperktere variant voor historisch rail materieel. De Europese Wet en Regelgeving biedt hiertoe de ruimte. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal deze variant verder uitwerken. In afwachting daarvan kunnen organisaties met historisch rail materieel (b.v. de railmusea) nu een vrijstelling aanvragen bij ILT en daardoor blijven rijden. Mooi voorbeeld hiervan is overigens Fairtrains die weer met de 1315 kunnen gaan rijden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4755
    • Filmpjes op YouTube
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #1 Gepost op: 27 February 2023, 14:17:35 »
Sinds wanneer mocht de 1315 niet meer rijden dan?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22619
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #2 Gepost op: 27 February 2023, 14:33:35 »
Werd de 1315 niet commercieel ingezet?
Dan vraag ik me af of een vrijstelling kan worden verleend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4755
    • Filmpjes op YouTube
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #3 Gepost op: 27 February 2023, 14:34:56 »
Klopt, eind vorig jaar nog vastgelegd.

Edit: nog wat gevonden, specifiek dat de 1315 weer de baan op mag: https://martijnvanvulpen.nl/nieuws/fairtrains-1315-mag-de-baan-weer-op/

Daar gaat het nadrukkelijk niet over een vrijstelling, maar over certificering. Wel jammer dat daar te lezen is dat de Crafter-trein niet meer tot het takenpakket behoort  :'(
« Laatst bewerkt op: 27 February 2023, 14:43:00 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18259
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #4 Gepost op: 27 February 2023, 14:43:18 »
De bewegingsruimte van museum materieel kwam in het geding door de "nieuwe" ECM wetgeving. Er komt nu toch een vrijstelling/beperktere variant voor historisch rail materieel. De Europese Wet en Regelgeving biedt hiertoe de ruimte. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal deze variant verder uitwerken. In afwachting daarvan kunnen organisaties met historisch rail materieel (b.v. de railmusea) nu een vrijstelling aanvragen bij ILT en daardoor blijven rijden. Mooi voorbeeld hiervan is overigens Fairtrains die weer met de 1315 kunnen gaan rijden.

Hartstikke mooi maar stel je even voor als nieuwe gebruiker. Weten we met wie we van doen hebben :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bert50

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #5 Gepost op: 27 February 2023, 15:26:48 »
Hallo Ronald, waar mag ik dat voorstellen doen? Misschien al in het kort. Ik ben treinliefhebber en dan met name van museum materieel uit het verleden. Vandaar dat ik ook het ECM verhaal zo op de voet heb gevolgd. Deze certificering zorgde er namelijk voor dat divers museum materieel niet meer kon rijden. Twee museum organisaties zouden starten met de aanvraag, maar uiteindelijk heeft historisch railvervoer Nederland een gebundelde aanvraag gedaan namens al hun leden.

Verder ben ik liefhebber van modelspoor 1:87 en dan met name Nederlands materieel.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22619
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #6 Gepost op: 27 February 2023, 15:29:03 »
Klopt, eind vorig jaar nog vastgelegd.

Edit: nog wat gevonden, specifiek dat de 1315 weer de baan op mag: https://martijnvanvulpen.nl/nieuws/fairtrains-1315-mag-de-baan-weer-op/

Daar gaat het nadrukkelijk niet over een vrijstelling, maar over certificering. Wel jammer dat daar te lezen is dat de Crafter-trein niet meer tot het takenpakket behoort  :'(

Onderaan gaat het over het recente besluit van de ILT en wordt wel gesproken over een vrijstelling Arjan.
Zo ken ik de regelgeving ook. Dergelijke Europese spoorregels kennen de mogelijkheid vrijstellingen te verlenen voor museaal gebruik. Het is aan de lidstaten om die mogelijkheid al of niet te benutten. Wil een land dat niet, dan geven ze in de regel Europa de schuld.  ;D Maar kennelijk wil Nederland dat nu wel. Ben dus alleen niet helemaal zeker of het ook kan indien een oude loc wordt gebruikt voor commerciĆ«le doeleinden, maar het zal wel als Fairtrains dat meldt.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2023, 16:12:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4755
    • Filmpjes op YouTube
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #7 Gepost op: 27 February 2023, 15:35:50 »
je bent me voor Hank, leest het net ook ;-) Wilde bericht al aanpassen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Museum materieel kan door ECM vrijstelling toch blijven rijden
« Reactie #8 Gepost op: 09 March 2023, 10:55:11 »
Ik zie het draadje nu pas, maar het gaat volgens mij niet om een gehele vrijstelling.

Het is immers gewoon opgelegde regelgeving en dient het veilig vervoeren van treinen.
Moeilijk om te zeggen dat het voor museumorganisaties ineens niet zo op hoeven gaan, dan zou er morgen een ongeluk gebeuren met een museumtrein en dan is vervolgens heel de wereld in rep en roer hoe dat kan.

Uiteindelijk is er namelijk ook niks mis met het opzetten van een voldoende geborgd onderhoud systeem, iets wat voor de ECM regelgeving ook al een verplichting was maar vandaag de dag dus door een derde partij getoetst en gecertificeerd moet zijn.

Men beraad zich nu eerst wat er eenvoudiger gemaakt kan worden aan dit verhaal, dus voorlopig is er nog niks bekend over wat er precies gaat veranderen.