Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 18:27:17
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:12:16
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:24:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door p-kokkie
Vandaag om 17:18:02
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:15:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 14:39:27
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 12:03:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:51:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 11:38:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar door bask185
Vandaag om 10:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 10:10:55
  

Auteur Topic: Kippenlijn of Valleilijn  (gelezen 2774 keer)

Age van Dijk

  • Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Kippenlijn of Valleilijn
« Gepost op: 24 January 2024, 18:30:20 »
Nadat ik in 2018 was gestart met het bouwen van een module https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82061.0 groeide ook het plan om uit te zien naar een andere woonomgeving. Gelukkig had ik genoeg tijd om mijn bak op tijd klaar te hebben om nog aan een enkele beurs deel te nemen voordat alles werd opgeslagen.
Aan het begin van de Corona-pandemie werd ons nieuwe huis opgeleverd in Ede en ontdekte ik het bestaan van de Valleilijn. Uiteraard ben ik me toen ook als liefhebber van spoor en geschiedenis gaan verdiepen in de geschiedenis van wat oorspronkelijk werd aangelegd als Kippenlijn van Ede naar Nijkerk. Later werd het traject vanaf Barneveld verlegd naar Amersfoort.
Leuk, maar op dat moment (begin 2021) niet meer dan dat. Te druk met de verhuizing. Totdat ik in Railhobby de bouwbeschrijving las van het station Voorthuizen en er achter kwam dat alle oorspronkelijke stations langs de Kippenlijn hetzelfde basismodel hebben: Ede, Lunteren, Barneveld, Voorthuizen en Nijkerk.

Het huis was wel zo'n beetje klaar, de Corona-perikelen bijna voorbij. Een goed moment om aan iets nieuws te beginnen: station Lunteren. Ede had ook gekund, maar werd wat groter omdat de goederenloods groter is en ook de omgeving van het station kon mij niet zo boeien.
Dat ik geen enkele ervaring had met het assembleren van 3D gemodelleerde objecten, noch met het schilderen van dergelijke prints was voor mij eerder een uitdaging om het toch maar eens te gaan proberen dan me door het excuus "kan ik niet, durf ik niet" te laten weerhouden. En eerlijk gezegd, het viel me niet mee. Er moest inderdaad nog wel wat pas worden gemaakt of zelfs (opnieuw / na) worden geleverd, maar het is me uiteindelijk gelukt.
Van het bouwproces heb ik geen foto's gemaakt, wel van een enkel detail en het (eind)resultaat:














Dat eerder genoemde detail laat ik ook zien, omdat ik het wel leuk vind om te beschrijven hoe ik het hek (ja, te hoog  ;D) heb gemaakt.
Ik heb plastic profieltjes "op maat" gezaagd en vervolgens afgerond. Met een puntige, hete soldeerbout heb ik op vaste plaatsen 2 deukjes aangebracht zodat ik niet zou wegglijden met mijn miniboortje. Vervolgens gaatjes van 1,2 mm geboord zodat daar 1 mm koperdraad door getrokken kon worden.
Omdat de bestrating nog niet is wat het eigenlijk moet zijn (Richard de Jeu, Nighttrain, heeft plaatjes geprint met trottoirtegels op het juiste h0 formaat), ga ik dat aanpassen en dan neem ik het hek ook mee.










Maar...De kippenlijn (in de volksmond "Het Kippenlijntje") is een enkelspoor lijn. Alleen bij de stations is er sprake van dubbelspoor zodat tegemoetkomende treinen elkaar kunnen passeren.
De BNLS Modulebaan is gebaseerd op dubbelspoor. Hoe lossen we dat op? Het enkele spoor voor verkeer van links naar rechts en dan het terugkerende spoor verdekt achter scenery?
Of gebruik maken van de ruimte om creatief bezig te zijn zodat er wel degelijk over de baan heen en weer gereden kan worden over het enkelspoor...
Daar heb ik voor gekozen. Kostte wel wat bergruimte in de kelder en iets meer overredingskracht om mijn vrouw te overtuigen dat het allemaal netjes zou worden opgeborgen (is gelukt!).
Uiteindelijk kwam ik uit op 3 bakken: 120, 90 en 120 cm. Met aan de kopse kanten een zijpaneel. Daarna een grotere BB, want ik wilde achterlangs een dubbelspoor aanleggen en dan heb je ruimte nodig voor wisselplateau's. En ook dat is gelukt en het werkt!







Nu de afwerking, waar ik in de demohoek tijdens de NMD in Rijswijk mee ben begonnen: het ballasten.

Dankzij de inschikkelijkheid van een buurvrouw kan ik het geheel op haar ruime parkeerplaats opbouwen om aan het geheel te werken.




Zo ziet het baanplan er uit




We gaan nu eerst op vakantie, daarna bouw ik verder en zal wat aan dit verhaal toevoegen.





 
« Laatst bewerkt op: 24 January 2024, 20:20:33 door Age van Dijk »

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4665
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Kippenlijn of Valleilijn
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2024, 19:25:15 »
Leuk hoor, mooi sfeertje dat verlichte gebouw!

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2970
  • Aachenau West
Re: Kippenlijn of Valleilijn
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2024, 21:05:52 »
Strak werk Age (y)

Groet, Bas

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6405
Re: Kippenlijn of Valleilijn
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2024, 22:54:33 »
Mooi Age  (y) (y) .
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5834
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Kippenlijn of Valleilijn
« Reactie #4 Gepost op: 20 February 2024, 06:29:34 »
Dat belooft nog wel wat te worden!  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Kippenlijn of Valleilijn
« Reactie #5 Gepost op: 20 February 2024, 08:14:02 »
Knap en leuk project! 
Na 25 jaar opnieuw gestart - https://tinyurl.com/yr8c9e84
Project Cherteau - https://tinyurl.com/448tmc8h
Cherteau – klik, kijk, ontdek - https://tinyurl.com/vxaz97xj