Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Martijnstein
Vandaag om 13:48:16
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 13:24:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:07
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 12:10:57
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:52:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 11:28:43
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 10:32:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:25:51
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
  

Auteur Topic: Draden aansluiten BR 65  (gelezen 871 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2983
  • Duitsland TP III/IV
Draden aansluiten BR 65
« Gepost op: 10 December 2022, 21:36:36 »
Ik had een BR 65 gekocht via Ebay. Model was blijkbaar analoog want in de advertentie stond niks over digitaal.


Meegenomen naar de club om hem te laten rijden, 0,0 resultaat.(we rijden met dinamo).
Daar de kap eraf gehaald en wat bleek, er zat een decoder in.

en onderop de loc zat ook iets wat op een decoder leek.



Decoder eens nader bekeken en deze was waarschijnlijk doorgebrand.


Rest mij dus niets anders om hem weer even analoog te maken. Rood en zwart naar de motor maar waar moeten de gele en witte draad van de verlichting aangesloten worden?


Wie kan mij helpen?
Grt, Ronald.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #1 Gepost op: 10 December 2022, 23:12:18 »
Standaard is de Rechter Rail  Rode draad, linker rail zwarte draad.
Als je de loc helemaal analoog wil maken dan moeten de frontseinen (witte draad)
en de sluitseinen ( gele draad) vanuit de rechter rail gevoed worden , elk via een diode, naar het frame=de linker rail.
De diodes zorgen voor de lichtwisseling bij richtingverandering.
Bij Fleischmann zijn de diodes vaak kleine, grijze selenium schijfjes,
maar 'gewone' diodes voldoen ook.
NB: Zonder diodes kan ook, alleen branden dan front- en sluitseinen beide permanent.
Soldeer de rode en zwarte draden wel eerst los van het schild, want die maken zo bijna sluiting met de te lange gestripte draadeinden! Eerst even wat inkorten!
Ik zou eerst even de loc analoog testen met een gelijkstroom-trafo van 12V. Als dat werkt kun je deze loc prima digitaliseren volgens deze handleiding. Je hebt een nog iets moderner motorschild dan daar beschreven, waar de beide motoraansluitingen ( oranje+ grijs) al vrij zijn van de railspanning (rood en zwart).  Althans, zo vermoed ik, wel even testen!).
Als je de loc wil digitaliseren werkt het het prettigste als je daarvoor een 6 of 8 polige decoderprikpunt inbouwt:
Esu 51950 of Esu 51951.
Succes!
François
« Laatst bewerkt op: 10 December 2022, 23:19:58 door 008200 »

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 577
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2022, 23:16:13 »
Als de blauwe van de decoder niet WAS aangesloten , zie dan onderstaand schema

« Laatst bewerkt op: 10 December 2022, 23:47:40 door saskia »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2983
  • Duitsland TP III/IV
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2022, 23:35:28 »
Francois,
Ik wil hem eerst weer analoog hebben en later ga ik hem digitaliseren. Dat van de rode en zwarte draden is tijdelijk want ik heb hem eerst getest op werking en hij rijdt zonder kap goed. Volgens mij heb ik wel 1n4001 diodes liggen. Dan moet ik ze dus volgens het schema van Saskia aansluiten toch?

Saskia, hij is voorlopig analoog, decoder is niet meer aanwezig.
Grt, Ronald.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 577
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #4 Gepost op: 10 December 2022, 23:48:11 »
foutje in tekst en tekening aangepast
« Laatst bewerkt op: 10 December 2022, 23:49:56 door saskia »

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2022, 09:17:39 »
Schema is ok.
Ik vraag me wel af wat dat voor elektronica is, onderaan tussen de wielen.

Als je het echt goed wil doen (en je durft het aan) zou het de motorschild ook nog kunnen verwijderen (2 schroeven).
Eerst voorzichtig de twee dopjes recht omhoog trekken, eronder zitten twee subtiele veertjes en de koolborstels.
Dan de schroeven losdraaien en het schild verwijderen. Daarna kun je de koperen collector van de rotor schoonmaken met een beetje wasbenzine of spiritus.
Let op dat tussen rotor en schildlager een heel dun doorzichtig ringetje op de as hoort te zitten.
Na verwijderen van overtollig grafietslijpsel kun je de motor weer monteren, met een heel klein beetje kogellagervet (fiets!) op de beide asuiteinden.
De koolborstels (als  ze erg kort blijken te zijn nieuwe halen in de treinenshop) weer in de messing hulzen doen, met de veertjes op de iets dunnere bovenkant ervan, en dan de dopjes monteren.
De tandwielen aan de andere kant van de motor schoonvegen en van een beetje siliconenspray voorzien.
De motor zal nu vast veel soepeler draaien.
François

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22638
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #6 Gepost op: 11 December 2022, 10:26:24 »
Dat printje onder de loc is een Uhlenbrock 68310 Lissy Infraroodzendertje.
Uhlenbrock Lissy is een systeem voor terugmelding met een infraroodzender onder de loc en een ontvanger tussen de rails. Via de zender wordt niet alleen de loc gemeld, maar kan ook informatie over de loc worden verzonden.
« Laatst bewerkt op: 11 December 2022, 11:49:44 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #7 Gepost op: 11 December 2022, 11:47:28 »
Ik zie op de motoraansluitingen hele stukken rood en zwart niet-geïsoleerd eindigen.  Dat is vragen om problemen (kortsluiting).
Iets netter maken ?

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2983
  • Duitsland TP III/IV
Re: Draden aansluiten BR 65
« Reactie #8 Gepost op: 11 December 2022, 12:25:04 »
De loc rijdt inmiddels weer. ik wil een ieder bedanken voor het meedenken. Ook alle solderingen zijn weer netjes.
Grt, Ronald.