Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:33:56
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 07:15:25
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 03:23:07
Roco AC modellen door borotof
Vandaag om 01:16:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Sikko
Vandaag om 01:10:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 December 2025, 23:22:00
Mooi weer om buiten te spelen door daan2353
06 December 2025, 23:20:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
06 December 2025, 23:19:24
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
06 December 2025, 22:35:36
Info gezocht voor vakantie Dresden 2026 door phdirk
06 December 2025, 21:42:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
06 December 2025, 21:32:51
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
06 December 2025, 19:47:01
hoe programmeer ik een Uhlenbrock 76150 PLUX16 decoder zonder motor door Josephes
06 December 2025, 19:39:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
06 December 2025, 19:32:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 December 2025, 19:24:18
Locatie van foto gezocht door dh3201
06 December 2025, 18:22:14
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
06 December 2025, 18:16:45
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
06 December 2025, 18:05:57
Probleem bij inbouw decoder door Robert vh Prutsert
06 December 2025, 17:12:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Wim Vink
06 December 2025, 16:59:51
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
06 December 2025, 16:32:39
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
06 December 2025, 15:47:01
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door grossraumwagen
06 December 2025, 15:36:38
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
06 December 2025, 15:12:54
Camp 3 door GD
06 December 2025, 14:50:37
Show je realistische treinsamenstelling door ES44C4
06 December 2025, 14:13:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 December 2025, 13:47:07
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door R1954
06 December 2025, 12:23:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Bert V
06 December 2025, 12:12:54
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Alewijn
06 December 2025, 12:07:11

Auteur Topic: Mijn eerste keer: een US micro layout als vakantieherinnering  (gelezen 3258 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste keer: een US micro layout als vakantieherinnering
« Reactie #15 Gepost op: 31 August 2022, 11:22:14 »
Nogmaals, ik twijfel over de sprong in het diepe met flexrail, omdat de bouw al een hoop nieuwe dingen meebrengt.
Die sprong is echt niet zo vreselijk diep. Ik gebruik al zo lang als ik me kan herinneren uitsluitend flexrail.
Ik kan juist niet overweg met vaste railstukken, want die zijn niet zo.....flexibel. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 31 August 2022, 11:27:22 »
Daar moet ik Klaas gelijk in geven... ook ik
gebruik uitsluitend flexrails. Zeker ook handig
om b.v een uithaalspoortje uit één stuk te
leggen. Bij het doorgaande spoor heb ik en
lengte plus 35 cm, dat korte stuk soldeer
ik vast op een halve megabiels (zie de draad
over de bnls moduleovergangen) zo scheelt
het weer extra draden onder de bak.
Mvh Steef

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 31 August 2022, 11:29:54 »
Suggestie; je zou er ook een echte Inglenook van kunnen maken, dat zorgt voor een hoop rij-plezier in mijn ervaring.
Dan heb je 1 zijspoortje meer nodig, dus de impact valt mee.

Kan, maar het ging TS om een vingeroefening ;) Of er nu 1 of 2 extra spoortjes liggen maakt geloof ik niet uit. Dit is trouwens ook proof-of-concept als "1-turnout layout". Bestaat gewoon.

Bouw; zie antwoord van Steef, niks aan toe te voegen! Multiplex; prima maar wel een stuk zwaarder als populieren en het splintert veel harder. Laatste is veel makkelijker verwerkbaar en qua prijs maakt het niet veel uit.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 31 August 2022, 12:06:51 »
Multiplex; prima maar wel een stuk zwaarder als populieren en het splintert veel harder. Laatste is veel makkelijker verwerkbaar en qua prijs maakt het niet veel uit.
Hier veroorzaak je wat verwarring. Je stelt multiplex tegenover populieren. Maar dat populierenspul is ook multiplex.

Vroeger waren meranti multiplex en populieren multiplex vrijwel even duur. Maar ik zie in de bouwmarkt dat de prijs van populieren in een jaar tijd verdubbeld is. Meranti is ook duurder geworden, maar minder. Je kunt dus in de verleiding komen om vanwege de prijs voor meranti te kiezen, maar ik zou dat afraden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #19 Gepost op: 31 August 2022, 12:08:04 »
OK, dank voor de antwoorden over de bak: 9 mm populieren multiplex it is. Ik zag een plaatje van 122x61 bij Karwei, volgens mij heb ik daar genoeg aan. Wil het ook weer niet te kolossaal malen, desnoods dik ik het idee een beetje in.

Moet nog wel bedenken hoe ik de overgang van bak naar achterwand vormgeef. Bij veel micro's zie je dit opgelost met bebouwing tegen de achterwand die ook een functie heeft in het ruilplan (loodsen, fabrieken etc.). Ik wil het echter graag wat 'luchtig' houden, om de wijsheid van die plattelandsdorpjes een beetje vast te houden. De silo's en loods lossen dit aan de linkerkant deels op, maar rechts moet ik daar nog wat op verzinnen. Dacht zelf aan rechts een kerkje of tankstation met wat hegjes/bosjes er om heen die de overgang maskeren. Even zoeken naar wat creatieve oplossingen zonder het geheel propvol te bouwen.

Anyway, genoeg nog om over na te denken en in huis te halen. Misschien ook gewoon maar eens een digitaal abo op Model Railroader Magazine nemen voor inspiratie...  ;D

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 31 August 2022, 13:23:11 »
Als ik ff mag Geoffery...

Je hebt voor 1 bak, 3 x 122x61 9 mm,
en 1 x 122x61 4 mm nodig. Je maakt
de zij- en kopse kanten als de spanten
in de bak ook van 9 mm. Dit doe je om
de reden dat het plaat materiaal niet
zoveel werkt dan b.v vurenhouten latten.
Mvh Steef

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #21 Gepost op: 31 August 2022, 15:06:05 »
Eh, ja, je hebt gelijk, Steef. Ik was wat te kort door de bocht, ik noteerde enkel de oppervlakte van de bak zelf. Inderdaad komt daar nog extra hout bij voor achterwand, spanten, etc. Dat ik dus méér hout nodig heb dan alleen een plaatje, die heb ik helder.  ;D

Groeten, Geoffrey

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 31 August 2022, 15:59:44 »
 ;D
Mvh Steef

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #23 Gepost op: 06 September 2022, 14:34:27 »
Even een korte update - ik zag dat ik al een paar dagen niks meer had gepost: bij ons komt eind deze maand een nieuwe keuken (zelfde Nederlandse fabrikant als van de bekende potloden). Omdat we de keuken binnen het huis gaan verplaatsen, moet er nogal wat leidingwerk worden verlegd. Plots meldde zich de aannemer dat hij eerder kon beginnen met het voorwerk, vanwege wegvallen van andere klussen. Inmiddels is het huis een ietwat ontplofte boel, en is de knutselhoek opslagplaats geworden.  ;D

Kortom: zodra de stofwolken hier weer wat zijn opgetrokken, komt er weer ruimte voor het knutselen aan de micro. To be continued!

Grtz Geoffrey

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #24 Gepost op: 16 October 2022, 20:49:11 »
Zo, long time no see!

De grootste klussen rondom de nieuwe keuken in de woonkamer zijn afgerond: freeswerk voor leidingen, negen nieuwe groepen electra er bij en niet te vergeten de nieuwe keuken zelf. Vervolgens de oude keuken gedemonteerd, leidingen en afvoeren afgedopt en tegels van de muur gebeiteld. Uiteraard zijn er nog wat losse eindjes, maar ik begin weer wat tijd te krijgen voor de hobby! Jeuj!

Om dat heuglijke feit te vieren onlangs naar Houten geweest, en wat spulletjes voor mijn projectje gekocht: een zak met bomen, wat kant en klaar wegdek met gele markeringen en zaken gerelateerd aan rollend materieel:

De decoders zijn voor de twee eerder al getoonde UP locs (Bachmann UP GP40 en Dash-8). De Kadees zijn voor de Dash-8. Tijdens het neuzen bij de stands stuitte ik op een Athearn CF7 voor een heel zacht prijsje in nieuwstaat met decoder. Deze loc kon ik niet laten liggen. De CF7 is zo'n typische zijlijnbewoner. Het grote voorbeeld van deze loc heeft het tot 2007 in Texas uitgehouden, daarna volgde sloop. Ik heb een zwak voor CF7's, omdat ze voortkwamen uit een andere favoriet van me, de EMD F-unit. Het profiel heeft hierdoor iets onbeholpens, want het relatief korte frame van de F3 en F7 werd gebruikt als basis voor de CF7 tijdens ombouw door Santa Fe. Juist die onbeholpenheid vind ik heel frappant. Deze moest dus mee voor er bij!

Inmiddels ben ik qua ruilmateriaal wel compleet. Ik heb twee wissels en twee stukken flexrail Peco code 83 liggen. Volgende uitdaging is om te zoeken hoe ik dit moet gaan verwerken. Weet iemand misschien nog een goed voorbeeld (filmpje of website) waarin het leggen van flexrail met wissels wordt uitgelegd? Moet trouwens bedenken of ik de rails op bedding van kurk of schuim ga leggen, of dat ik de rails direct op het multiplex verlijm. Nog do's en don'ts die het noemen waard zijn qua bedding/ondergrond?

Van de week even naar de houthandel voor populieren multiplex. Uit de oude keuken kwam een stapel multiplex gebruikt voor plankjes, maar die zijn net te smal en te dik (12 mm) en geen populier. Heb ze wel bewaard voor wie weet wat.

Grtz, Geoffrey

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 16 October 2022, 22:41:52 »
Kijk even in mijn draad van de grote Shop. Daar staat wel hoe ik op de grote en nu op de kleine het flexmateriaal verlegd heb.
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #26 Gepost op: 17 October 2022, 14:18:39 »
Check. Met name het draadje over de micro-layout bevatte veel nuttige info, thanks! Ik ga bij de Action maar eens op zoek naar zo'n Dremel-achtig machientje van twee tientjes om de bielzen en ruilstaven mee in te kunnen korten.

Jij vult de ruimte tussen twee spoorstukken (bv. onder de raillasjes tussen wissel en flexrail) op met een losse biels. Heb je die gefabriceerd uit afvalmateriaal van overgebleven stukjes flexrail? Just checking...
« Laatst bewerkt op: 17 October 2022, 23:06:32 door ex44. Reden: Overbodig citaat verwijderd, svp "reageer"knop gebruiken ipv "citaat"knop »

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 17 October 2022, 14:48:41 »
Ja dat. Even de nokjes eraf snijden en je drukt er zo eentje onder. Beetje lijm en klaar :)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule