Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 01:25:17
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 01:22:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:57:39
Duits transport, waar in NL? door Spelfaut
Vandaag om 00:54:45
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
  

Auteur Topic: Piko 2218  (gelezen 2370 keer)

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
Piko 2218
« Gepost op: 03 August 2022, 19:49:26 »
Wie heeft voor mij de cvwaarden voor de Piko 2218?
Er zit een lokpilot 4.0 in.
Ik heb nu de volgende waarden:
CV2=3/CV3=3/Cv4=4/CV5=180/CV6=60/CV50=2/Cv51=0
CV52=15/CV53=80/Cv54=30/CV55=100/CV56=255.
Trekt heel langzaam op en bij volle spanning rijdt deze nog langzaam, als de MM vol uit staat.

mvg Henk

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4652
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko 2218
« Reactie #1 Gepost op: 04 August 2022, 07:51:45 »
Hallo Henk,
Ik zal vanavond of morgenochtend even mijn ESU Lokprogrammer-bestand van de 2297 met een Lopi 4 uitlezen en exporteren.
Groeten, Marco

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
Re: Piko 2218
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2022, 10:05:29 »
Ok, Marco.

Ik wacht met spanning af.

mvg Henk

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4652
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko 2218
« Reactie #3 Gepost op: 04 August 2022, 16:55:08 »
Hoi Henk,

Zoals beloofd. Even als aandachtspuntje, je zult zelf CV 5 en 6 moeten bepalen. Ik werk namelijk met een snelheidscurve die ik CV 67 t/m 94 heb zet. Vandaar dat bij mij CV 6 op een hoge waarde staat, maar waar de Lopi a.g.v. de waardes in 67 t/m 94 niets mee doet.  In het algemeen staat CV 6 op een waarde die gelijk is aan 1/3 van de waarde die in CV 5 staat.

Verder laat ik mijn locs ook altijd langzaam optrekken en afremmen, vandaar de hoge waardes van CV 3 en 4.

Maar goed, jouw probleem wordt waarschijnlijk door de motoraansturing veroorzaakt (CV 50 t/m 56). Ik zou dus in eerste instantie alleen daarvan de waardes aanpassen.

Volledigheidshalve hierbij de gedeeltelijke export:

CV 002 = 001
CV 003 = 080 * zie hierboven
CV 004 = 060 * zie hierboven
CV 005 = 080
CV 006 = 088 * zie hierboven
CV 050 = 002
CV 051 = 010
CV 052 = 005
CV 053 = 140
CV 054 = 030
CV 055 = 100
CV 056 = 255

Laat even horen of je hiermee geholpen bent!

Groeten, Marco

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
Re: Piko 2218
« Reactie #4 Gepost op: 04 August 2022, 17:10:46 »
Dag Marco,

Super. Ga hiermee aan de slag.
Ik laat het je weten of het is gelukt.
Bedankt zover.

Mvg Henk

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
Re: Piko 2218
« Reactie #5 Gepost op: 04 August 2022, 19:56:01 »
Dag Marco,

Ik heb bijna exact de waarden in de lok gezet zoals op je lijstje.
Behalve CV5 heb ik op 180 en CV6 op 60.
Heb zo de lok in iTrain geijkt.
De curve ziet er vrij goed uit .Alleen bij het starten liep de lok wel 2,50 meter voorbij het ijkspoor.
Zowel vooruit als terug.
Wat kan ik verder dan nog aanpassen.Mag ik weten wat je in CV 67 t/m 94 hebt staan.
Of moet ik CV 3 en 4 verlagen?
In ieder geval al beter dan voorheen.Hoor graag van je.

mvg Henk

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 769
Re: Piko 2218
« Reactie #6 Gepost op: 04 August 2022, 20:32:27 »
Hoi,

Als je met iTrain rijdt dan kan je CV3 en CV4 beter op 1 zetten. Dan heeft iTrain beter controle over de snelheid en daardoor over de positie waar de lok zich bevind.


mvg spock

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4652
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko 2218
« Reactie #7 Gepost op: 05 August 2022, 10:23:29 »
Dag Marco,

Ik heb bijna exact de waarden in de lok gezet zoals op je lijstje.
Behalve CV5 heb ik op 180 en CV6 op 60.
Heb zo de lok in iTrain geijkt.
De curve ziet er vrij goed uit .Alleen bij het starten liep de lok wel 2,50 meter voorbij het ijkspoor.
Zowel vooruit als terug.
Wat kan ik verder dan nog aanpassen. Mag ik weten wat je in CV 67 t/m 94 hebt staan.
Of moet ik CV 3 en 4 verlagen?
In ieder geval al beter dan voorheen. Hoor graag van je.

mvg Henk
Je mag van mij gerust CV67 t/m 94 weten, maar dan moet je wel CV29 met 16 verhogen. Anders "kijkt" de decoder niet naar CV67 t/m CV94.

M.b.t. CV 3 en 4, die zou je idd moeten verlagen, wat Spock al zei, aangezien itrain niet weet dat de loc nu (heel) langzaam optrekt en remt.

Het is bij mij een lineaire curve. Ik vind dat prettig, elke rijstap is dan een vast aantal kilometers per uur sneller. Bij al mijn railvoertuigen hanteer ik voor de maximale snelheid (CV5) dat die op de rollenbank gelijk is aan 70% van de werkelijke maximale snelheid, en dan gedeeld door 87 uiteraard. Mijn 2200'en lopen zodoende maximaal 70 km/h op schaalsnelheid (= 0,8 km/h werkelijke snelheid)

CV 067 = 001
CV 068 = 009
CV 069 = 018
CV 070 = 028
CV 071 = 037
CV 072 = 047
CV 073 = 056
CV 074 = 066
CV 075 = 075
CV 076 = 085
CV 077 = 094
CV 078 = 103
CV 079 = 113
CV 080 = 122
CV 081 = 132
CV 082 = 141
CV 083 = 151
CV 084 = 160
CV 085 = 170
CV 086 = 179
CV 087 = 188
CV 088 = 198
CV 089 = 207
CV 090 = 217
CV 091 = 226
CV 092 = 236
CV 093 = 245
CV 094 = 255

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
Re: Piko 2218
« Reactie #8 Gepost op: 05 August 2022, 10:47:26 »
Marco, Spock
Ik ga hiermee aan de slag.
Resultaat laat ik dan nog weten.

mvg Henk

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
Re: Piko 2218
« Reactie #9 Gepost op: 06 August 2022, 10:19:49 »
Gisteravond alle CV's in de Piko 2218 gezet, zoals doorgegeven.
Behalve CV3 en CV4 heb ik 1 gezet .En CV5 op 180 en CV6 op 60.
Misschien moet ik die laatste 2 nog aanpassen zoals je hebt opgegeven.
IJking in iTrain verliep nu prima.Mooie curve.Rijdt ook erg mooi nu.
Alleen het afremmen (bij een sein zeg maar)gaat de lok iets te ver door.
Moet dit in iTrain nog gaan fine-tunen.
Bedankt zover.

mvg Henk

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 769
Re: Piko 2218
« Reactie #10 Gepost op: 06 August 2022, 12:20:13 »
Dat is het afregelen van de reactievertraging in iTrain (bij de eigenschappen van de lok)

Mvg spock

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4652
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko 2218
« Reactie #11 Gepost op: 06 August 2022, 13:34:59 »

Bedankt zover.

mvg Henk
Mooi zo, graag gedaan!

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
Re: Piko 2218
« Reactie #12 Gepost op: 07 August 2022, 10:56:53 »
Dat is het afregelen van de reactievertraging in iTrain (bij de  eigenschappen van de lok) 


Mvg spock
Tot hoe hoog kan/mag ik die reaktie vertraging zetten?
Staat nu op 950, 0 ms.

mvg Henk

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 769
Re: Piko 2218
« Reactie #13 Gepost op: 07 August 2022, 14:08:37 »
Dat ligt (bij onze baan) meestal tussen de 400 en 1000ms.

De reactievertraging is de laatste stap van het afregelen. Ik nam aan dat je de snelheid al had ingemeten in iTrain, echter dat staat nergens.

De procedure hoe wij de lok's inmeten.

Bij non-soundloc's : CV3 en CV4 op 1.
In iTrain, disable de optrek- en afremvertraging in de eigenschappen van de lok.
Meet de lok in met de snelheidsmeting.
Gebruik daarna een route waarbij de lok op een bepaalde positie moet stoppen. Maak dit stoppunt niet te dicht bij het begin van een bezetmelder (liefst meer dan 1.5meter).
Rij de route en kijk of iTrain dezelfde aantal centimeters aangeeft als dat de trein daadwerkelijk stopt. Pas de reactievertraging aan zodat de 2 waarden binnen 1 cm zijn.
In iTrain, enable de optrek- en afremvertraging in de eigenschappen van de lok.

mvg spock

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
Re: Piko 2218
« Reactie #14 Gepost op: 08 August 2022, 10:58:08 »
Spock,

Ik heb dat alleen bij de 2 Piko loks die wat te ver door willen gaan.
Andere loks stoppen keurig op tijd.
Maar het gaat nu aardig goed.Dus laat ik het maar even zo.
Bedankt voor je hulp ook zover.

mvg Henk