Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
  

Auteur Topic: vakantie belevenissen: Vreemde bovenleiding Uetliberg  (gelezen 878 keer)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
vakantie belevenissen: Vreemde bovenleiding Uetliberg
« Gepost op: 26 July 2022, 18:11:04 »
Allen,
2 weken geleden op vakantie in Zwitserland. Dat is "treintechnisch" altijd genieten!
Ik dus met m'n "significant other" in Zurich en wij hadden bedacht om met de vanaf Zurich HBF naar de Uetliberg te gaan. Met de SZU (Sihltal Zurich Uetliberg bahn). Vertrek ergens ondergronds op het mega grote Zurich HBF.
Moesten we voor het ritje van 20 minuten halverwege nog even overstappen. En daar zag ik wat geks:

toen ik omhoog keek langs het treinstel.





op het eindpunt station Uetliberg. Je ziet de bovenleiding excentrisch hangen


De oplossing van deze vreemde constructies: ze zijn de baan aan het renoveren van 1200V gelijkstroom naar de gebruikelijke Zwitserse 15kV Wisselstroom. Vertrek op HBF is ook die stroomsoort, maar ergens halverwege is het schakelpunt en kennelijk kunnen deze treinstellen hun stroom afnemer naar opzij opschuiven...
(https://www.szu.ch/service-information/die-szu-baut)

Klaag dus nooit meer over een marklin lokje waarbij de stroomafnemer scheef zit  ;D


groet
Nico

PS: ik heb nog meer moois. Komt in een volgend draadje  ;D
« Laatst bewerkt op: 27 July 2022, 08:48:57 door Nico Hoogerwerf »
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: vakantie belevenissen: Vreemde bovenleiding Uetliberg
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2022, 22:58:10 »
Deze unieke rare bovenleiding heeft niets met de renovatie van nu te maken, heeft altijd al zo bestaan sinds de elektrificatie van de lijn.
https://dewiki.de/Lexikon/Uetlibergbahn
Twee spoorwegmaatschappijen maakten gedeeltelijk gebruik van hetzelfde spoor, maar elektrificeerden met verschillende stroomsystemen.
Ook na fusie wilden ze ieder hun eigen stroomsysteem behouden.
Vandaar twee bovenleidingen naast elkaar, die van de Uetlibergbahn uit het midden en dus ook de stroomafnemers uit het midden.
De nieuwste generatie treinstellen kunnen onder beide stroomsystemen rijden en hebben daarom verschuifbare stroomafnemers.