Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:36:53
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 13:34:18
Veevervoer ss/ ns door TonM
Vandaag om 13:14:02
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:52:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door eichddraig
Vandaag om 11:46:57
Een Rotterdams gebouw door Dave.......
Vandaag om 11:45:47
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:06:55
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
03 September 2025, 22:05:28
  

Auteur Topic: vakantie belevenissen: Vreemde bovenleiding Uetliberg  (gelezen 888 keer)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
vakantie belevenissen: Vreemde bovenleiding Uetliberg
« Gepost op: 26 July 2022, 18:11:04 »
Allen,
2 weken geleden op vakantie in Zwitserland. Dat is "treintechnisch" altijd genieten!
Ik dus met m'n "significant other" in Zurich en wij hadden bedacht om met de vanaf Zurich HBF naar de Uetliberg te gaan. Met de SZU (Sihltal Zurich Uetliberg bahn). Vertrek ergens ondergronds op het mega grote Zurich HBF.
Moesten we voor het ritje van 20 minuten halverwege nog even overstappen. En daar zag ik wat geks:

toen ik omhoog keek langs het treinstel.





op het eindpunt station Uetliberg. Je ziet de bovenleiding excentrisch hangen


De oplossing van deze vreemde constructies: ze zijn de baan aan het renoveren van 1200V gelijkstroom naar de gebruikelijke Zwitserse 15kV Wisselstroom. Vertrek op HBF is ook die stroomsoort, maar ergens halverwege is het schakelpunt en kennelijk kunnen deze treinstellen hun stroom afnemer naar opzij opschuiven...
(https://www.szu.ch/service-information/die-szu-baut)

Klaag dus nooit meer over een marklin lokje waarbij de stroomafnemer scheef zit  ;D


groet
Nico

PS: ik heb nog meer moois. Komt in een volgend draadje  ;D
« Laatst bewerkt op: 27 July 2022, 08:48:57 door Nico Hoogerwerf »
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: vakantie belevenissen: Vreemde bovenleiding Uetliberg
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2022, 22:58:10 »
Deze unieke rare bovenleiding heeft niets met de renovatie van nu te maken, heeft altijd al zo bestaan sinds de elektrificatie van de lijn.
https://dewiki.de/Lexikon/Uetlibergbahn
Twee spoorwegmaatschappijen maakten gedeeltelijk gebruik van hetzelfde spoor, maar elektrificeerden met verschillende stroomsystemen.
Ook na fusie wilden ze ieder hun eigen stroomsysteem behouden.
Vandaar twee bovenleidingen naast elkaar, die van de Uetlibergbahn uit het midden en dus ook de stroomafnemers uit het midden.
De nieuwste generatie treinstellen kunnen onder beide stroomsystemen rijden en hebben daarom verschuifbare stroomafnemers.