Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco 2025
door
Luc2000
Vandaag
om 19:58:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 19:47:52
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Ronald69
Vandaag
om 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:47:41
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
3Dbuildr
Vandaag
om 19:42:05
helix n spoor
door
richard75
Vandaag
om 19:30:17
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 19:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:10:12
ratelende 1300 van Electrotren
door
VAM65
Vandaag
om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:49:37
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
André82
Vandaag
om 18:42:18
RhB H0m, Albulisch
door
Benelux795
Vandaag
om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
Vandaag
om 17:47:08
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
prutser
Vandaag
om 17:36:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:31:21
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Eric B
Vandaag
om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Rsd1000
Vandaag
om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Locojack
Vandaag
om 15:46:06
Station Weert
door
LNS_047
Vandaag
om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Pauldg
Vandaag
om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Martijnstein
Vandaag
om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 11:54:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: De geschiedenis van ir. S. Overbosch (gelezen 14157 keer)
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #45 Gepost op:
20 March 2015, 10:51:37 »
Het oorspronkelijk uitgetypte en middels doorslagpapier vermenigigvuldigde manuscript bevond zich in de bibliotheek van Machinefabriek "BREDA" voorheen Backer & Rueb naast nog vele andere "stoom"- werken zoals die van Garbe, Sauvage, Labrijn, Franco, Bolleman Kijlstra, en Van den Broek (de zwager van Westendorp). De twee werken van Van den Broek zijn een flauw aftreksel van het originele collegedictaat en soms voor een heel groot deel een herhaling. Netto blijft er niet zoveel over. Wat het getypte collegedictaat zo origineel maakt zijn niet alleen de originele schetsen van Pont maar de "autographieen" die erbij hoorden zijn nooit door Van den Broek in zijn gedrukte exemplaren opgenomen.
Het eindproduct van het uitgetypte dictaat is te vergelijken met Phillipson dat ook "autographieen" bevat.
Ik heb me bewust verre gehouden van het beschrijven van zaken die in andere werken beschreven worden. Beschrijvingen van de werking van bepaalde zaken behoren tot het domein van Labrijn en H&M en over bijvoorbeeld oververhitting, exhaustwerking etc. bestaan ook andere werken. De eerste categorie boeken is voor bedienend personeel; mijn boek belicht de ontwerpkant. Daarom zijn in "Locomotieven" ook de moderne manier van het ontwerpen van ketels, simulatie en regelgeving opgenomen.
Gr.
John
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
jjg koopmans
Offline
Berichten: 484
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #46 Gepost op:
20 March 2015, 13:38:32 »
Citaat van: Paul Bender op 20 March 2015, 10:04:02
Moet ik daar eens gaan spitten. Het wordt leuker en leuker
Dag Paul,
Je kunt ook bij mij op de koffie komen hoor!
Mvrgr
Jos Koopmans
Gelogd
guest7823
Gast
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #47 Gepost op:
20 March 2015, 14:38:35 »
Is misschien meer voor PB, maar dan is de keuze dus koffie bij jou of
eitje
bij mij
Dat college dictaat wil ik sowieso een keertje in zien (en eigenlijk evt ook scannen)
Gelogd
jjg koopmans
Offline
Berichten: 484
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #48 Gepost op:
20 March 2015, 15:10:42 »
Nou ik heb intussen een broertje dood aan reizen! Welk collegediktaat bedoel je, Westendorp/vdBroek 1947 is toch
een downloadable pdf vanuit de TU bibiotheek? Ik heb zowel een in 1960 aangeschafte papieren versie als de pdf.
Die 1921 versie heb ik ooit op de kop getikt in Boekenstad Bredevoort , als boekenmarkt overigens warm aanbevolen.
Mvrgr
Jos Koopmans
Gelogd
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #49 Gepost op:
20 March 2015, 19:11:54 »
Bespaar je de reis; het gaat om Westendorp/King en de doorslag versie van "Locomotieven" uit 1916.
John
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
jjg koopmans
Offline
Berichten: 484
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #50 Gepost op:
20 March 2015, 22:53:02 »
Oh, maar Paul heeft een zeer verfijnde smaak, die komt echt alleen maar op zaken af die nergens anders te zien zijn!
Mvrgr
Jos Koopmans
Gelogd
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #51 Gepost op:
21 March 2015, 11:53:24 »
Maar ik had ook niets anders verwacht van iemand die mijn boek tot standaardwerk verklaart.
veel plezier
John
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
evers1
Offline
Berichten: 11
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #52 Gepost op:
13 June 2022, 15:27:37 »
Kwam toevallig dit topic tegen over Sarris Overbosch
Ik heb nog les van hem gehad op de HTS in Enschede (Boulevard) , waar ik werktuigbouwkunde studeerde in de periode 1972-1977.
Ik kan mij vooral de praktijklessen van hem nog goed herinneren, inclusief het maken van indicateurdiagrammen aan de enorm grote Sulzer scheepsdiesel motor, welke het gehele gebouw deed trillen.
Overigens Sarris is in Ootmarsum begraven.
Geboren : 22-02-1909
Overleden : 05-01-1998
Zie :
https://www.graftombe.nl/names/info/1869756/overbosch
Gr. Peter Evers
«
Laatst bewerkt op: 13 June 2022, 15:33:37 door evers1
»
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8398
Eton Wick, UK
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #53 Gepost op:
13 June 2022, 15:30:25 »
Bedankt voor die informatie. De man verdient een Wikipedia artikel.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
De geschiedenis van ir. S. Overbosch