Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36

Auteur Topic: Artitec analoge NS 1300 periode III L-sein uitschakelen.  (gelezen 1768 keer)

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
Artitec analoge NS 1300 periode III L-sein uitschakelen.
« Gepost op: 07 April 2022, 13:52:34 »
Om het materieelbesprekingsdraadje niet te veel te vervuilen heb ik heb toch maar een eigen topic hiervan gemaakt.

Ik heb dus onlangs een turquoise 1300 van Artitec aangeschaft en hoewel het ding prima is gedetailleerd en functioneert blijkt er bij mij  een (omgekeerd) L-sein in te zitten wat dus voor deze periode onjuist is. Hier horen alleen de onderste twee pitten te branden.

Nu dacht ik dat omdat het bovenste topsein een eigen functie uitgang (F9) op de decoderprint heeft dat ik hier op de dummy-brugstekker een uitgang kan verbreken.
Maar het omdat ik niet weet welke pin dit sein voedt en de dummy-brugstekker ook nogal priegelig en ingewikkeld, ik kan bijvoorbeeld niet eens de printbanen volgen, in elkaar zit lijkt het mij het handigst om simpelweg de draden naar de topseinen door te knippen. In deze versie hoeft deze toch nooit te werken daarvoor zou je hem zelfs eerst blauw moeten spuiten.

De sluitseinen en witte topsein komen van dat gekke printje in het dak en heten waarschijnlijk Signal 1/2 maar welk draadje gaat naar het witte topsein?

Ik heb hier een plaatje van Biesje:

Hier is zelfs het ledje van het witte topsein te zien naast het ledje van het sluitsein, kan iemand, Biesje?, mij zeggen welk draadje naar het witte topsein gaat? Ik kan het net niet zien op de foto.
De gele misschien?

Groet, Stephan.

« Laatst bewerkt op: 07 April 2022, 13:54:17 door prutser »

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: Artitec analoge NS 1300 periode III L-sein uitschakelen.
« Reactie #1 Gepost op: 07 April 2022, 14:47:48 »
Je kunt de draadjes één voor één lossolderen en dan kijken wat er gebeurt.

PS: het kan ook zijn dat wat je wilt niet mogelijk is. Er gaan 3 draden naar toe.
1 gemeenschappelijk, 1 voor de frontseinen en 1 voor de sluitseinen.
Misschien staan de 3 frontleds in serie, dan wordt het lastiger om er 1 uit te schakelen.
Led zwart schilderen?
« Laatst bewerkt op: 07 April 2022, 14:59:44 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #2 Gepost op: 07 April 2022, 15:00:19 »
Ah, er is een ander draadje over de draadjes :D

Ik denk dat het de gele of de rode draad is. Voor de frontseinen werden op het printje beneden dacht ik een zwarte en een rode draad gebruikt. Logischerwijze zou dan de rode draad hier ook het frontsein moeten zijn en de gele voor de sluitseinen. Maar het is inderdaad even uitproberen. Lastig met de dradenboel op het spoor maar aangezien Reetitec geen standaard kleurcodes heeft gebruikt is het een gok.

En anders super simpel een klodder zwarte verf op de warmwitte LED...

Dat rare printje is volgens mij ook bij de analoge versie een SUSI decoder extensie die ook analoog zou moeten werken. Of zit er geen IX en andere elektronica aan de andere kant?

Mvg,

Robert (soms bekend als Biesje)

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #3 Gepost op: 07 April 2022, 15:14:02 »
@Stephan: Wat ik al zei in het draadje waarin je eerst je vraag had gepost, ik zou de verf (en/of de eventuele lichtgeleider) zwart verven. Simpel, en geen gedoe met een (verkeerd) draadje doorknippen.

Groeten, Marco

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #4 Gepost op: 07 April 2022, 15:47:11 »
@Klaas, de frontseinen zitten niet in de kap maar op de bodemplaat. Ik de kap zitten de sluitseinen, topsein en cabineverlichting. De seinen en de cabineverlichting staan ook gescheiden aangegeven op de print dus dat is makkelijk uit elkaar te houden.

@Biesje, ik had gehoopt dat jij de ledhouder van de sluitseinen nog los had liggen en zodoende de draden zou kunnen volgen naar de topseinled maar blijkbaar heb je de boel weer in elkaar gezet.

@VAM65, het topsein heeft geen aparte lichtgeleider dus moet ik de led zwart verven maar dan moet ik de halve lok slopen. Een draadje losmaken is makkelijker en evt. ook weer simpel te herstellen.

Ik ga dan toch maar gewoon beginnen met één voor één lossolderen van de gele, rode en zwarte draad en kijken wat er gebeurd.
Liefst knip ik gelijk de goede door omdat ik een soldeerbout vlakbij de plastic kap geen goed idee vind maarja.

Stephan.

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #5 Gepost op: 07 April 2022, 16:04:21 »
Duidelijk. Dan zou ik eerst even met Artitec mailen. Wellicht kunnen zij je vertellen welke draad je moet verwijderen/doorknippen.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2022, 16:29:09 »
Ik ga dan toch maar gewoon beginnen met één voor één lossolderen van de gele, rode en zwarte draad en kijken wat er gebeurd.
Liefst knip ik gelijk de goede door omdat ik een soldeerbout vlakbij de plastic kap geen goed idee vind maarja.
Je hebt dat printje los hangen. Dan kom je toch niet in de buurt van de kap? Rode of gele draadje proberen bij de tekst signal1 en signal2.
Gr.
Eric

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #7 Gepost op: 07 April 2022, 18:47:48 »
Ik zal thuis even kijken of ik het kan zien. Spul ligt nog los inderdaad. Ik had niet eens in de gaten dat het mijn foto was :D

Jouw ding zit dus nog in elkaar?

Mvg,

Robert

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #8 Gepost op: 07 April 2022, 18:57:25 »
Als je dat wilt doen graag  (y).

De mijne heeft alleen de kap en het printje los, ik ben een poosje aan het pulken geweest bij de cabines maar niet kunnen vinden hoe die er makkelijk uit gaan.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #9 Gepost op: 09 April 2022, 02:21:34 »
Was dit draadje al weer kwijt en wilde in materieelbespreking draad plaatsen, maar toch nog gevonden ;D

De LED printjes zijn super smal en verstopt achter klodders lijm en tape. Ik had de boel nog los liggen dus even twee draadjes los solderen was veel makkelijker en een koud kunstje met een hete bout. En omdat het logisch leek dat het de rode draad zou zijn, lekker de gele eerst geprobeerd :D . Het leven is niet logisch en daarop moet je soms anticiperen :P . En warempel: dit was inderdaad de juiste draad voor het top frontsein, geen witte led meer die brandt terwijl sluitseinen en cabine licht het nog wel doen. Voor de zekerheid de draad even tegen het soldeer eiland gehuiden en toen floepte de omgekeerde L sein LED gewoon aan. Dus eureka en dat soort dingen.

Mvg,

Robert

GMA70

• Offline Offline
    • Lydo.nl
« Reactie #10 Gepost op: 09 April 2022, 09:22:29 »
En als je niet wil verven, past er een stukje isolatietape of zwart karton tussen led en lichtgeleider? Nog gemakkelijker…
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 April 2022, 15:58:22 »
Het makkelijkste is gewoon op je baan steeds een buitengewone trein uit tegengestelde richting laten rijden. Dan toont de voorafgaande aankondigende trein drie naar voren gerichte witte lichten, waarvan twee op gelijke hoogte en het derde daarboven voorop de locomotief of - bij geduwde treinen - op het voorste voertuig. (Bron: V5202 Seinreglement 1954, sein 405b)  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #12 Gepost op: 09 April 2022, 16:17:41 »
Dank je Bie, eh Robert ;D voor de moeite, ik heb ze twee knipjes gegeven en met een stukje tape aan de andere draadjes vastgezet zodat ze niet gaan zwerven door de lok. Doordat er een klein stukje geel draad nog op de print zit is het altijd duidelijk waar de gele vandaan komt.
Ik ga nog even de witte frontseinen voorzien van een beetje gele lak zodat ze niet meer zo fel wit zijn.
Zal vanavond wel een paar plaatjes posten zodat iedereen met een analoge Artitec NS 1300 TP IIIa heel simpel een juist frontsein kan maken.

Over de lichtgeleiders zwart verven of aftapen, dat gaat dus niet. Het witte topsein deelt de lichtgeleider met het rode sluitsein.

Stephan.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #13 Gepost op: 09 April 2022, 20:49:37 »

Ik heb de frontseinen met stukjes gele afplaktape afgeplakt en dat werk goed.

Op de foto is één sein iets minder fel maar in het echt zie je dat niet. Er zat één ledje iets scheef gesoldeerd dus dat zal die wel zijn. Ook is één rode sluitseinled feller maar alleen als je er op een bepaalde hoek in kijkt.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 09 April 2022, 21:22:06 door prutser »

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #14 Gepost op: 09 April 2022, 21:37:58 »
Netjes opgelost zo Stephan, een turkooizen 1300 met omgekeerd L sein dat kan natuurlijk niet  (y)
(En nu snel weer wat anders gaan lezen voor ik tp III 'waslijn' locomotieven ook nog mooi ga vinden ;) )
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.