Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gtw6016
Vandaag om 16:29:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 16:19:42
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
  

Auteur Topic: Treinsamenstellingen met Fietsenrijtuig sachsenmodelle  (gelezen 19852 keer)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re:Treinsamenstellingen met Fietsenrijtuig sachsenmodelle
« Reactie #45 Gepost op: 12 November 2011, 19:44:49 »
Daar heb je wel een punt. De AB30 werd standaard gebruikt voor de internationale treinen naar bijvoorbeeld Praag en de MU voor zowel internationale treinen als autoslaaptreinen. In geval van defecten en dergelijke kan er wel eens een AB30 in de autoslaaptrein terecht zijn gekomen.

Iets soortgelijks geldt voor de vreetketen: de standaard was dat er een muzikaal rijtuig (Allegro etc.) mee zou rijden, maar als deze niet beschikbaar was werd die vervangen door een buffetrijtuig (ex-Grill-Express).

In mijn autoslaaptrein zitten twee MU rijtuigen, mijn AB30 rijdt fijn mee in de internationale trein naar Oost-Europa.. ;)
« Laatst bewerkt op: 12 November 2011, 20:07:36 door NS 1100 »

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re:Treinsamenstellingen met Fietsenrijtuig sachsenmodelle
« Reactie #46 Gepost op: 12 November 2011, 22:10:17 »
@ johan de Bruin: De Heris is goedkoper, maar de detailering is ook minder. Het belangrijkste verschil zit in de ramen, bij LSM zijn deze helder en bij Heris donker.

Heeft iemand foto's van een trein met het Fietsrijtuig samen met een AB30?

Mvg,
Marc

Ik heb geen foto, maar ik heb wel op 13mei 2008 een samenstelling genoteerd waarin beide voorkwamen:

Trein 13241 Den Bosch - Lourdes

1700
Df
NL Bcvmh
SBB Bcm met mund+sterne opschrift
SBB Bcm idem
NL Bcvmh
NL Bcvmh
NL Bcvmh
NL RESTO
NL Bcvmh
NL Bcm
NL Bcm
NL Bcm
NL WLAB AB
NL WLAB AB


Ze zaten dus niet aan elkaar vast




1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re:Treinsamenstellingen met Fietsenrijtuig sachsenmodelle
« Reactie #47 Gepost op: 12 November 2011, 22:58:28 »
@ verst107: Zoals ik al aangaf:

@ Erwin: Dat is juist de reden van vraag om foto's. Ik heb namelijk een hoop foto's voorbij zien komen maar nooit eentje waar het fiets rijtuig en een AB30 in dezelfde trein reden bij de NS. Bij EETC kan is dit alleen in een Bedevaarttrein geweest, bij de NS hou je ook maar een paar jaar inzet over waar het mogelijk moet zijn geweest.
Bij EETC is het een paar keer gebeurd dat er een AB30 of MU mee reed in de bedevaarttreinen. Bedevaarttreinen zijn extra treinen en dit een slaaprijtuig is zeker niet structureel geweest bij EETC.  ;)

@ Erwin: Gewoon voor elke nachttrein van de NS en EETC genoeg rijtuigen verzamelen en je kan ze allemaal uitbeelden. :D

Ik ben vooral benieuwd of het in de NS periode van de AB30 rijtuigen structureel gebeurde. Op andere sites kom ik de AB30 rijtuigen vooral tegen in de trein naar Wenen. De T2s vooral in de nachttrein naar Parijs, de MUs naar Brig en Praag. De MU kom je in alle treinen tegen, de beschikbare pool was groot genoeg.

Welke slaaprijtuigen er vooral naar Kopenhagen reden weet ik niet, maar ik verwacht geen fietsrijtuig. Dus blijft de vraag bestaan of de AB30 en het fietsrijtuig bij NS structureel samen reden.

Marc

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re:Treinsamenstellingen met Fietsenrijtuig sachsenmodelle
« Reactie #48 Gepost op: 13 November 2011, 16:46:28 »
Heb je Martijn Haman al eens gemaild Marc?

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Treinsamenstellingen met Fietsenrijtuig sachsenmodelle
« Reactie #49 Gepost op: 31 October 2013, 23:05:48 »

- Blauw 'Slaaprijtuig' met sterren en grijs dak

Een foto van de laatste (art. 5657):


Het blijft eigenaardig dat Rivarossi voor deze nabootsing van een MUs de goede draaistellen in het reportoire heeft en dan toch de verkeerde (Minden Deutz) er onder zet.
Zeker met LS Models als opdrachtgever, zou je verwachten dat ze zo een fout niet maken.
Misschien was LS in die beginjaren toch wat minder precies dan nu.
Hier nog een foto van het grote voorbeeld rijtuig 61 84 72-71 317-0.