Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door Rob Ellerman
Vandaag om 14:34:37
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 14:29:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 14:18:25
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door bask185
Vandaag om 14:11:19
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
Klein baantje 1200x1200mm door g-j
Vandaag om 12:38:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:31:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 11:59:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door orientexpress
Vandaag om 10:22:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 10:21:25
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 09:24:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
  

Auteur Topic: Oostereind, een boekenplankbaan  (gelezen 3493 keer)

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Oostereind, een boekenplankbaan
« Gepost op: 01 January 2023, 18:16:25 »
Allereerst de beste wensen voor 2023. Voor mij een jaar waarin ik eindelijk eens aan een werkende modelbaan ga beginnen. Ik heb het baanplan in een ander topic al voorgesteld: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105227.msg3222355851#msg3222355851 en daarbij mijn uitgangspunten al kenbaar gemaakt. En vanaf dit jaar 'giet it oan!'

Ik heb vandaag een opzetje gemaakt, in die zin: de platen multiplex die de basis gaan vormen voor de baan zijn achter elkaar gelegd, het railplan erbij gepakt en de rails uitgelegd zoals ik dat in eerste instantie bedacht had. Om de lengte van de kamer optimaal te benutten, en om zoveel mogelijk ruimte te krijgen voor de baan ga ik het ene uiteinde in een vaste kast laten eindigen. Helaas zit daar een ventilatieschacht en dat was ik in al mijn enthousiasme eerder vergeten bij het tekenen van het baanplan  ::). Maar dat betekend gelukkig niet dat ik helemaal opnieuw moet beginnen met het ontwerp. De diepte is op dat punt wat minder diep, en de enigste aanpassing in het baanplan is dat het kopspoor (spoor 1) minder lang is. Perfect om daar de treinstellen te laten eindigen.
Het proefpassen gaf me de mogelijkheid om wat heen en weer te schuiven met de wisselstraat en zo de lengtes te bepalen van de sporen. En daarvan werd ik wel enthousiast. Anders dan het tekenen van de rails op de beschikbare ruimte kun je met het uitleggen van de rails 'live' veel meer spelen met de ruimte.

Conclusie die ik van de passessie kan trekken is dat ik genoeg ruimte heb om al mijn wensen te realiseren. De perronlengtes zijn meer dan voldoende om de treinen te kunnen laten rijden zoals ik me dat bedacht heb. Zoals gezegd, het perron van het kopspoortje is net geen 1,20, genoeg voor de HK 2, Mat '46 2 en Plan V 2.
Maar het andere perronspoor meet 1,60. Genoeg om 2 E-locs met 3 of 4 rijtuigen (plan D, E en W) te kunnen bergen (1 trekkende loc die de trein brengt, en een loc die na binnenkomst aan de achterkant geplaatst wordt, en dus nog langs het perron kan staan). Langs dit spoor komt ook de goederentrein binnen en daar begint het rangeerspel mee...  (y)

Hier nog even een overzicht met alle wensen/mogelijkheden en materialen:
  • een kopstation met 2 perronsporen, een uithaalspoor, omloopgelegenheid voor de locs, diverse aansluitingen en opstelspoortjes. Een soort van schaduwstation voor het opstellen en samenstellen van treinen. Het tijdperk is vanaf de jaren '60 tot '90
  • Piko A-rails zonder bedding, modulebakken die uitneembaar zijn. Ze rusten op een boekenplank constructie, en de uiteinden worden apart vastgezet in kasten
  • aansturing met Rocrail, de baan wordt verdeeld in blokken en bezetmelders
  • veel rangeermogelijkheden en vooral puzzels
  • wisselaandrijving door middel van servo's
  • aankleding van de baan wordt deels zelf gemaakt, deels van kits die aangepast (zullen moeten) worden aan de baan

Wat betreft de aansturing via Rocrail, het is geen must, maar eerder een mogelijkheid. Ik vind het uitdagend om te kijken wat er mogelijkheden zijn om met zo'n programma een rangeerbaan aan te sturen. De baan wordt er iig voor ingericht, want achteraf inbouwen wordt lastiger....

Ik hoop binnenkort wat foto's te kunnen laten zien!

Groet, Fokke

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2023, 16:08:29 »
Na de passessie heb ik de eerste 2 platen ondersteund en op de boekenplank gelegd, Vanaf nu is het dus een boekenplankbaan. Bijgaande wat foto's zoals ik het voor ogen heb. Zoals eerder gemeld valt het me erg mee wat voor lengte ik nog heb:


Deze foto vormt de basis voor het plan zoals dat nu in mijn hoofd nog aan het rijpen is. Al struinend hier op het form kom ik diverse voorbeelden tegen van zowel modelbanen als situaties in het echt die ik graag zou willen realiseren. Met het gevaar dat ik teveel wil, maar dat risico neem ik nu (nog). De BR 232 is op dit moment mijn langste loc (niet echt geschikt voor het tijdperk wat ik wil nastreven, maar was onderdeel van de digitale startset, en ach, wat maakt het me ook eigenlijk uit...), en staat op het uiterste kopspoortje aan het einde van het perron. De HK staat op het andere kopspoortje. De lengte is mooi royaal voor een 2-tje of 3-tje. Als zo'n treinstel er staat, is er ook nog wat ruimte over aan het perron waardoor het natuurlijk oogt. Wat ik ook bereiken is dat de hoh afstand kleiner wordt waardoor het meer comform de realiteit is. Dat betekend dat de beide overloopwissels ingekort gaan worden.


De treinreis begint echter aan de andere kant. Ik heb wat doosjes neergezet die het viaduct moet voorstellen waaronder de trein vandaan komt. Je ziet 2 sporen liggen: het rechter is het hoofdspoor en het linker is een spoortje die 'verdwijnt' onder het viaduct. Dat moet nl. nog een aansluiting voorstellen, er is ruimte genoeg om een sik met 2 (VAM) wagons te stallen. En tevens is het een uithaalspoor voor de fabrieksaansluiting naast het station. In mijn eerder plan sloot dat direct aan op de hoofdlijn, kan wel, maar dit is fraaier en nog leuker. Onder het viaduct komt een wissel te liggen, waardoor het hoofdspoor zich opsplitst in een dubbelsporig baanvak(je) en komt voor het raam langs te liggen (in  mijn oorspronkelijk plan zou hier het schaduwstation komen) en maak ik er ook nog een soort van paradebaanvak van. Het schaduwstation kom in een kast te liggen aan de andere kant van de kamer. Zo heb ik en meer rijlengte, en meer opbergruimte. Het doosje van de LED-strip stelt de plaats voor waar een baanwachterswoning komt, compleet met moestuin en zo. De overweg is ooit eens vervangen door het viaduct...  ;)
Rechts komt een zij- en koplading en het opstelspoortje voor de wissellocomotief. Ook te gebruiken als uithaalspoor. Dit loopt natuurlijk door tot aan het talud van het viaduct. De ruimte tussen deze sporen wordt opgevuld met een loodsje/hokje en meer rommeltjes zoals dat vroeger op een emplacement te vinden was.


Zicht op de wisselstraat: ook hier een mooie ruimte die opgevuld gaat worden. Aan de voorkant komt nog een spoortje met een weegbrug, of kolenhandel. Voorwaarde is dat het niet te hoog wordt, want ik moet er wel fatsoenlijk kunnen ontkoppelen...


Het begin van het perrongedeelte. Aan de achterkant loopt het spoor van de fabrieksaansluiting, hier komen natuurlijk fraaie gebouwen in half reliëf.



Nu nog wat finetunen, rails ligt nog los.
Tot zover de update. Hoop aan het einde van de week wat heen en weer te kunnen rijden.

Fokke

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2023, 18:41:44 »
Afgelopen dagen veel kunnen doen. Maandag is de vakantie weer voorbij, dus wat ben ik tevreden met het behaalde resultaat.



Gisteren alvast een begin gemaakt met het plakken en schilderen van de isolerende plaatjes. En ondanks dat ik op het eerst tevreden was met het beoogde baanplan, sloeg de twijfel toe. Met name de opbouw van de wisselstraat en dan de  Engelse wissels. Het oogde niet natuurlijk en de bereikbaarheid van de andere sporen was niet echt goed, wat deels ook kwam door het korte uithaalspoor. Het gaf natuurlijk wel een extra moeilijkheidsgraad aan het rangeren, maar ik denk dat ik naderhand er niet gelukkig mee zou worden. Dus de wisselstraat omgedraaid en nu lijkt het nog het meest op mijn allereerste plan zoals ik dat dik 20 jaar geleden al eens bedacht had en ook hier heb laten zien.


De wisselstraat met de gedraaide Engelse wissels. Het fabriekspoor ligt er nog niet, en ook het spoor langs de verhoogde zijlading en goederenloods moet nog op maat gemaakt worden.
Een binnenkomende goederentrein kan zo direct naar het middenspoor rijden, en er kan omgereden worden over het 2e perronspoor. Op die manier kan het rangeren met de goederentrein beter gescheiden worden van de reizigersdienst.


Het rechterspoor ligt nog los, maar zal wel iets gaan slingeren. Het ligt nl aan een losweg en in werkelijkheid zal het vast niet meer helemaal recht zijn geweest. Het knikje achter het wissel is ook bedacht, het spoor gaat iets naar binnen lopen.




De 1200 staat met de neus bij het einde van het perron. Er passen 4 rijtuigen achter de loc, en ook de 'brengende' loc is ruimte genoeg. Mochten er ooit rijtuigen komen die exact 1:87 zijn, dan wordt het misschien net te klein. We gaan het tzt wel zien, meer ruimte is er niet.

Fokke

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #3 Gepost op: 07 January 2023, 22:30:21 »
Ha Fokke, it sil heve!
Ik volg.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

gdh

  • Online Online
  • Berichten: 1145
    • Station Lemmer
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2023, 22:36:02 »
ben benieuwd.
ik folgje ek!

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #5 Gepost op: 29 January 2023, 13:54:44 »
Hallo

De laatste weken niet zo heel veel gedaan aan mijn baan. De weekenden waren allemaal 'bezet' en dan blijft het erbij om grote stappen te zetten. Maar gaandeweg vordert het geheel en heb ik nu definitief het sporenplan gereed en de plaats van de wissels bepaald, voorzien van bedrading en de gaten voor de aandrijving geboord. Ook heb ik al een soort van rangeerplan uitgedacht, waarbij alle sporen worden bediend (uithalen en nieuwe wagons plaatsen) en dat is erg leuk om uit te voeren en aan te passen  :laugh:
 








Voordat alles echt definitief vast wordt gelegd en ballast worden een aantal sporen nog wel iets strakker neergelegd, maar juist het spoor aan de rand blijft een beetje kronkelig om het wat speelser te maken. Zie net op de foto dat het wel iets netter kan...



Zicht op het emplacement met op de achtergrond het 'viaduct' waar de treinen onder vandaan komen en achter verdwijnen. Het meest linker spoor onder het viaduct leidt naar VAM aansluiting en andere virtuele spoortjes, ik kan daar een trein heen sturen die dan net 'uit zicht' is, zodat het sikje vrij spel heeft om de overige wagons uit te rangeren en de vertrekkende trein samen te stellen.

De 2200 komt binnen met de buurtgoederentrein en zal op het aankomstspoor stoppen en gelegenheid geven aan de 1100 om te vertrekken. De 2200 duwt de trein naar het opstel/uithaalspoor, koppelt de trein af, behalve de VAM-wagon. De combi gaat daarna geduwd over het emplacement naar de VAM aansluiting. De 2400 of sik gaat daarna aan de slag met de overige wagons.



Zicht vanaf het laad- en losperron en locatie van de goederenloods, heb er een stuk triplex neer gelegd om een idee te hebben hoe het lijkt. En het lijkt goed  ;D.

Tot zover de stand van zaken. De volgende stap zal de bouw van het schaduwstation zijn en het stukje 'paradebaan' om wat verder te kunnen rijden dan het viaduct  ;)

Fokke

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #6 Gepost op: 29 January 2023, 17:24:37 »
Dit sporenplan geeft heel veel verkeersmogelijkheden en gaat uren rijplezier opleveren.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #7 Gepost op: 20 February 2023, 21:12:52 »
En we bouwen stiekem verder....

De afgelopen weken (meestal in de weekenden) zo nu en dat wat aangepast aan de kamer en baan. Afgelopen weekend het 'schaduwstation' gemaakt. Nog niet in de definitieve vorm, maar eerst de aanwezige wissels en sporen gebruikt. Het zijn 2 kopspoortjes en 2 spoortjes die op het einde aan elkaar verboden zijn om een omloop gelegenheid te hebben. Nu kan ik eindelijk de treinen 'uit beeld' zetten en een treinenomloop simuleren.

De volgende stap is het monteren van de servo's en het aansluiten daarvan. Ook de bedrading moet gestructureerd worden. Het schaduwstation blijft analoog, dus met de hand. Uiteindelijk komen hier 5 sporen te liggen.

Ter gelegenheid van de opening van het schaduwstation heb ik met de telefoon een filmpje gemaakt, met helaas wat een bedenkelijke kwaliteit. Maar het geeft wel een leuk beeld van de baan tot nu toe. De 1200 wacht op nieuwe ASB's, dus die ratelt en waggelt wat. De 1100 heeft soms wat moeite met het Engelse wissel, de loc zelf is ook niet helemaal super meer...

https://youtu.be/sJM-bX4wH1c

Fokke

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #8 Gepost op: 20 February 2023, 21:20:03 »
Leuk filmpje Fokke (y)
Met deze baanplan kan je mooi je ding doen , rangeren!

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #9 Gepost op: 15 February 2025, 16:23:00 »
Na een pauze van 2 jaar, helaas, ben ik de laatste weken weer iets actiever met de Oostereind. Veel plannen die 2 jaar terug bedacht zijn, of waar ik in ben blijven hangen, worden mondjesmaat in werking gezet. Zo is er weer wat nieuw materieel aangeschaft (daar begint het altijd mee en gaat de kriebel over in jeuk), wat rails erbij waar ik toen net niet genoeg van had, en er is ook een plotter gekomen waar ik de onderdelen van mijn gebouwen mee ga maken. In totaal komen er 13 panden/voorwerpen die ik met behulp van de plotter wil gaan maken, inclusief het perron. En misschien nog wel meer

De stand van zaken is niet zo bijster anders dan ik in de laatste post heb laten zien. Behalve dat het schaduwstation iets uitgebreid is (moet de rails nog op maat maken), en dat de wissels met servo's kunnen worden bediend.


het eerste resultaat: er komt bij het fabrieksspoor een pand te staan, gebaseerd op een lokale meelfabriek. Dit gebouw komt in half reliëf, en wordt opgebouwd uit verschillende lagen styreen. Deze print is een eerste probeersel wat qua uitvoering goed is gelukt, alleen nu nog recht leren snijden  ::). Het moet zeker nog een keer want de uitlijning was niet goed, zodat ik een rand boven 'mis'. Maar dit is een mooi teststukje om te bouwen en om te verven/verweren.







Het schaduwstation is uitgebreid met 2 sporen, waarvan de 3 achtersten aan het einde voorzien zijn van een wisselverbinding, zodat ik kan omlopen. De sporen zijn lang genoeg om 5 plan-D rijtuigen te stallen. Meer lengte heb ik ook niet aan het perron.
De voorste sporen zijn doodlopend, voor treinstellen of om een nieuwe trein samen te stellen. Zo kan ik gemakkelijk een een nieuwe goederentrein samenstellen en die naar het emplacement sturen. Misschien ga ik wel hele rangeerplannen uitdokteren  :D



En proberen dit vol te houden....

Groet Fokke


Jeroen95

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
  • NS tijdperk IV/V
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #10 Gepost op: 16 February 2025, 18:36:10 »
Goed dat je weer bezig bent. Heel veel succes  (y)
Mvg Jeroen

einte

  • Tijdperk II - III
  • Offline Offline
  • Berichten: 563
    • Modelspoorblog
Re: Oostereind, een boekenplankbaan
« Reactie #11 Gepost op: 17 February 2025, 20:45:59 »
Leuk dat je weer begint, vind dit wel een mooi idee waar je mee bezig bent.
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje