Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:31:30
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 02:17:48
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Modeltreinenbeurzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:10:03
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
20 October 2025, 23:22:53
Märklin 2025 door Edwin2121992
20 October 2025, 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
20 October 2025, 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
20 October 2025, 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
20 October 2025, 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
20 October 2025, 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
20 October 2025, 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
20 October 2025, 19:22:16
Aachenau West door wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
20 October 2025, 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
20 October 2025, 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
20 October 2025, 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
20 October 2025, 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 October 2025, 16:41:37
  

Auteur Topic: Bufferhoogte verschil Railproset Rivarossi wagons  (gelezen 3679 keer)

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Bufferhoogte verschil Railproset Rivarossi wagons
« Reactie #15 Gepost op: 03 July 2023, 16:47:02 »
Verschil in bufferhoogte staat ook heel gek toch.
Verschil in bufferhoogte is er in werkelijkheid ook wel eens, tussen een beladen en een onbeladen wagen.

Bij deze "pseudo" Kls van Rivarossi zou je verwachten gezien de enorme bijgeleverde lading dat de buffers lager zouden uitkomen dan een standaard Roco wagen.
Maar nee, de buffers komen juist hoger uit. Kan het niet anders verklaren dat het holle met helium gevulde betonnen dwarsliggers moeten zijn ;D

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
Re: Bufferhoogte verschil Railproset Rivarossi wagons
« Reactie #16 Gepost op: 08 July 2023, 21:54:58 »
De discussie gaat over de buffers
Volgens mij zijn de koppelingen juist mooi even hoog.
Ik zou als je handig bent en je je er echt aan stoort (wat ik wel zou doen) is de gehele bufferbalk strippen en deels met weinert onderdelen en styreen opnieuw maken.
Kan je gelijk mooiere buffers erop zetten en wellicht wat meer.
Wil je het simpeler oplossen buiten accepteren om dan kan je overwegen er een ander type wagen tussen te hangen met wellicht een hoogte die iets hoger is als de linker maar net iets lager dan de riva.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Bufferhoogte verschil Railproset Rivarossi wagons
« Reactie #17 Gepost op: 08 July 2023, 22:18:54 »
de gehele bufferbalk strippen en deels met weinert onderdelen en styreen opnieuw maken.
Je bedoelt de hele bufferbalk van de blauwe wagon lager zetten?
Dat is ook weer erg onrealistisch. De buffers moeten in lijn liggen met het frame van de wagon, anders worden de stootkrachten niet goed opgevangen en kan de hele bufferbalk omklappen.
Niet bij het model, als het goed vastgelijmd zit, maar wel bij de echte wagon.
Nog afgezien van het trekwerk (waar de koppelhaak aan zit), daarvan is het minstens zo belangrijk dat dat goed in het frame verankerd zit.
Dus als je iets gaat veranderen aan de blauwe wagon, dan moet ie in zijn geheel zakken.

Groet, Victor
« Laatst bewerkt op: 08 July 2023, 22:22:56 door VictorPM »

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Bufferhoogte verschil Railproset Rivarossi wagons
« Reactie #18 Gepost op: 09 July 2023, 01:07:19 »

Ik weet dat Märklin vaak de buffers iets hoger plaatst, zodat de koppelingen meer ruimte hebben. De beugels van de kortkoppelingen liggen op elkaar waardoor de bovenste beugel anders tegen de buffer aan ragt. Wellicht doen andere merken dat ook? (voor 3-rail rijders die ook wagens en rijtuigen van andere merken hebben: probeer eens de Roco universeel koppeling, die blijft mooi 'plat' en komt niet tegen buffers aan en zou ook goed moeten koppelen met de Märklin kortkoppeling)


Mvg,

Robert

Märklin heeft z'n kortkoppelingen inmiddels aangepast zodat deze niet meer tegen de buffers (NEM 303) "aan raggen".
Bestelnummer: 72000 voor 50 stuks
Grtz. Frits

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
Re: Bufferhoogte verschil Railproset Rivarossi wagons
« Reactie #19 Gepost op: 09 July 2023, 11:09:40 »
Verschil in bufferhoogte is er in werkelijkheid ook wel eens, tussen een beladen en een onbeladen wagen.

Buffers moet elkaar minimaal 2/3 raken volgens de voorschriften, dus zoals op de foto aan het begin van dit topic is gewoon te veel.

Groeten Edwin.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re: Bufferhoogte verschil Railproset Rivarossi wagons
« Reactie #20 Gepost op: 09 July 2023, 22:48:19 »


Voorbeeld in het echt. Verschil met lok die net gereviseerd is en een lok waar revisie niet lang meer op zich laat wachten.
Voornamelijk verschil in wielbanddikte en vering.

Mvg, Johan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re: Bufferhoogte verschil Railproset Rivarossi wagons
« Reactie #21 Gepost op: 10 July 2023, 12:57:46 »



Ik kon de originele foto's zo snel niet vinden, maar je kan deze terug vinden in de RH 1995-8-2 bij NEM 303
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
Re: Bufferhoogte verschil Railproset Rivarossi wagons
« Reactie #22 Gepost op: 16 July 2023, 23:27:30 »
Nee ik zou dan meer de balk strippen en dan de balk zelf iets lager maken maar niet verlagen
Dus eerder een klein strookje styreen onderlangs.
Dus in feite de balk hoger maken(maar dan lager) ;D
En dan de buffers iets lager zetten,