Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:18:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
  

Auteur Topic: Neurenberg 2024  (gelezen 3391 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Neurenberg 2024
« Gepost op: 04 March 2024, 09:48:28 »
Beste medeleden,
Vanmorgen zat ik wat door oude papieren te snuffelen en kwam daar enkele toegangsbewijzen van de Neurenberg Messe tegen.  Eem blik op de kalender leerde mij al snel dat het ondertussen al 3 maart geworden was. Begin ik nu oud of te worden of ben ik echt de helen ik de hele Neurenberg Euforie misgelopen?
hebben  jullie dat gevoel ook (gehad)?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5418
  • Modelspoor is emotie...
Re: Neurenberg 2024
« Reactie #1 Gepost op: 04 March 2024, 10:31:22 »
Nee hoor Hans, je bent niks misgelopen en je hebt ook niks gemist, de beurs is gewoon doorgegaan. Maar in hal 7, wat de ‘modeltreinen-hal’ is stonden dit jaar behalve Märklin als grootste exposant (dat waren ze altijd al) en Faller nog een aantal kleine(re) exposanten en de ruimte werd verder ‘gevuld’ door exposanten die er vóór corona niet stonden en ook niks met treinen van doen hadden.

Het toverwoorden hier zijn ‘corona’ en ‘internet’. Door corona was de beurs al 2 jaar niet doorgegaan en moesten de exposanten wat anders bedenken. Fysiek kon men nergens heen, dus werd het ‘INTERNET’. Door dit medium kwamen de producenten er achter dat ze hun waar net zo goed (en misschien nog wel beter) onder de aandacht van hun doelgroepen konden brengen plus, het scheelde enorm in de kosten: géén reis en verblijfskosten, géén standkosten, de uitgespaarde tijd kon gewoon ‘on the job’ besteed worden. Dit zijn geen misselijke bedragen, dus vandaar dat de journalisten van spoorwegbladen de afgelopen jaren ook niet meer naar Zuid Duitsland zijn afgereisd om hun info te vergaren, maar thuis/op de redacties via de diverse producenten hun info  en dat in de eind februari/begin maart verschijnende bladen publiceren. Maar door dat internet hebben het overgrote deel van de doelgroepen hun info al gelezen en komen de tijdschriften eigenlijk (….) als mosterd na de spreekwoordelijke maaltijd. Daar tegenover staat dat je in zo’n tijdschrift nog wel steeds alle nieuws in één keer in je hand hebt… en met het invoeren van de diverse merknamen en het jaartal 2024 heb je ook het belangrijkste van de nieuwtjes onder ogen.

Rob
« Laatst bewerkt op: 04 March 2024, 10:38:43 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Neurenberg 2024
« Reactie #2 Gepost op: 04 March 2024, 10:32:51 »
Het is tegenwoordig ook maar een paar pagina's in de tijdschriften; nauwelijks langer dan de gebruikelijke nieuwsafdeling. Alles is immers al bekend en dat is veel langer zo dan sinds corona.
« Laatst bewerkt op: 04 March 2024, 19:53:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
Re: Neurenberg 2024
« Reactie #3 Gepost op: 04 March 2024, 11:45:11 »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re: Neurenberg 2024
« Reactie #4 Gepost op: 04 March 2024, 11:56:13 »
Wat ik eigenlijk bedoelde is/zijn/waren de verwachtingen en spanningen die er altijd zo rond de beurs hingen. De nieuwtjes geloof ik wel, het ging mij om de mythe, en die mis ik. 
« Laatst bewerkt op: 04 March 2024, 12:06:58 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9417
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Neurenberg 2024
« Reactie #5 Gepost op: 04 March 2024, 11:59:23 »
De mythe is zichzelf voorbij gelopen.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
Re: Neurenberg 2024
« Reactie #6 Gepost op: 04 March 2024, 12:03:31 »
Hans, juist doordat alles al vanaf eind december/begin januari op internet begint door te sijpelen, is de mythe er allang af. De tijden dat je het nieuws vernam door het eerste weekend na de Spielwarenmesse naar een modelspoorwinkel te gaan om daar de map met nieuwtjesfolders te bekijken, liggen lang achter ons.

Bor

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 432
Re: Neurenberg 2024
« Reactie #7 Gepost op: 04 March 2024, 19:18:56 »
Of beter gezegt ze hebben nostalgie de nek omgedraait!
Van mij mogen ze zo af en toe ook het internet wel even de nek omdraaien!
De jaren 80 waren zo gek nog niet ;)
Mvg Mark

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4059
Re: Neurenberg 2024
« Reactie #8 Gepost op: 04 March 2024, 19:47:15 »
De mythe werd in stand gehouden door de weinigen die in de ‘goeie oude tijd’ een uitnodiging wisten te bemachtigen toen de beurs alleen voor handelaren, pers en die happy few open stond. Het ‘plebs’  kreeg pas later de folders. Gelukkig is die tijd voorbij en kan iedereen gelijktijdig hiervan kennis nemen. Scheelt ook een paar vrije dagen heen en weer naar Nürnberg   8)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Neurenberg 2024
« Reactie #9 Gepost op: 04 March 2024, 20:05:26 »
Ik was destijds als Spijkspoor lid zakelijk in Zuid Duitsland onderweg en kon me vrijmaken om de beurs in Neurenberg te bezoeken. Met mijn Nederlandse paspoort kwam ik binnen en heb veel nieuwtjesfolders verzameld en geloof ik ook nog enkele analoge foto's gemaakt. Na afloop heb in het hotel alle informatie beschreven en deze als vliegende reporter per fax naar Spijkspoor gestuurd. Zij brachten toen als eerste alle nieuwtjes uit.

Sinds 2015 ben ik als onderdeel van het 'Messeteam' met Railhobby naar Neurenberg gereisd. Dit ging goed tot corona kwam en daarna zijn de verslagen thuis achter de laptop gemaakt. Het was altijd een gezellige treinreis alhoewel we niet één keer de aansluiting in Frankfurt haalde. Ik mis bijzonder de directe contacten met de fabrikanten en de mogelijkheid zelf foto's voor het speciale Messe bulletin te maken. Na corona waren de prijzen voor de standhouders dermate verhoogd dat er - mede door de informatie op internet - voor de fabrikanten nauwelijks toegevoegde waarde was.

Rob

 

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Neurenberg 2024
« Reactie #10 Gepost op: 04 March 2024, 20:09:39 »
De mythe werd in stand gehouden door de weinigen die in de ‘goeie oude tijd’ een uitnodiging wisten te bemachtigen toen de beurs alleen voor handelaren, pers en die happy few open stond. Het ‘plebs’  kreeg pas later de folders. Gelukkig is die tijd voorbij en kan iedereen gelijktijdig hiervan kennis nemen. Scheelt ook een paar vrije dagen heen en weer naar Nürnberg   8)

Het waren niet de handelaren die je nu op elke verkoopbeurs ziet maar detaillisten met een winkel, een ruime veelzijdige voorraad en de nodige reserveonderdelen. Dat waren echt andere tijden.


sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
    • Mijn website
Re: Neurenberg 2024
« Reactie #11 Gepost op: 04 March 2024, 22:12:27 »
De tijden dat je het nieuws vernam door het eerste weekend na de Spielwarenmesse naar een modelspoorwinkel te gaan om daar de map met nieuwtjesfolders te bekijken, liggen lang achter ons.

Bor
Dat was leuk! Ik ging speciaal (vanuit Amsterdam) naar de Wapstad. Die hadden altijd een goed gevulde map liggen.

En als ik dan toch bij de Wapstad was....

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
Re: Neurenberg 2024
« Reactie #12 Gepost op: 05 March 2024, 09:03:28 »
In de jaren 1980-1990 schreef ik namens onze club vele modelspoorfabrikanten aan of het mogelijk was onze vereniging tijdig van de nieuwsfolders te voorzien. Dat lukte meestal. Soms enkele folders per merk ontvangen maar ook wel eens een stuk op dertig per fabrikant.
Op de eerst volgende clubavond destijds vele folders uit kunnen delen.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.