Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 20:43:00
roco maus 2 door henk
Vandaag om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26

Auteur Topic: Baanplan, Trix C, 120x240cm, graag op- en aanmerkingen!  (gelezen 2075 keer)

Reimer

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Baanplan, Trix C, 120x240cm, graag op- en aanmerkingen!
« Gepost op: 27 December 2021, 03:58:34 »
Hallo allemaal,

Ben nieuw hier op het forum. Ik ben Reimer, 60 jaar, woon in Eindhoven. Vroeger met mijn broer thuis een analoge baan gebouwd en jaren terug een ovaaltje voor mijn zonen gebouwd. Nu ik afgekeurd en gescheiden ben wilde ik naast mijn hobby, modelbouw, weer een technische uitdaging. Dus een volledig digitale treinbaan, computer gestuurd.

Het wordt een kleine baan 120cm bij 240 cm. Schaal H0 en Trix C rails. Tijdperk is III/IV met stoom en diesel.

Baan ontwerp,

Mijn treintjes die op de baan gaan rijden,

Besturing, aansturing en terugmelding,

Blok indeling e.d.

Ik kan alles wel leuk bedenken maar werkt het ook? De aansturing van de DR4018 met Rocrail heb ik getest en dat werkt. De rest is nog niet getest en daarom graag op en aanmerkingen op alles!

Reimer.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2021, 10:55:48 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

arnout

• Offline Offline
Re: Graag op en aanmerkingen!
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2021, 07:48:23 »
Gdm,

Ik denk alleen al onuitvoerbaar door de vele rails . Technisch ivm rail geometrie niet uitvoerbaar. Op deze oppervlakte past hooguit een ovaal zoals in de gemiddelde fabrikanten katalogus staan gepromoot.

Ik weet niet of je veel ervaring hebt op het moment, maar waarom niet een ovaal met aan een lange zijde 2 opstelsporen en aan de andere kant 2 passeer/station sporen en probeer dit automatisch te maken. En kijk dan verder.

Gr Arnout

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 December 2021, 08:04:21 »
Geen idee of het werkt, maar ik denk wel dat het meevalt met de hoeveelheid rails. De rails met puntjes is dus niet zichtbaar denk ik? Iig twee lagen?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 December 2021, 08:40:32 »
Citaat
Ik denk alleen al onuitvoerbaar door de vele rails
De hoogteverschillen maken het onmogelijk. Als je dus lus bekijkt in de linker bovenhoek, dan moeten de opstelsporen al op een helling liggen van ~5% ofzo. Dat is inderdaad vragen om problemen. Indien mogelijk, wissels niet op hellingen aanbrengen. Ik denk dat sommige van je treinen geen problemen hebben met de 5% maar je 2-assers die kunnen misschien gaan slippen.

Dat ter zijde, hoe ziet de ruimte er uit van je treinkamer? Een rechthoek van 2,44 x 1,22 is voor H0 niet echt optimaal. Je kan er natuurlijk een leuk ovaal op maken en als je een bergspoortje wilt, is dat ook zeker mogelijk, maar verder is een langere en iets dunnere baan normaliter wat handiger.

Ik heb nog een aanmerking over de arduino in dit schema:

Je gebruikt hier €82,- aan digikeijs decoders om een arduino mega te vertellen wat er over de DCC bus geschakeld is. Daar moeten ook nog de optocouplers en 32 draden tussen. Het hele idee van arduino's in treinbanen is om onze levens
A). makkelijker te houden
B). goedkoper te houden.

De manier waarop jij het wilt implementeren is, naar mijn mening, het meeste ingewikkelde, omslachtige en dure wat je kan doen.

Ik ga nu je ogen openen met een paar feitjes.
- Arduino's kunnen tegenwoordig met een openDCC library (kan je op internet vinden) direct DCC vertalen om er iets mee te doen. Dit kost je 1 optocoupler, diode en weerstandje..  Dan heb je die 2 digikeijs decoders niet nodig.
- De arduino Mega kan met de servo library van arduino tot 48 servo's aansturen, hoewel die PCA9685 dingen dit beter kunnen, heb je ze strict gezien niet nodig. Vooral nu je die 32 inputs niet meer nodig heb :-D
- Digikeijs heeft zelf ook servo decoders voor 4 servo's in huis. Die zijn goedkoper dan de 4018, maar niet goedkoper dan een arduino systeem.

Dan wil ik ook benadrukken dat het aansluiten van 23 servo's op 1 besturing niet handig is. Nu zit alles dicht op elkaar en zou het opzich kunnen, maar bekabelingstechnisch is het gewoon niet handig om al die servo's naar een centraal punt te leiden. Wat je beter ook kan doen, is om in plaats van een arduino mega en PCA9685 boards een paar arduino nano's te nemen in combinatie met een base shield. Dat kost ook geen drol.

In dit shield kan je ook direct servo's prikken. De nano kan tot 12 servo's aansturen. Ik zou er zelf maar iets tussen 4 en 8 doen. Het is gewoon handig om zoiets modulair te houden. Als je treinbaan in de toekomst dan verandert en de wissels komen opeens 4 meter van elkaar te zitten, dan zal je blij zijn dat niet alles naar 1 punt moet.

In het shield kan je dus direct een arduino prikken. En je kan makkelijk een shield zelf maken die er tussen past waarop dan je DCC interface komt te zitten. Ik heb in deze laatste ook wel interesse, dus voor mezelf wil ik sws een DCC shield ontwerpen en bestellen.

Ik heb als laatste nog een opmerking over het volgende:
Dit
Citaat
een technische uitdaging
.
en dit
Citaat
Dus een volledig digitale treinbaan, computer gestuurd.
zijn eigenlijk tegenpolen. Een computerprogramma die je baan aanstuurt, ziet er natuurlijk mooi uit maar het is tevens ook totale easy mode in sommige aspecten. Al het ingewikkelde zit in het programma zelf en niet in de elektronica onder je baan.

Je moet nagaan wat je er voor moet doen om het werkend te krijgen. Je sluit je digikeijs decoders aan conform de handleiding, je sluit je bezetmelders met reedcontacten aan conform de handleiding en dan hoef je alleen maar nog wat dingetjes in te voeren wat nummertjes aan te passen in rocrail en dan werkt het. Ik heb zelf een clubbaan zelfstandig in iTrain gezet, en nu kunnen er op de hoofdsporen in totaal vier treinen eindeloos rondjes rijden. Binnen 15 minuten was ik weer helemaal uitgekeken op de baan... Ik had dit zelf ook kunnen realiseren met een paar remmodules... dat had ik wel leuk gevonden maarja men wilde iTrain..

Als je een perfect rijdende treinbaan wilt dan is de computer de manier om het te doen.
Als je echt een technische uitdaging zoekt, zou ik zeggen: maak je eigen bloksysteem en hou dat analoog. Maar nogmaals dit is mijn mening.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Overet

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 December 2021, 10:44:17 »
Ik ben het in grote lijnen met Bas eens. Dit sporenplan heeft veel weg van een achtbaan en is praktisch niet uitvoerbaar. Deze hobby kent vele facetten en als jouw lol vooral in het uitvogelen van de techniek zit hoef je je natuurlijk niet te beperken tot een realistisch verloop van de sporen. Daarentegen is het natuurlijk wel fijn als de treinen zonder problemen rijden. Een maximaal stijgingpercentage van 3% is voor korte treinen dan wel de max.

Qua techniek is mijn advies om het vooral simpel te houden. De keuzes voor Rocrail en een z21 zijn prima. Voor bezetmelding en de aansturing van wissels en seinen zou je eens naar Arcomora kunnen googelen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baanplan, Trix C, 120x240cm, graag op- en aanmerkingen!
« Reactie #5 Gepost op: 27 December 2021, 11:19:53 »
Sluit mij aan bij de voorgangers; voor 1.2 bij 2,4 onmogelijk vanwege de stijgingspercentages. Je moet op een 2 meter 8 cm minimaal overbruggen, dat is hier 4% stijgingspercentage. Zou ik zeker NIET doen, zelfs je railbus gaat dat niet fijn vinden :) En een echte beginnersbaan is het ook niet, hier kun je zomaar op stuk lopen.

Begin eerst eens op dezelfde maat tafel een wat simpeler baanplan. Er is niks mis met een 4 x 8 (dat is de Amerikaanse benaming voor dit formaat :) ). Sterker nog, er zijn online zo genoeg voorbeelden te vinden. Ik zeg dit niet om je te ontmoedigen, meer om je te behouden voor een grote fout ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

VvKan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 27 December 2021, 12:37:31 »
Fraai of niet, met stations in hellingen, met andere nogal vreemde constructies of rare oplossingen, het zij zo (smaak),  maar één ding klopt niet met wat hierboven gezegd wordt:

het plan voldoet aan de maximaal 3% stijging.

Uittekenen en de hellingen aanbrengen (bij mij in Scarm) toont dat aan.  Ik heb voor de minimale doorrijhoogte 80 mm. aangehouden.

Reimer

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 28 December 2021, 22:15:13 »
Mijn dank voor jullie op en aanmerkingen.

Had in Anyrail al gekeken naar hellinghoeken en die zijn rond de 3,6%. Gezien jullie opmerkingen om het max op 3% te houden, heb ik mijn ontwerp aangepast zodat de hellingen nu max 2,9% zijn. Doorrijhoogte heb ik op 8cm gezet, met een onderdoorgang 7,89 cm. Dat moet dus wel gaan lukken. Dat het beter is om een wissel niet in een helling te zetten, wat ik niet wist, ook het ontwerp aangepast zodat alle wissels vlak liggen.

Nieuwe ontwerp,

In eerste instantie had ik het idee om met een Arduino een DCC centrale te maken (https://opencircuit.nl/blog/DCC-More-More-basisstation-bouwen/Introductie) Deze wordt ondersteund in Rocrail. Op zoek naar kleine treintjes kwam ik de oude startset van Fleischmann tegen met een z21 Start. Heb er verder niet over nagedacht dat er ook DCC Decoders met een Arduino waren. Na de koop van de Startset al gauw terecht gekomen bij Digikeijs voor de terugmelders, zo ook bij de Decoders. Inmiddels heb ik al twee DR4018 dus die blijf ik gebruiken. Nu ik mijn ontwerp aangepast heb heb ik minder wisssels en hoeft er geen derde bij. De PCA9685 bordjes hoeven niet direct bij de Mega te zitten, die kun ik neer zetten waar je wilt op de baan, op een plek waar veel wissels zijn. Je kan tot 16  PCA9685 aansluiten dus modulair genoeg voor mij.

Over de tegenpolen, ja ik vindt het leuk om te programeren en uit te vinden hoe je met Rocrail automatisch moet rijden. Het is mijn bedoeling dat het personenvervoer automatisch gaat en het goederen verkeer daardoorheen met de handregelaar. Dus niet volledig automatisch. De bedoeling is ook om straks een Faller Car system te maken met stoplichten, bushalte en overweg ed. Wederom met een Arduinobordje voor de aansturing en regeling, voor mij technisch genoeg.

Reimer

bask185

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2021, 00:02:39 »
Baanplan is aanzienlijk verbeterd, lijkt mij levensvatbaar  (y).

Citaat
De PCA9685 bordjes hoeven niet direct bij de Mega te zitten, die kun ik neer zetten waar je wilt op de baan
Ja en nee. Ze werken met de I2C bus zoals je weet maar wist je dat die bus niet bedoeld is om voor lange afstanden bekabeld te worden? Effectief kan het laatste apparaat in de keten niet verder dan ~50cm van de mega afzitten en dit beperkt enigszins de modulariteit. En zodoende is een ster vormig netwerk ook niet de bedoeling. Er zijn zat verhalen van mensen die het wel gedaan hebben zonder problemen te hebben ervaren maar: in het verleden behaalde resultaten, bieden geen garantie voor de toekomst  ;D

Het kan zo zijn dat je bij iets langere kabels eigenlijk geen problemen ondervindt, 't kan ook zijn dat je wel problemen ga krijgen. Er zit geen error detectie in de I2C bus, als er een bitje omvalt kan je dat niet weten, dan kan zomaar een servo naar een willekeurige plek springen. Het meest waarschijnlijke probleem zal zijn dat je programma vast loopt en dat komt doordat een paar functies van de Wire.h library van Arduino niet meer returnen als er iets misgaat.

Nu de nieuwe wisselaantal precies 15 is (als ik goed geteld heb  :P) red je het qua IO pinnen ook nog zonder pca  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2021, 11:50:37 »
Goed dat het met de hellingen lukt.  Alleen je station heeft sporen waar je totaal niks aan hebt. Veel te kort, dus daar zou ik een nieuw ontwerp voor maken.
Voor het schaduwstation geldt hetzelfde. Zo'n korte sporen hebben geen nut.  Terwijl je zo te zien wel meer ruimte hebt, vooral als je meegebogen wissels gebruikt.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #10 Gepost op: 29 December 2021, 11:54:07 »
Help me even, ondanks zelf Anyrail te hebben; wat zijn nu de schaduwsporen? Het gestippelde neem ik aan? Die zijn echt te kort voor de samenstellingen sdie je ons laat zien.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Reimer

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 December 2021, 00:13:51 »
Klopt de sporen zijn te kort. Ga volledig opnieuw beginnen. Weet nu waar ik op moet letten.

Reimer