Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Ronald69
Vandaag
om 18:54:11
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
gdh
Vandaag
om 18:51:54
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
door
Herb73
Vandaag
om 18:51:26
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Benelux795
Vandaag
om 18:03:23
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 18:02:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
Frank 123
Vandaag
om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels
door
AlbertG
Vandaag
om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Dave.......
Vandaag
om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Erwin 054
Vandaag
om 16:29:08
Artitec goederenwagen
door
henk
Vandaag
om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
janw
Vandaag
om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:42:58
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
wob
Vandaag
om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
door
Tedo
Vandaag
om 15:03:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
aad52
Vandaag
om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
daempfer
Vandaag
om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
Sven VG
Vandaag
om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 12:32:22
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 12:31:48
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:08:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 (gelezen 6442 keer)
MathynK
Offline
Berichten: 3867
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
«
Reactie #45 Gepost op:
06 May 2024, 18:39:04 »
Scherp! Inderdaad zeg. Dat wordt nog een lastig klusje om allemaal los te halen en weer netjes terug te plaatsen. Nooit opgevallen.
Succes
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
prutser
Offline
Berichten: 6723
Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
«
Reactie #46 Gepost op:
07 May 2024, 12:28:54 »
Hopelijk heb je het interieur niet vast gesoldeerd aan de bodemplaat.
Ik doe trouwens geen gasleidingen op het dak, dat heb ik bij de andere ook niet gedaan en wil ze een beetje hetzelfde houden, ook het extra gedoe staat mij eigenlijk wat tegen.
Ik zie dat jij sowieso veel meer details op het rijtuig heb aangebracht zoals op de kopwanden en handgrepen binnen.
De tussenwandjes.
Zo moet het dan komen, je kan aan de hand van de dakarmaturen zien hoe het hoort, hier heb ik de gangarmaturen omcirkeld.
Ook de schotten met de deuren kloppen dan niet helemaal meer, de deuren die zijn ingekort om een Ribu kortkoppelinghouder ruimte te geven zitten nu bij de toiletten (blauw gemarkeerd) en de ingeëtste vierkantjes van die schotten zitten nu in de toiletten waar je ze nooit meer ziet en ze ontbreken nu bij de eindcoupé's (magenta gemarkeerd).
Ik ga nu de lange zijdes doorknippen en andersom weer aan elkaar zetten zodat de geëtste deuren in het gangpad zitten.
Stephan.
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6723
Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
«
Reactie #47 Gepost op:
07 May 2024, 12:41:56 »
De privaatkoker (woord is inmiddels verdwenen) moet trouwens iets opzij geschoven worden anders lopen ze vanuit het gangpad tegen de pot aan.
Stephan.
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6723
Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
«
Reactie #48 Gepost op:
08 May 2024, 23:18:31 »
Viel toch nog wat tegen, doorknippen en omdraaien van de wandjes.
Hier zijn ze met een plaatje ertegen gesoldeerd weer vast gezet.
Zit in de toiletgedeelte en zie je later niets meer van.
Zo zijn de binnenwandjes.
Moest ook nog enkele doorsteeklipjes onderaan verplaatsen en de ombuiglip aan de bankjes tegen de toiletwand naar de andere kant van de bankjes zetten, zie het losse bankje ervoor.
Alle bankjes zitten er los in geschoven en worden er uit gehaald en pas na het spuiten weer gemonteerd net als het hele binnenwand gedeelte wat pas na het spuiten d.m.v. de lipjes op de bodemplaat wordt vast gezet.
Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 08 May 2024, 23:20:26 door prutser
»
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6723
Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
«
Reactie #49 Gepost op:
12 July 2024, 19:33:37 »
Ik heb even een vraagje.
Die lange handel die aan één zijde op de kopwand zit, die zit niet op de foto van de 8620 erop, op de foto van de 8622 zit hij er wel op.
Zit die nu dan aan de andere kant of ontbreekt hij dan en zit er dus geen handel op het rijtuig?
Stephan.
Gelogd
Adieu
AB 7216
Offline
Berichten: 1630
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
«
Reactie #50 Gepost op:
12 July 2024, 19:42:35 »
Hoi Stephan
De horizontale handel is de bedienstang voor de verlichting. (voor gas en eletra was de stang gelijk)
Ik dacht zelf ook dat deze stang altijd aan de zijde zat van de drie coupe's, maar er zijn ook rijtuigen waar deze aan de andere kant zitten.
Deze stang moet altijd op het rijtuig zitten, anders kon men de verlichting niet aan of uitzetten.
(alleen bij postrijtuigen en bagagewagens zat de bediening vaak aan de binnenzijde)
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
prutser
Offline
Berichten: 6723
Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
«
Reactie #51 Gepost op:
13 July 2024, 12:53:26 »
Dank, ik was hier al bang voor.
Ik zou de handel dus naar de andere kant moeten verplaatsen, dit is op zich geen probleem, maar aan deze kant zit de pijp omhoog al geëtst en omdat deze vrij dik is en vlak naast een richel ligt en een andere pijp kruist is deze moeilijk zonder nevenschade weg te schuren.
Ik plaats hem dan maar aan de, voor de 6820, verkeerde kant. Niemand die het weet.
Stephan.
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6723
Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
«
Reactie #52 Gepost op:
05 September 2024, 21:01:14 »
Ben weer wat verder, tijdens de warme dagen niets gedaan maar beneden onder de airco gezeten met een dubbellikker en een 0,0 biertje.
Handgrepen aan de wandjes en waterbakken op het dak gesoldeerd.
Wandjes aan het dak solderen met de strippen aan de wandjes die je door het dak steekt.
Strippen afknippen en volsolderen en gladschruren.
Strips onder de dakrand tegen de zijwand solderen, insmeren met soldeerverf en voorzichtig aandrukken en vlammetje erover.
De hoeken mooi strak en zonder kieren is altijd lastig, hier moet ik het vaak meerdere keren proberen waarbij het soms weer loslaat en ik opnieuw moet beginnen.
Soms door de bak met de hoek op de rand van een pertinax plaatje te duwen en dan met de vlam, soms door de hoek met een stomp pincet samen te drukken en dan met de vlam erlangs maar altijd oppassen dat ik geen handgrepen plat druk.
Het gaat ook wel eens mis, ik ging met de vlam te dicht langs de lange schuine handgrepen op de kopse kant en die bogen door en waren nu te slap geworden dus deze door messing staf vervangen.
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6723
Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
«
Reactie #53 Gepost op:
05 September 2024, 21:45:13 »
En dan de engelse draaistellen, die had ik al voorgefabriceerd maar er bleek op een hoek een veer verdwenen te zijn dus die moest ik namaken.
Het is er een van metaal geworden.
De sluitseinijzers vouwen en buigen.
En erop solderen, kan evt. ook gelijmd worden na het spuiten, dit is enkele weken geleden al gedaan en je ziet hoe snel het messing er weer vuil uitziet.
Dan de draaistellen eronder en de uitslag hiervan vergroten door de inhammen in aan de binnenkant van de treeplanken bij de raakvlakken met de aspotten en de veren op de hoek wat wegfrezen zodanig dat het goed door mijn minimale boog kan.
En dan is deze klaar voor de spuit
Alle dakornamenten lijm ik er na het spuiten pas op, vind ik fijner werken.
Stephan.
Gelogd
Adieu
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820