Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
Vandaag om 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
Vandaag om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
  

Auteur Topic: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820  (gelezen 6744 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3898
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #45 Gepost op: 06 May 2024, 18:39:04 »
Scherp! Inderdaad zeg. Dat wordt nog een lastig klusje om allemaal los te halen en weer netjes terug te plaatsen. Nooit opgevallen.

Succes  (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #46 Gepost op: 07 May 2024, 12:28:54 »
Hopelijk heb je het interieur niet vast gesoldeerd aan de bodemplaat.
Ik doe trouwens geen gasleidingen op het dak, dat heb ik bij de andere ook niet gedaan en wil ze een beetje hetzelfde houden, ook het extra gedoe staat mij eigenlijk wat tegen.
Ik zie dat jij sowieso veel meer details op het rijtuig heb aangebracht zoals op de kopwanden en handgrepen binnen.

De tussenwandjes.

Zo moet het dan komen, je kan aan de hand van de dakarmaturen zien hoe het hoort, hier heb ik de gangarmaturen omcirkeld.



Ook de schotten met de deuren kloppen dan niet helemaal meer, de deuren die zijn ingekort om een Ribu kortkoppelinghouder ruimte te geven zitten nu bij de toiletten (blauw gemarkeerd) en de ingeëtste vierkantjes van die schotten zitten nu in de toiletten waar je ze nooit meer ziet en ze ontbreken nu bij de eindcoupé's (magenta gemarkeerd).

Ik ga nu de lange zijdes doorknippen en andersom weer aan elkaar zetten zodat de geëtste deuren in het gangpad zitten.

Stephan.


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #47 Gepost op: 07 May 2024, 12:41:56 »
De privaatkoker (woord is inmiddels verdwenen) moet trouwens iets opzij geschoven worden anders lopen ze vanuit het gangpad tegen de pot aan.



Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #48 Gepost op: 08 May 2024, 23:18:31 »
Viel toch nog wat tegen, doorknippen en omdraaien van de wandjes.

Hier zijn ze met een plaatje ertegen gesoldeerd weer vast gezet.

Zit in de toiletgedeelte en zie je later niets meer van.

Zo zijn de binnenwandjes.


Moest ook nog enkele doorsteeklipjes onderaan verplaatsen en de ombuiglip aan de bankjes tegen de toiletwand naar de andere kant van de bankjes zetten, zie het losse bankje ervoor.
Alle bankjes zitten er los in geschoven en worden er uit gehaald en pas na het spuiten weer gemonteerd net als het hele binnenwand gedeelte wat pas na het spuiten d.m.v. de lipjes op de bodemplaat wordt vast gezet.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2024, 23:20:26 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #49 Gepost op: 12 July 2024, 19:33:37 »
Ik heb even een vraagje.
Die lange handel die aan één zijde op de kopwand zit, die zit niet op de foto van de 8620 erop, op de foto van de 8622 zit hij er wel op.
Zit die nu dan aan de andere kant of ontbreekt hij dan en zit er dus geen handel op het rijtuig?





Stephan.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #50 Gepost op: 12 July 2024, 19:42:35 »
Hoi Stephan

De horizontale handel is de bedienstang voor de verlichting. (voor gas en eletra was de stang gelijk)
Ik dacht zelf ook dat deze stang altijd aan de zijde zat van de drie coupe's, maar er zijn ook rijtuigen waar deze aan de andere kant zitten.
Deze stang moet altijd op het rijtuig zitten, anders kon men de verlichting niet aan of uitzetten.

(alleen bij postrijtuigen en bagagewagens zat de bediening vaak aan de binnenzijde)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #51 Gepost op: 13 July 2024, 12:53:26 »
Dank, ik was hier al bang voor.
Ik zou de handel dus naar de andere kant moeten verplaatsen, dit is op zich geen probleem, maar aan deze kant zit de pijp omhoog al geëtst en omdat deze vrij dik is en vlak naast een richel ligt en een andere pijp kruist is deze moeilijk zonder nevenschade weg te schuren.
Ik plaats hem dan maar aan de, voor de 6820, verkeerde kant. Niemand die het weet.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #52 Gepost op: 05 September 2024, 21:01:14 »
Ben weer wat verder, tijdens de warme dagen niets gedaan maar beneden onder de airco gezeten met een dubbellikker en een 0,0 biertje.

Handgrepen aan de wandjes en waterbakken op het dak gesoldeerd.


Wandjes aan het dak solderen met de strippen aan de wandjes die je door het dak steekt.


Strippen afknippen en volsolderen en gladschruren.


Strips onder de dakrand tegen de zijwand solderen, insmeren met soldeerverf en voorzichtig aandrukken en vlammetje erover.


De hoeken mooi strak en zonder kieren is altijd lastig, hier moet ik het vaak meerdere keren proberen waarbij het soms weer loslaat en ik opnieuw moet beginnen.
Soms door de bak met de hoek op de rand van een pertinax plaatje te duwen en dan met de vlam, soms door de hoek met een stomp pincet samen te drukken en dan met de vlam erlangs maar altijd oppassen dat ik geen handgrepen plat druk.
Het gaat ook wel eens mis, ik ging met de vlam te dicht langs de lange schuine handgrepen op de kopse kant en die bogen door en waren nu te slap geworden dus deze door messing staf vervangen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #53 Gepost op: 05 September 2024, 21:45:13 »
En dan de engelse draaistellen, die had ik al voorgefabriceerd maar er bleek op een hoek een veer verdwenen te zijn dus die moest ik namaken.
Het is er een van metaal geworden.


De sluitseinijzers vouwen en buigen.


En erop solderen, kan evt. ook gelijmd worden na het spuiten, dit is enkele weken geleden al gedaan en je ziet hoe snel het messing er weer vuil uitziet.


Dan de draaistellen eronder en de uitslag hiervan vergroten door de inhammen in aan de binnenkant van de treeplanken bij de raakvlakken met de aspotten en de veren op de hoek wat wegfrezen zodanig dat het goed door mijn minimale boog kan.


En dan is deze klaar voor de spuit


Alle dakornamenten lijm ik er na het spuiten pas op, vind ik fijner werken.

Stephan.