Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 18:51:54
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 18:51:26
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:02:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
  

Auteur Topic: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820  (gelezen 6442 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3867
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #45 Gepost op: 06 May 2024, 18:39:04 »
Scherp! Inderdaad zeg. Dat wordt nog een lastig klusje om allemaal los te halen en weer netjes terug te plaatsen. Nooit opgevallen.

Succes  (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #46 Gepost op: 07 May 2024, 12:28:54 »
Hopelijk heb je het interieur niet vast gesoldeerd aan de bodemplaat.
Ik doe trouwens geen gasleidingen op het dak, dat heb ik bij de andere ook niet gedaan en wil ze een beetje hetzelfde houden, ook het extra gedoe staat mij eigenlijk wat tegen.
Ik zie dat jij sowieso veel meer details op het rijtuig heb aangebracht zoals op de kopwanden en handgrepen binnen.

De tussenwandjes.

Zo moet het dan komen, je kan aan de hand van de dakarmaturen zien hoe het hoort, hier heb ik de gangarmaturen omcirkeld.



Ook de schotten met de deuren kloppen dan niet helemaal meer, de deuren die zijn ingekort om een Ribu kortkoppelinghouder ruimte te geven zitten nu bij de toiletten (blauw gemarkeerd) en de ingeëtste vierkantjes van die schotten zitten nu in de toiletten waar je ze nooit meer ziet en ze ontbreken nu bij de eindcoupé's (magenta gemarkeerd).

Ik ga nu de lange zijdes doorknippen en andersom weer aan elkaar zetten zodat de geëtste deuren in het gangpad zitten.

Stephan.


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #47 Gepost op: 07 May 2024, 12:41:56 »
De privaatkoker (woord is inmiddels verdwenen) moet trouwens iets opzij geschoven worden anders lopen ze vanuit het gangpad tegen de pot aan.



Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #48 Gepost op: 08 May 2024, 23:18:31 »
Viel toch nog wat tegen, doorknippen en omdraaien van de wandjes.

Hier zijn ze met een plaatje ertegen gesoldeerd weer vast gezet.

Zit in de toiletgedeelte en zie je later niets meer van.

Zo zijn de binnenwandjes.


Moest ook nog enkele doorsteeklipjes onderaan verplaatsen en de ombuiglip aan de bankjes tegen de toiletwand naar de andere kant van de bankjes zetten, zie het losse bankje ervoor.
Alle bankjes zitten er los in geschoven en worden er uit gehaald en pas na het spuiten weer gemonteerd net als het hele binnenwand gedeelte wat pas na het spuiten d.m.v. de lipjes op de bodemplaat wordt vast gezet.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2024, 23:20:26 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #49 Gepost op: 12 July 2024, 19:33:37 »
Ik heb even een vraagje.
Die lange handel die aan één zijde op de kopwand zit, die zit niet op de foto van de 8620 erop, op de foto van de 8622 zit hij er wel op.
Zit die nu dan aan de andere kant of ontbreekt hij dan en zit er dus geen handel op het rijtuig?





Stephan.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1630
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #50 Gepost op: 12 July 2024, 19:42:35 »
Hoi Stephan

De horizontale handel is de bedienstang voor de verlichting. (voor gas en eletra was de stang gelijk)
Ik dacht zelf ook dat deze stang altijd aan de zijde zat van de drie coupe's, maar er zijn ook rijtuigen waar deze aan de andere kant zitten.
Deze stang moet altijd op het rijtuig zitten, anders kon men de verlichting niet aan of uitzetten.

(alleen bij postrijtuigen en bagagewagens zat de bediening vaak aan de binnenzijde)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #51 Gepost op: 13 July 2024, 12:53:26 »
Dank, ik was hier al bang voor.
Ik zou de handel dus naar de andere kant moeten verplaatsen, dit is op zich geen probleem, maar aan deze kant zit de pijp omhoog al geëtst en omdat deze vrij dik is en vlak naast een richel ligt en een andere pijp kruist is deze moeilijk zonder nevenschade weg te schuren.
Ik plaats hem dan maar aan de, voor de 6820, verkeerde kant. Niemand die het weet.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #52 Gepost op: 05 September 2024, 21:01:14 »
Ben weer wat verder, tijdens de warme dagen niets gedaan maar beneden onder de airco gezeten met een dubbellikker en een 0,0 biertje.

Handgrepen aan de wandjes en waterbakken op het dak gesoldeerd.


Wandjes aan het dak solderen met de strippen aan de wandjes die je door het dak steekt.


Strippen afknippen en volsolderen en gladschruren.


Strips onder de dakrand tegen de zijwand solderen, insmeren met soldeerverf en voorzichtig aandrukken en vlammetje erover.


De hoeken mooi strak en zonder kieren is altijd lastig, hier moet ik het vaak meerdere keren proberen waarbij het soms weer loslaat en ik opnieuw moet beginnen.
Soms door de bak met de hoek op de rand van een pertinax plaatje te duwen en dan met de vlam, soms door de hoek met een stomp pincet samen te drukken en dan met de vlam erlangs maar altijd oppassen dat ik geen handgrepen plat druk.
Het gaat ook wel eens mis, ik ging met de vlam te dicht langs de lange schuine handgrepen op de kopse kant en die bogen door en waren nu te slap geworden dus deze door messing staf vervangen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
« Reactie #53 Gepost op: 05 September 2024, 21:45:13 »
En dan de engelse draaistellen, die had ik al voorgefabriceerd maar er bleek op een hoek een veer verdwenen te zijn dus die moest ik namaken.
Het is er een van metaal geworden.


De sluitseinijzers vouwen en buigen.


En erop solderen, kan evt. ook gelijmd worden na het spuiten, dit is enkele weken geleden al gedaan en je ziet hoe snel het messing er weer vuil uitziet.


Dan de draaistellen eronder en de uitslag hiervan vergroten door de inhammen in aan de binnenkant van de treeplanken bij de raakvlakken met de aspotten en de veren op de hoek wat wegfrezen zodanig dat het goed door mijn minimale boog kan.


En dan is deze klaar voor de spuit


Alle dakornamenten lijm ik er na het spuiten pas op, vind ik fijner werken.

Stephan.