Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
  

Auteur Topic: IRM van nieuwe koppelingen voorzien  (gelezen 10221 keer)

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #15 Gepost op: 23 October 2008, 11:55:07 »
Hier een paar fotos van mijn VIRM.. die is voorzien van Symoba koppelings-mechaniek.. en Roco  kortkoppelingen..

Foto 1

Grote foto: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba1.jpg

Foto 2

Grote foto: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba2.jpg

Foto 3

Grote foto: https://images.beneluxspoor.net/bnls/Symoba3.jpg

Greetz JB
Nederlands H0 Modelspoor

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #16 Gepost op: 23 October 2008, 11:59:06 »
@ Jumboy.

Je hebt geen Kort koppeling gebruikt, maar een gewone beugelkoppeling.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #17 Gepost op: 23 October 2008, 13:53:27 »
Ok foutje Jos  ;D
Maar is wel netjes kortgekoppeld het treinstel  ;D
Het gaat om het idee.. hoe het gedaan is..toch? ;)
Nederlands H0 Modelspoor

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #18 Gepost op: 23 October 2008, 14:13:23 »
Hoe rijdt het treinstel?

Gaan de koppelingen niet los als je de motorwagen laat duwen?

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #19 Gepost op: 23 October 2008, 14:44:56 »
Het treinstel rijdt goed tot uitstekend.. zowel duw als trek met de motorwagen..
Dat verbaasde mij ook..!
Dus mag niet klagen.. erg tevreden ermee!
Maar heb wel erover gedacht om andere koppelingen erin te zetten.. maar deze blijken ook te voldoen!
Dit is me 9406.. en zometeen komt mijn 9500.. waarschijnlijk met andere koppeling.. wel weer symoba uitgangspunt, maar dan niet met de beugelkoppelingen  ;D
Nederlands H0 Modelspoor

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #20 Gepost op: 23 October 2008, 14:54:32 »
Dat is toch netjes.

Mijn V-IRM heeft ook Symoba's, maar dan met roco  4-polige stroomgeleidende koppelingen.
zodat het hele treinstel kan functioneren op 1 decoder.

Ik zal eens kijken of ik het technisch overzicht nog heb.
Want behalve de kap en het onderstel is niks meer aan mijn V-IRM orgineel.

Zelfs de orginele motor en aandrijving heeft zijn weg naar de rommeldoos gevonden.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #21 Gepost op: 23 October 2008, 14:57:19 »
Jos, wat voor motor heb jij erin zitten dan? Vond je die motor zo slecht dan?
Ik heb een gold decoder erin en een functie decoder..

Maar is jou VIRM ook verbouwd naar juiste klasse indeling en pantos op middenwagen?

Ben wel benieuwd..

Gr JB
Nederlands H0 Modelspoor

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #22 Gepost op: 23 October 2008, 15:02:34 »
hij is verbouw aan de hand van een tekening van Nedrail1435 (bestaat helaas niet meer)

Hij heeft inderdaad de juiste klasse indeling.
Er is niks met de indeling van de ramen gedaan.
alleen een middenbak heeft pantografen opgekregen.
En de aandrijving geschied door 2 BB'tjes.

En nee, de motor was helemaal niet slecht, alleen ik heb hem gebouwd toen Lima failiet was.
en die BB'tjes die zijn er ingekomen omdat de draaistellen versleten waren.

Daarbij is geen van de 2 kopbakken meer aangedreven.
maar wel de 3e tussenwagen waar ook de pantografen opstaan.
Dit is ook het kloppend hart van de trein.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Fred van E

  • dus!!........... zodoende
  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #23 Gepost op: 23 October 2008, 17:46:13 »
Jumboy
Bedankt voor je reactie maakt een hoop duidelijk :D
Ga er ook mee aan de slag

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #24 Gepost op: 23 October 2008, 21:50:24 »
Als je gewone beugelkoppelingen gebruikt heeft het geen zin symoba mechanieken in te bouwen, want dit mechaniek werk niet met een beugelkoppeling. Je krijgt dan niet de draaing erin die nodig is.
Om zo'n mechaniek te laten werken heb je een starre koppeling nodig.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #25 Gepost op: 23 October 2008, 22:56:20 »
Zo te zien staan de Symoba's veel te ver naar de wielen toe, als je hier echte kortkoppelingen op zet koppelt het niet meer, je zou nog een ander NEM schachtje kunnen proberen.

Groet Stephan
« Laatst bewerkt op: 23 October 2008, 22:57:53 door prutser »

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: IRM van nieuwe koppelingen voorzien
« Reactie #26 Gepost op: 24 October 2008, 00:45:34 »
Toch werkt het bij mij met symoba en beugelkoppelingen Gerrit..

Dus.. wat bedoel je precies met symoba mechanieken geen zin?
Nederlands H0 Modelspoor