Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Kortkoppeling bij stijgingen  (gelezen 2662 keer)

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Kortkoppeling bij stijgingen
« Gepost op: 21 March 2008, 20:34:34 »
Ik gebruik nu kortkoppelingen van Fleischmann, maar die schieten snel los als door een stijging of daling de koppeling van het ene rijtuig boven de andere koppeling getilt wordt en eruit schiet. Zijn er kortkoppelingen die dit probleem niet hebben?
De beugelkoppeling is erg betrouwbaar, maar juist geen kortkoppeling.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #1 Gepost op: 21 March 2008, 20:36:28 »
Marklin KK heeft hier geen last van, maar past niet onder veel wagons, omdat ze vastlopen in de buffers.

Anders een kijken naar je helling en deze een ander type hoek geven?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #2 Gepost op: 21 March 2008, 22:28:58 »
Ik gebruik nu kortkoppelingen van Fleischmann, maar die schieten snel los als door een stijging of daling de koppeling van het ene rijtuig boven de andere koppeling getilt wordt en eruit schiet.

Bedoel je dat de beide koppelingen uit elkaar getild worden ??? Ik gebruik Fleischmann Profi-Koppelingen en heb daar nooit last van. Heb je wel gezorgd dat de overgang van vlak naar helling vloeiend verloopt??

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #3 Gepost op: 21 March 2008, 22:42:46 »
Er zijn twee plaatsen waar de koppelingen uit elkaar getild worden. De overgang daar is inderdaad niet goed genoeg.
Het heeft te maken met de lange rijtuigen. Als het voorste rijtuig na een stijging weer vlak rijdt en het rijtuig daarna nog aan het stijgen is, dan steekt de kortkoppeling van het tweede rijtuig boven die van het eerste rijtuig uit. Vandaar dat ik zoek naar een meer betrouwbare koppeling in dit soort situaties.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #4 Gepost op: 21 March 2008, 22:47:31 »
Weet je dan niet waar het begrip kortkoppeling voor staat dan?? Dat slaat niet op de afstand die tussen de rijtuigenontstaat als ze gekoppeld zijn, maar het is de tijdsduur waarmee ze aan elkaar vast blijven zitten, en dat is dus kort.

Maar zonder gekheid, ik denk dat de overgangen van je stijgingen en dalingen niet vloeiend genoeg zijn, dus het gaat te plotseling, en te steil omhoog of omlaag. De baan netter en beter leggen zal de oplossing zijn voor dit probleem.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #5 Gepost op: 21 March 2008, 22:55:25 »
Je overgangen vloeiender maken lijkt mij ook de beste oplossing.

Ik weet niet met watvoor materieel je nu rijdt of in de toekomst, maar knikken kunnen ook problemen opleveren met bijvoorbeeld meerassige stoomlocs.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #6 Gepost op: 21 March 2008, 22:59:03 »
Rij ook fl kortkoppelingen op een steile helling 2,5mtr naar 10cm 1x1100 6xvamen 2PTT post en geen probleem.groet Bram

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #7 Gepost op: 21 March 2008, 23:52:54 »
Roco kortkoppelingen hebben hier ook last van. Gewoon advies wat hier gegeven is opvolgen en je problemen zijn over  ;).

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #8 Gepost op: 22 March 2008, 11:22:00 »
De Roco universeelkoppeling heeft hier waarschijnlijk geen probleem mee. Je moet dan wel accepteren dat de rijtuigen een kleine millimeter verder uit elkaar staan.

Maar de mooiste oplossing is het aanpassen van je spoor, zodat de helling vloeiend verloopt en zonder knikken.

Ik zou zeggen, als je het wilt uitproberen met die Roco universeel koppelingen. Koop er eerst twee en probeer het dan nogmaals uit.

Groeten,

Christoph

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #9 Gepost op: 22 March 2008, 12:17:52 »
Verkijk je trouwens ook niet op de prijs van nieuwe koppelingen!

Ik weet niet hoeveel materieel je hebt, maar het aanpassen van de hellingen is waarschijnlijk een stuk goedkoper.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #10 Gepost op: 22 March 2008, 14:27:59 »
Ik ken het probleem en ik heb een zeer simpele oplossing.

Om elke kortkoppeling van fleischmann een klein elastiekje, deze
klemt als het ware de losse delen van de koppelingen tegen elkaar zodat
ze niet los gaan bij hoogteverschillen ect.

Zeer effectief alleen niet te ontkoppelen met een ontkoppelrails.