Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat te doen met oude catalogi door Karben
Vandaag om 19:59:23
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 19:53:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 19:14:18
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
  

Auteur Topic: Kortkoppeling bij stijgingen  (gelezen 2647 keer)

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Kortkoppeling bij stijgingen
« Gepost op: 21 March 2008, 20:34:34 »
Ik gebruik nu kortkoppelingen van Fleischmann, maar die schieten snel los als door een stijging of daling de koppeling van het ene rijtuig boven de andere koppeling getilt wordt en eruit schiet. Zijn er kortkoppelingen die dit probleem niet hebben?
De beugelkoppeling is erg betrouwbaar, maar juist geen kortkoppeling.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #1 Gepost op: 21 March 2008, 20:36:28 »
Marklin KK heeft hier geen last van, maar past niet onder veel wagons, omdat ze vastlopen in de buffers.

Anders een kijken naar je helling en deze een ander type hoek geven?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #2 Gepost op: 21 March 2008, 22:28:58 »
Ik gebruik nu kortkoppelingen van Fleischmann, maar die schieten snel los als door een stijging of daling de koppeling van het ene rijtuig boven de andere koppeling getilt wordt en eruit schiet.

Bedoel je dat de beide koppelingen uit elkaar getild worden ??? Ik gebruik Fleischmann Profi-Koppelingen en heb daar nooit last van. Heb je wel gezorgd dat de overgang van vlak naar helling vloeiend verloopt??

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #3 Gepost op: 21 March 2008, 22:42:46 »
Er zijn twee plaatsen waar de koppelingen uit elkaar getild worden. De overgang daar is inderdaad niet goed genoeg.
Het heeft te maken met de lange rijtuigen. Als het voorste rijtuig na een stijging weer vlak rijdt en het rijtuig daarna nog aan het stijgen is, dan steekt de kortkoppeling van het tweede rijtuig boven die van het eerste rijtuig uit. Vandaar dat ik zoek naar een meer betrouwbare koppeling in dit soort situaties.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #4 Gepost op: 21 March 2008, 22:47:31 »
Weet je dan niet waar het begrip kortkoppeling voor staat dan?? Dat slaat niet op de afstand die tussen de rijtuigenontstaat als ze gekoppeld zijn, maar het is de tijdsduur waarmee ze aan elkaar vast blijven zitten, en dat is dus kort.

Maar zonder gekheid, ik denk dat de overgangen van je stijgingen en dalingen niet vloeiend genoeg zijn, dus het gaat te plotseling, en te steil omhoog of omlaag. De baan netter en beter leggen zal de oplossing zijn voor dit probleem.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #5 Gepost op: 21 March 2008, 22:55:25 »
Je overgangen vloeiender maken lijkt mij ook de beste oplossing.

Ik weet niet met watvoor materieel je nu rijdt of in de toekomst, maar knikken kunnen ook problemen opleveren met bijvoorbeeld meerassige stoomlocs.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #6 Gepost op: 21 March 2008, 22:59:03 »
Rij ook fl kortkoppelingen op een steile helling 2,5mtr naar 10cm 1x1100 6xvamen 2PTT post en geen probleem.groet Bram

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #7 Gepost op: 21 March 2008, 23:52:54 »
Roco kortkoppelingen hebben hier ook last van. Gewoon advies wat hier gegeven is opvolgen en je problemen zijn over  ;).

Christoph

  • Online Online
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #8 Gepost op: 22 March 2008, 11:22:00 »
De Roco universeelkoppeling heeft hier waarschijnlijk geen probleem mee. Je moet dan wel accepteren dat de rijtuigen een kleine millimeter verder uit elkaar staan.

Maar de mooiste oplossing is het aanpassen van je spoor, zodat de helling vloeiend verloopt en zonder knikken.

Ik zou zeggen, als je het wilt uitproberen met die Roco universeel koppelingen. Koop er eerst twee en probeer het dan nogmaals uit.

Groeten,

Christoph

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #9 Gepost op: 22 March 2008, 12:17:52 »
Verkijk je trouwens ook niet op de prijs van nieuwe koppelingen!

Ik weet niet hoeveel materieel je hebt, maar het aanpassen van de hellingen is waarschijnlijk een stuk goedkoper.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kortkoppeling bij stijgingen
« Reactie #10 Gepost op: 22 March 2008, 14:27:59 »
Ik ken het probleem en ik heb een zeer simpele oplossing.

Om elke kortkoppeling van fleischmann een klein elastiekje, deze
klemt als het ware de losse delen van de koppelingen tegen elkaar zodat
ze niet los gaan bij hoogteverschillen ect.

Zeer effectief alleen niet te ontkoppelen met een ontkoppelrails.