Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Ben
Vandaag om 13:12:59
AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door Sven
Vandaag om 13:06:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:55:13
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Lucien
Vandaag om 12:34:57
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
Vandaag om 12:31:33
Projekt 083-338 door Quinzeedied
Vandaag om 12:30:59
Wissel polijsten door Herb73
Vandaag om 12:09:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 11:47:55
Roco E94 Motor uithalen door Pauldg
Vandaag om 11:39:58
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
Vandaag om 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
Vandaag om 11:02:53
Spoor 0 dagen in Philippine Zeeland door Kees-Jan
Vandaag om 11:01:02
PB Models, ICR-rijtuigen door Chris Westerduin
Vandaag om 10:50:28
Ontraxs 2026 door Sven
Vandaag om 10:40:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:56:08
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door Ronald Halma
Vandaag om 09:44:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:39:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:33:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 09:21:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:15:30
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Sven
21 April 2026, 23:19:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
21 April 2026, 23:14:57
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
21 April 2026, 22:24:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Paulus
21 April 2026, 21:54:59
Roco Nightjet koppelen aan locomotief. door RikM
21 April 2026, 21:43:29
Marklin 34121 loopt telkens vast door Robert uut Salland
21 April 2026, 19:41:26
(BNLS modulebaan) Modulebak(ken) bestellen tbv BNLS-Forumbaan door Marcel112
21 April 2026, 18:55:17
Draaistellen aanpassen Roco/Trix 16/1700 door tychoo
21 April 2026, 17:56:01
Digikeijs DRC 2400v5 lichtsetjes door KoosDeJong
21 April 2026, 17:11:08
Palisade Canyon door RobVille
21 April 2026, 16:50:27

Auteur Topic: Baanplan Fleischman H0 Profirails DB  (gelezen 4049 keer)

HeVe01

• Offline Offline
Re: Baanplan Fleischman H0 Profirails DB
« Reactie #15 Gepost op: 04 April 2026, 22:31:33 »
Hallo allen,

"Minder is meer", maar nu heb ik een andere uitdaging; de sterkte van het frame.

Sporen zijn verplaatst naar achteren en naar beneden. Die verzwakken nu de dwarsliggers van het frame.  Langs de lange achterzijde liggen de sporen boven ekaar, daardoor zijn de dwarsliggers teveel onderbroken. Ik ben bang dat jullie dan zeggen: nog minder.

Schaduwstation:

Nivau 1-2 (niveau 1 met kleur groen is onzichtbaar, niveau 2 met kleur rood is zichtbaar)

Het spoor vooraan, van rangeren naar draaischijf, die geeft leuke mogelijkheden qua rijden, maar is niet fraai omdat hij hoger ligt dan het rangeerterrein erachter. Heeft iemand daar een goede oplossing voor? Als het even kan anders dan "minder is m..."

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #16 Gepost op: 04 April 2026, 23:42:54 »
Kijk je hellingen eens goed na. Volgens mij ge je op meerdere plekken je materiaal stuk rijden ofwel te weinig vrije hoogte tussen de sporen ofwel te steile hellingen.
Zeker waar het groene spoor onder het rode moet doorkomen ter hoogte van je draaischijf.
Daar moet je bovendien ook nog rekening houden met de diepte die je draaischijf nodig heeft.

Om je schaduwstation bereikbaar te houden, heb je ook minstens 20cm verschil nodig tussen de blauwe laag en de groene laag.
Aan 3% heb je dan  ongeveer 7,00m helling voor nodig. Dus die 2 ovalen zullen eerder klimspiralen worden.

En eenzelfde redenering geldt voor de 10cm die je nodig hebt tussen rood en groen: 3,50m helling. Die is er nergens te vinden in de buurt van je draaischijf.
Aan de andere kant kom je er uit door de klimspiraal vanuit het schaduswtation verder te laten klimmen.
Hou er dan ook rekening mee dat al je scenery ook zo'n 10cm hoger staat ter hoogte van die klimspiraal.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 24 & 25 Oktober 2026

HeVe01

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 April 2026, 23:10:39 »
Het is niet duidelijk zichtbaar op het baanplan maar in het hele plan is met een stijging van maximaal 3% gewerkt. Beide ovalen zijn klimspiralen. links max 3%, recht max 2,7% helling.
De draaischijf ligt 50mm hoger dan de hoofdbaan 250 tov 200mm. De aansluitsporen stijgen richting draaischijf. De sporen die eronderdoor gaan dalen, het hoogte verschil tussen groen en rood is dan 9cm, een compromis tussen maximale helling en vrije hoogte; net aan.

Of het handig is stijgend richting draaischijf? Ik dacht dat  locomotieven wel stil blijven staan op een helling? 
« Laatst bewerkt op: 05 April 2026, 23:13:36 door HeVe01 »

HeVe01

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 15 April 2026, 20:06:44 »
Hieronder is bijna een heel nieuw baanplan. Hellingen en vrije ruimte boven de sporen kloppen nu en de rangeermogelijkheden zijn verbeterd. En ja het zijn veel sporen, een duits fantasie station met BW.

De gedachte is dat de hoofdbaan, die verbonden is met het schadstation, automatisch aangestuurd wordt door rocrail. Dit trace is twee sporig.
Daarnaast is er een twee sporig trace die ook volledig handbediend moet kunnen functioneren, samen met de draaischijf en het regeer terrrein voorraan. Treinen verdwijnen rechts, rijden onzichtbaar achterlangs en komen links weer tevoorschijn en vice versa.
Daarnaast gaat er vanaf het rangeerterrein nog een los spoor naar het schaduwstation, dit geeft de mogelijkheid treinen ook daar te wisselen, leuk voor de variatie.

Bovenste laag

Schaduwstation

Tussenlaag

Het schaduwstation:
Ik heb best lang zitten puzzelen op de keerlussen, volgens mij zitten er twee in het schaduwstation, ik heb daar de melders paars gemaakt. Omdat de keerlussen elkaar opheffen is er een diagonale oversteek gemaakt, zodat je daaraan kan 'ontsnappen' en eventueel de klimspiralen omgekeerd weer op kan. Ik twijfel of dit spoor over de wissels moet van de opstelsporen, of daar parallel langs, advies?

Een gedeelte van de opstelsporen wil ik opdelen in meerdere opstel blokkken. Ik heb de hele blokverdeling ingericht op een treinlengte van max 2100mm/ overeenkomstig de lengte van de perrons. Zie gele melders.

De tusselaag:
Een soort uitgerekte klimspiralen die ook gedeeltelijk horizontaal gaan. Normale spiralen beperkte de indeling erboven teveel of zouden een te groot stijginspercentage krijgen.
Het linker spiraal heeft een minimale  radius van 420mm (fleischmann R2 6125 + R3 6133) en max 2,5% stijging.
Het rechter spiraal heeft een minimale radius van 356,5nn (fleischmann R1 6120 + R2 6125) en max. stijging 2,8%.

De bovenlaag een BW, een station en rangeerterrein. Het achteraan gelegen spoor verdwijnt straks volledig onder het landschap. De tafel blijft rondom bereikbaar. De zichtzijde is vanaf de onderkant.

Ik hoop op goede verbeter suggesties!

« Laatst bewerkt op: 15 April 2026, 20:40:37 door HeVe01 »

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #19 Gepost op: 16 April 2026, 11:33:16 »
De keerlus zit net in de diagonale doorsteek. De twee die je aangeeft zijn gewoon bochten zoals de sporen die er naast liggen.
Je hebt waarschijnlijk nog een keerlusmodule nodig voor je draaischijf.
Verder zie ik in je plan geen enkele plek waar je een kortsluiting zou veroorzaken door de sporen aan te sluiten.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 24 & 25 Oktober 2026

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #20 Gepost op: 16 April 2026, 11:58:32 »
Misschien zie ik het niet goed, maar ik twijfel toch echt of de hoogtes wel kloppen. Bv helemaal rechtsboven in je plannen. De 2 groene sporen duiken daar onder de 2 rode door volgens mij? Maar zit daar dan al 10cm hoogteverschil in? Hetzelfde geldt voor het onderste niveau van de klimspiraal. De spiraal daalt af naar niveau nul, maar loopt over de sporen van het schaduwstation heen. Daarna lijken ze nog wel te dalen, maar ik heb het idee dat het wat krap is. Is die lengte (minimaal) 3 meter qua spoor?

Ik heb toch het idee dat je je wat rijk rekent daar.

Groeten,
Rogier

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #21 Gepost op: 16 April 2026, 12:42:28 »
Kom tot dezelfde conclusie! Te weinig doorrijhoogte. Als je met pantografen gaat rijden, dan kom je zeker in de knel. Je spiralen zijn qua stijging echt aan de max. Voorstel om de binnenringen van de spiralen te gebruiken om te dalen, de buitenste om te stijgen. Sommige typen locomotieven hebben minder adhesie op het spoor, denk maar aan de stoomlocomotieven met de as-indeling C. Trouwens de keerlus is volgens mij ook te kort. Deze moet iets langer zijn dan je langste trein.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

HeVe01

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 16 April 2026, 13:56:08 »
Zelf heb ik lang zitten puzzelen op die keerlus ??? Die diagonaal is normaal inderdaad een kortstluiter, maar.... de klimspiralen draaien tegen elkaar in. Je zou dan 4 keerlussen krijgen omdat die dubbelsporig zijn, of je draait de polarisatie om van 1 van de opstelgedeelten. Daardoor is het diagonaal geen keerlus meer, maar zijn de ene lus links en de ene lus rechts een keerlus, ja toch?

Jullie brengen me weer aan het twijfelen over hoogte en hellingen.
Mbt tot vrijehoogte: Ik reken met 9mm multiplex en 5mm spoordikte. De vrije hoogte tussen bovenkant spoor en onderkant bovenliggende constructie = 86mm. Mijn hoogste opstaande pantograag komt tot 83mm... Gaat ruim goed;D Maar dat staat niet realistisch, dus mogelijk zet ik ze lager vast of niet op.

Ik ben natuurlijk wel gaan checken, ik heb hoogte en helling in kleur aangegeven bij de knelpunten die ik zag. Als voorbeeld: links boven ligt een stapeltje van 3 sporen, op hoogte 55, 155 en 255mm . Kleur blauw is onderste, groen, middelste en rood bovenste laag.  Stijgingspercentages tot 2,7% kom ik tegen, is dat te veel?

(Ps plaatje is gespiegeld)
« Laatst bewerkt op: 16 April 2026, 14:52:25 door HeVe01 »

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #23 Gepost op: 16 April 2026, 14:26:21 »
De richtlijn is max 3%, dus 3cm per meter stijgen. 2,7 zou dan prima moeten kunnen. Wel is het handig op het buitenste spoor te stijgen. Dat geeft minder weerstand (ruimere bogen en minder hellingspercentage).

De 8,5 cm afstand zou nét moeten kunnen, maar als er een loc/trein stil komt te staan, kom je er dan met je handen bij? Bovendien, de 9mm multiplex moet ook ergens ondersteund door worden, hoe heb je dat in gedachte?

Groeten,
Rogier

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #24 Gepost op: 16 April 2026, 15:33:22 »
Zelf heb ik lang zitten puzzelen op die keerlus ??? Die diagonaal is normaal inderdaad een kortstluiter, maar.... de klimspiralen draaien tegen elkaar in. Je zou dan 4 keerlussen krijgen omdat die dubbelsporig zijn, of je draait de polarisatie om van 1 van de opstelgedeelten. Daardoor is het diagonaal geen keerlus meer, maar zijn de ene lus links en de ene lus rechts een keerlus, ja toch?

Volgens mij niet, de enige keerlus is de diagonaal.

Jullie brengen me weer aan het twijfelen over hoogte en hellingen.
Mbt tot vrijehoogte: Ik reken met 9mm multiplex en 5mm spoordikte. De vrije hoogte tussen bovenkant spoor en onderkant bovenliggende constructie = 86mm. Mijn hoogste opstaande pantograag komt tot 83mm... Gaat ruim goed;D Maar dat staat niet realistisch, dus mogelijk zet ik ze lager vast of niet op.

In principe hoef je in het schaduwstation en de spiralen geen bovenleiding te installeren. Je rijdt alleen met de pantografen omhoog tegen de draad in het zichtbare gedeelte. In de andere delen van de modelbaan staan de pantografen los. Wanneer de trein uit de tunnel komt, wordt de pantograaf opgevangen door een vangnet en naar beneden gedrukt tot de hoogte van de draden in de masten.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

HeVe01

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 19 April 2026, 17:34:19 »
Voor de draaischijf ligt een Lenz lk 200 klaar , voor de keerlussen een Rosoft Xtreme en daar zoek ik er nog ééntje van.
Het baanplan is voor die keerlussen schematisch getekend. Via boven zit er ook een dubbele keerlus in het plan. Je komt links en rechts in dezelfde richting in het schaduwstation terecht, terwijl dat op de  bovenste laag tegenovergestelde richtingen zijn. Het schema zegt me dan; 3 keerlussen; 2 in de spiraal en 1 in het diagonaal, of de nu gekozen variant; 2 keerlussen,  in beide bochten van het schaduwstation. Blijft ingewikkeld en ook ik verbaasde me dat die oplossing (zover ik dat nu zie dan hè)  :P …alles oplost.

Tot slot zijn jullie terechte zorgen over de vraag of mijn handen er wel tussen passen zeer serieus genomen. Antwoord is hier en daar nee. Daarom is er geprobeerd
meer vrije hoogte te realiseren. Wat ik wil krijg ik dan niet voor elkaar met acceptabele stijging/ daling. die hoge spriralen zie ik niet zitten in combinatie met verplaatsbare segmenten/ modulen. Nu heb ik een idee ‘gejat’ van de indrukwekkende geuldalbaan.nl  Afneembare Scenery segmenten van EPS/XPS, dat lijkt mij DE oplossing. Ik kan die segmenten dan ook in mijn schuur bouwen, ook een voordeel.

Onderwijl bezig met het uitwerken van het frame in sketchup. De knelpunten worden nog aangepast in het sporenplan. Maar bovenstaande plan blijft voor 99% het vertrekpunt. Ook omdat ik een variant zonder schaduwstation al als testbaan gehad heb. Dat werkte leuk in combinatie met aansturing door Rocrail, toen al veel variatie. Suggesties voor hele leuke toevoegingen?

We blijven hier de voortgang posten, ik waardeer jullie meedenken en belangstelling en hoop
dat jullie zullen zien dat het daar dan ook beter van wordt. Een beetje eigenwijs ben ik, bij voorbaat al mijn excuses.

Ps, bij aanhoudend mooi weer gebeurd er minder, daarnaast heb ik een gezin, een bedrijf en nog meer interesses, maar bij de juiste bui houd ik jullie op de hoogte. Zelf ben ik al een tijdje een stille meelezer op dit mooie forum. Meestal denk ik niet veel toe te kunnen voegen, maar dit draadje wordt mede door aansporing hier, wel een beetje mijn bijdrage. Verder hoop ik dat het een leuk/ handig en inspireren draadje wordt, voor iedereen, mede dankzij alle reacties, de foutjes en oplossingen. Sorry, foto’s en afbeeldingen gaan komen.