Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: M-rail - (baanplan H0)  (gelezen 4800 keer)

Hica

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
M-rail - (baanplan H0)
« Gepost op: 25 October 2008, 14:25:53 »
In 1974 moest ik mijn baan afbreken omdat mijn ouders (ik woonde al elders) gingen verhuizen. Binnenkort komt er in mijn huis weer een (kleine) kamer vrij. Het bekende verhaal van een herbeginner met het modelspoorvirus..
In eerste instantie wilde ik op de nieuwe rails van Marklin overgaan, maar dat is voor mij veel te kostbaar en alles is in goede staat bewaard gebleven.
In ieder geval wil ik naar digitaal ombouwen. Mijn oude baan had vaste spanningen op de baan staan (hellingop, hellingaf, vrijebaan en station). Met (vast ingestelde) regelaar in de locs probeerde ik dan de snelheden in het gareel te houden. De beveiliging was volgens het NX systeem uitgevoerd met relais. De baan werd dus meer bestuurd als treindienstleider, niet als machinist.
Koploper werkt nmm op dezelfde manier als NX met blokken en belegde wisselstraten. De combinatie met digitale cruise control lijkt mij ideaal. De modelbouw (het landschap) is voor mij minder interessant dan de techniek, vandaar dat ik met M-rails kan leven. Mijn elektronica kennis is wel 30 jaar verouderd, computertechniek is dus een nieuwe uitdaging.
Op deze nieuwe baan is het uitgangspunt een redelijk station met de mogelijkheid van veel gelijktijdige treinbewegingen. Jammer dat de vrije baan met mooie rechte stukken daardoor veel uit het zicht ligt.
De baan is een U met een  poot van 3,75 m en 2,25 m. De diepte is de ene zijde 1,20 andere zijde 1,00 m. Daartussen 0,60 ruimte. Kopse kanten zijn bereikbaar. De 1,20 is wat veel, maar lijkt mij hanteerbaar, omdat het landschap naar achteren oploopt en de baan op de meeste plaatsen van onder bereikbaar is. In de slecht bereikbare hoek komt een bergmeer dat als luik wordt uitgevoerd.
Geen bovenleiding, jaren vijftig materieel. (kon destijds alleen de Nederlandse 1200 niet weerstaan)
Het bovennivo ligt op 12 cm. Stijging 3,0-3,5% Het slingerend stijgende enkelspoor volgt de contouren van het landschap
De hartafstand in het dubbelspoor en op de stations is 52 mm (standaard is  77,4 of 96,4). Dit vind ik veel realistischer op de kleine ruimte. Deze afstand is in een 90 graden bocht te bereiken door in de buitenbocht 52xx-51xx-52xx te gebruiken. Soms moeten passtukjes zelf gezaagd worden. Omdat ik standaard (51xx) wissels heb is het wel even puzzelen bij de wisselstraten. Geen kopstation; veel rangeren is niet mijn doel. Vandaar een doorgaande baan en de rangeersporen onder handbereik. Er kan vrij van de hoofdbaan gerangeerd worden. Links loc onderhoud, rechts opstelsporen.
De "tunnels" zijn in feite onderstation(s). Goederentreinen moeten zo min mogelijk stilstaan bij perrons. Ik ben uitgegaan van de wissel die ik nu bezit. Misschien komen er nog enkele sporen in de "tunnels" bij.
(zwart is laag nivo, blauw is bovennivo, rood is helling, gestippeld spoor is niet zichtbaar)
Ik volg sinds een jaartje (na een  toevallig bezoek aan Eurospoor Utrecht) de discussies op jullie forum. Heb mij nu ook aangemeld.
Graag jullie indruk van dit M-rail baanplan.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan3_1.jpg
« Laatst bewerkt op: 25 October 2008, 23:07:36 door Hans van de Burgt »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Herstart met M-rail (baanplan HO)
« Reactie #1 Gepost op: 25 October 2008, 14:43:45 »
Het baanplan ziet er leuk uit. Het geeft je veel mogelijkheden.

Je wilt op de hellingen 3,0-3,5% stijging aanhouden. Veelal lees je dat 3,0% wordt aangehouden en in bogen iets minder, bijvoorbeeld 2,5%. Zeker omdat een deel van je materieel wat ouder is en je overal bogen hebt, zou ik niet te steil klimmen.

De tussenafstand van 52 mm lijkt mij krap. In bogen met een kleinere diameter en redelijk lange wagons wordt in de norm zo'n 20 mm meer geadviseerd. (En daarmee kom je dicht in de buurt van de standaard).
Je kunt het nalezen in NEM 105, links in het menu staat een link.

Sander

Hica

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: M-rail - (baanplan H0)
« Reactie #2 Gepost op: 03 November 2008, 14:12:54 »
Bedankt voor de reactie
In de oude catalogus van Marklin werden voor bruggen 6mm pijlers gebruikt op standaard rails van 18 cm. Percentage 3,3 % Dit had ik aanghouden.
Ik heb nageteld (baan was in D-rail ontworpen) dat ik de hellingen naar 22 rails kan oprekken. Alleen komt dan (rechtsonder) een wissel in de helling. Dit lijkt mij wel mogelijk. Ik kom dan op 3%.
De hartafstand van 52 mm is gekozen omdat deze met standaardrails te realiseren is.  Gebruikte ik vroeger ook. Reden: Ten eerste (station)sporen zijn bij HO vaak (te) kort. Een breed meersporenstation of een breed dubbelspoor is dan visueel minder mooi. Ten tweede:puur praktisch. Bij deze baan zou de  tafel meer dan tien centimeter breder worden. De scherpe (5120) bochten komen alleen in het enkelspoortraject op enkele plaatsen voor.
Ik ben niet van plan lange moderne rijtuigen of locs in te zetten. Ben zelf ook wat ouder en nostalgisch. Vind een langere trein met meer (dezelfde) wagons ook leuker.

Mvgr
Ton H

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: M-rail - (baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 03 November 2008, 14:40:45 »
De essentie is natuurlijk dat de hartafstand van 52 mm het risico in zich heeft, dat treinen elkaar raken. Dat H0 stationssporen vaak kort zijn, dat het anders visueel minder fraai is of dat de tafel anders 10 cm breder moet worden zijn valide achtergronden, maar daardoor wordt het raak-risico niet kleiner. De standaard van 77 mm is ook niet helemaal voor niets opgesteld.

Mijn advies is eerst eens op een testbaantje goed te testen.

Sander