Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:49:05
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
Mijn-bouw Indonesie door spoorijzer
Vandaag om 16:22:41
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
  

Auteur Topic: KNed's baan  (gelezen 2487 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
    • nederlof.net
KNed's baan
« Gepost op: 06 March 2012, 23:37:59 »
Zo, eindelijk is het zo ver! Nadat de meeste grote en kleine verbouwingsklussen in huis klaar zijn is het tijd om aandacht te gaan besteden aan de treinkamer.
In dit topic zal ik op onregelmatige basis verslag doen van de vorderingen...

Kamer
De kamer is een compacte kamer op de zolder.
Ongeveer 2,5 bij 2,5 meter breed. Gelukkig gaat de deur naar buiten toe open. Daar heb ik dus mooi geen last van. Binnenkort zal ik hier een tekening van de kamer plaatsen.
Op een paar laatste verfklusjes na is het helemaal klaar om aan de slag te gaan!
Een zijde wordt voor het grootste deel in beslag genomen door een dakkapel, daarnaast rest nog een klein stukje schuin dak, maar dat begint op ongeveer een meter hoogte. Daar heb ik dus niet zoveel last van.
Wel is er een balk op de scheiding van de dakkapel met het schuine dak die op ongeveer 75 cm hoogte begint, daar moet ik wel goed rekening mee houden.

Baan
Ik heb inmiddels al een poosje nagedacht over hoe de baan moet worden.
Ik heb een aantal feiten, wensen en/of eisen op een rijtje gezet:
  • Er zal metalen Märklin rails gebruikt worden (niet ideaal maar simpelweg omdat ik daar het nodige van heb en aanschaffen van andere rails te kostbaar is)
  • Om de ruimte zo goed mogelijk te benutten zal de baan langs de muren in een U vorm gemaakt worden (niet helemaal symmetrisch)
  • De uiteinden van de U worden door een wegneembare brug verbonden
  • Als voorbeeld voor de brug wordt de Dintelhavenspoorbrug gebruikt, geen exacte kopie maar redelijk gelijkend
  • Grofweg moet er een soort dubbelsporige ring zijn waar reizigersmaterieel rond kan rijden en een deel waar goederentreinen kunnen rangeren. Deze delen moeten natuurlijk met elkaar verbonden zijn.
  • Het thema is Nederlands vanaf ongeveer 1980
  • De besturing gebeurd via een Marklin Central Station I
  • Experimenteren met de computer is ook leuk dus mogelijk wordt er direct bezetmelding ingericht.
  • Scenery heeft niet de grootste nadruk maar er wordt zeker wel aandacht aan besteed.
  • Er moet een (minimaal) dubbelsporig station komen met ruimte voor een locomotief met vier rijtuigen
  • Beperkte opstelmogelijkheden zijn gewenst.
  • Liefst moet het mogelijk zijn om treinen te kunnen keren.
De eerst aanzet voor een tekening is gemaakt, ik kom er al achter dat ik volgens mij teveel wil  ;)

Wordt vervolgd!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

theuts

  • Gast
Re:KNed's baan
« Reactie #1 Gepost op: 28 March 2012, 15:15:07 »
komt er een update..?

Anoniem

  • Gast
Re:KNed's baan
« Reactie #2 Gepost op: 28 March 2012, 15:18:12 »
In dit topic zal ik op onregelmatige basis verslag doen van de vorderingen...

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
    • nederlof.net
Re:KNed's baan
« Reactie #3 Gepost op: 28 March 2012, 20:00:48 »
Inderdaad, zeer onregelmatig verwacht ik :)

Ik heb inmiddels wel wat te melden:

Eerst maar eens een plattegrond van de treinkamer.
Klik op onderstaande afbeelding om de PDF te openen.
Er staat een plattegrond en een zij aanzicht in.
In hoop dat het een beetje duidelijk is.



Het baanplan volgt binnenkort, daar ben ik nog hard mee bezig...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
    • nederlof.net
Re: KNed's baan
« Reactie #4 Gepost op: 10 January 2020, 23:26:50 »
Even een heeeeeeel oud draadje nieuw leven inblazen.

Ik heb na de berichten hierboven een M-rail baan neergelegd. Best leuk, maar bij nader inzien een paar problemen:
  • m-rail blijft een probleem voor sommige niet-Marklin locs en wagens
  • ook door een kruiswissel op een kritische plek
  • geen goede mogelijkheden om met meerdere treinen tegelijk te rijden

Na lang aandringen van m'n zoontje toch gaan nadenken om alles opnieuw met c-rail te gaan maken.
En dan de volgende "eisen":
  • Liefst met twee treinen tegelijk rond kunnen rijden. En daarnaast nog wat rangeermogelijkheden
  • Containerterminal en lokloods
  • keermogelijkheid
En dit alles op een oppervlak van ruim 2,5x2,5 meter   :o

Daar is >dit plan< uit gekomen.
Ik weet het, belachelijk veel rails, bijna geen mogelijkheid voor scenery. Maar dat is dan maar zo.
Je komt dus aan de rechterkant de kamer in, dan moet je gelijk onder een brug door duiken (brug wordt uitneembaar voor gevallen dat het echt nodig is). Rechtdoor kan je dan tussen de u-vorm van de baan staan/zitten.

Ik hoor graag jullie op-of-aanmerkingen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
    • nederlof.net
Re: KNed's baan
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2021, 16:25:52 »
Wie geinteresseerd is kan beter op het 3rail forum de bouw van mijn baan volgen. Daar geef ik wat vaker een update.
Ook zonder login te lezen...

De highlights sinds mij vorige bericht hier:
  • Eind 2019 heb ik een plan gemaakt waar met wat goede suggesties op het 3rail forum best iets heel leuks uit gekomen is.
    Op een relatief klein oppervlak toch veel mogelijkheden.
    Dit is het huidige baanplan:


  • De rails ligt inmiddels allemaal, een deel van de wissels is aangesloten. En er is ook een voorzichtig begin gemaakt met scenery

  • Hier nog een foto van hoe het er nu ongeveer uit ziet. Hier ontbreekt alleen nog het spoortje in de U wat op de tekening wel te zien is. Dat spoortje ligt er nu dus al wel.
    Foto is in panorama stand genomen dus flink vervormd. In werkelijkheid is de brug recht  :)


  • Hier nog een recent filmpje vanuit machinist-perspectief:
    <a href="https://www.youtube.com/v/UY9moBT76UY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/UY9moBT76UY</a>

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u