Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Duikeend
Vandaag om 18:21:17
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
  

Auteur Topic: goederenvervoer rond groningen in de jaren 80  (gelezen 3051 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
goederenvervoer rond groningen in de jaren 80
« Gepost op: 17 April 2007, 14:49:29 »
Hoi allemaal.

Ik wilde weten of iemand mijn kan vertellen hoe het goedervervoer rond groningen was in het begin van tachtiger jaren,omdat toen ook net de "wadlopers" indienst kwamen op de noordelijke nevenlijnen.
ik weet dat de loks van de serie 2400 veel goederen treinen reden in het noorden maar ik ben benieuwd uit wat voor wagons type,s deze treinen bestonden.
Alle info is welkom

groetjes Edwin

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
Re: goederenvervoer rond groningen in de jaren 80
« Reactie #1 Gepost op: 17 April 2007, 15:36:47 »
Je vraag is nogal uitgebreid en als ik alle wagentypes op moet gaan noemen met alle klanten ben ik wel even bezig....

Ik ben in Delfzijl geboren en opgegroeid (achter het station) en de rest van de provincie ben ik ook geregeld geweest.

Qua loks kun je ook met de NS 2200 en de DB 216 rijden, die ook op die lijnen kwamen.

Veel bollenwagens, ketelwagens, gesloten wagens, zelflossers etc etc, maar misschien heb je een specifieke vraag? Zit op het werk dus lange antwoorden wordt wat lastig.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: goederenvervoer rond groningen in de jaren 80
« Reactie #2 Gepost op: 17 April 2007, 15:53:41 »
Hoi Arjan6511

Ik ben in Roodeschool geboren en opgegroeid en ging regelmatig treintjes kijken op het station in Roodeschool en zag daar dan regelmatig een 2400 rangeren met een aantal ketelwagens tbv het vervoer van aardgas condensaat.op het overlaat station.
omdat mijn baan het begin jaren tachtig is en een beetje noordelijk aan doet met een paar wadloper ,ect,ect .
vandaar deze vraag mede ivm met mijn andere hobby ;D ;D ;D ;D ;D

groetjes edwin1974

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
Re: goederenvervoer rond groningen in de jaren 80
« Reactie #3 Gepost op: 17 April 2007, 16:01:56 »
In Delfzijl was het destijds enorm druk, er reden toen meerdere goederentreinen per dag, nu is dat bijna niks meer.

Voor Delfzijl kun je naast bergen bollenwagens (door ROCO uitgebracht met opschrift depot Delfzijl) ook bruine gesloten 2-assige zelflossers gebruiken, die ook door ROCO is uitgebracht.


https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: goederenvervoer rond groningen in de jaren 80
« Reactie #4 Gepost op: 17 April 2007, 20:33:14 »
in Uithuizermeeden zijn vaak geslotenwagens type Gs of Gls
gelost bij de firma Moorlach met losgestort graan

Dick Warffum

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: goederenvervoer rond groningen in de jaren 80
« Reactie #5 Gepost op: 17 April 2007, 20:47:58 »
hoi Dirk

werden deze wagons ook nog gelost bij moorlach in de jaren 1981 t/m 1983 want op deze site staat het sporenplan van uithuizermeeden en dan de onderste tekening uithuizermeeeden 1975-nu
 vandaar mijn vraag

http://www.sporenplan.nl

groetjes edwin

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re: goederenvervoer rond groningen in de jaren 80
« Reactie #6 Gepost op: 17 April 2007, 22:33:10 »
Hoi, Edwin,

Leuk onderwerp, waar ik ook nog wel wat aan info kan gebruiken. De begin jaren 80 heb ik nog niet zo bewust meegemaakt, ben pas in 1989 echt serieus begonnen met de hobby en dat was in Veendam.
Delfzijl en de bolletjes zijn al genoemd, net als de keteltjes in Roodeschool, daarom wat info uit m.n. het oostelijke deel van de provincie:
Lijn Zuidbroek-Veendam-Stadskanaal-Musselkanaal:
Veeendam: meerdere treinen per dag, hoofdzakelijk containers op diverse wagens, maar ook zelflossers voor Billiton, houtwagons, gesloten wagons en vroeg in de jaren 80 (nog) bollenwagens voor aardappelzetmeel?
Deze treinen met een 2400 tot 1988.
Stadskanaal/Musselkanaal: 1 buurtgoederentrein ging door naar deze plaatsen. Stadskannal zeker beginjaren 80 nog gesloten wagens voor Philips, Kunstmestoverslag in Stadskanaal weet ik niet zeker, meen uit mijn herinneringen daar weleens gesloten wagens te hebben gezien. Musselkanaal vooral kunstmest in zelflossers Tds en ammoniak in ketelwagens.
Naar Nieuweschans: tot en met mei 1985 grensoverschrijdend goederenverkeer, diverse wagens, Winschoten had tot 1986 (?) zeker wat goederenverkeer in gesloten wagens. Ook zelflossers Tds heb ik daar wel eens gezien.
Al met al destijds zeer gevarieerd, tractie meestal 2400, maar ook de 216 kwam voor en de 2200. En vergeet het rangeren in Onnen niet met een 600!  Soms kwam deze uit de stad met een lege ketelwagen van de tankplaats.
 Groetjes, Gert

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: goederenvervoer rond groningen in de jaren 80
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2007, 22:43:41 »

Citaat van Dirk:geplaatst op: 17 april 2007, 20:33:14
Citaat
in Uithuizermeeden zijn vaak geslotenwagens type Gs of Gls
gelost bij de firma Moorlach met losgestort graan



Werd het graan niet aan gevoerd in zelflossers?
Was dit in de jaren 70 ook het geval dat er alleen  aaangevoerd in gesloten wagons type Gs of Gls of ook nog met zelflossers?.

Ik heb een mailtje gestuurd naar de heer Moorlach voor meer info dus wacht ik rustig af op antwoordt.

groetjes  edwin
« Laatst bewerkt op: 24 December 2007, 05:05:15 door edwin »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: goederenvervoer rond groningen in de jaren 80
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2007, 22:55:53 »
Werkende in Groningen heb ik al het spul wel langs zien komen. Er werd veel (voor mijn gevoel meer dan nu) heen en weer gesleept tussen Groningen en Onnen over het 3e spoor. Vaak met een 2400, af en toe een 600, zelden met een 216 of 2200, al gebeurde dit wel eens. Soms werd er één enkele gesloten wagen overgebracht, dan weer een sleep tankwagens vanuit Delfzijl. Ook enkele open wagens met een Sik heb ik wel eens zien rijden. Geen enkele combinatie is dus raar.

Vanaf Onnen werd de tractie over het algemeen overgenomen door een E-loc. De treinen werden hier ook langer.


edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: goederenvervoer rond groningen in de jaren 80
« Reactie #9 Gepost op: 15 January 2008, 02:39:09 »
Ik ben gisteravond gebeld door DHR Moorlach en hij wilde mij met alle plezier helpen aan tekeningen van de meelfabriek en spooraansluiting.
Hij wilde weten van mij weten vanaf ongeveer ik de fabriek wilde bouwen en hij had verder nog wat info over mijn opa die ook bij Moorlach heeft gewerkt tot aan zijn pensioen.
Er kan wel een tijdje over heen gaan zei hij om dat hij alles aan het uitzoeken is en verzamellen voor me en als ik weer eens bij mijn ouders ben moest ik even bij de beste man langs kome om het een en ander beter uit te leggen  ;)

groetjes edwin

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: goederenvervoer rond groningen in de jaren 80
« Reactie #10 Gepost op: 15 January 2008, 02:56:25 »
Nou, ik zou zeggen, dat is een heel aardig aanbod. Post je de opgedane kennis ook even in dit draadje? Zou ik op prijs stellen.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: goederenvervoer rond groningen in de jaren 80
« Reactie #11 Gepost op: 15 January 2008, 03:19:49 »
Dat was ik ook zeker van plan om dit te doen,dus wacht rustig af zou ik zeggen.

groetjes edwin
« Laatst bewerkt op: 11 February 2008, 00:06:01 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: goederenvervoer rond groningen in de jaren 80
« Reactie #12 Gepost op: 03 February 2008, 21:44:13 »
hier weer een kleine update

De heer moorlach heeft in het archief van moorlach het een en ander gevonden aan tekeningen van de fabriek en ook al een foto waar een paar wagens op staan.
en hij wil bij enkele oud werknemers nog wat info vragen over de spooraansluiting.
Tot zover weer een stap in de goede richting omtrent dit project
Ik hou jullie op de hoogte

groetjes edwin

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: goederenvervoer rond groningen in de jaren 80
« Reactie #13 Gepost op: 27 February 2008, 16:50:07 »
hier weer een kleine update.

Ik kreeg vanmidag een telefoontje van de heer Moorlach dat hij de kopieen heeft van de meelfabriek en nog wat persoonlijke info over mijn opa die daar heeft gewerk.
Dus dit project gaat binnen kort ook los zo dat ik dat stukje Groningen heb wat ik wilde en dit kan gaan inpassen in mijn toekomstige te bouwen baan.

groetjes edwin