Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 23:34:53
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
Vandaag om 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09

Auteur Topic: Tams functiedecoder: waarde in CV1 verandert spontaan.  (gelezen 1127 keer)

knar46

• Offline Offline
Tams functiedecoder: waarde in CV1 verandert spontaan.
« Gepost op: 17 November 2020, 14:34:00 »
Het gaat om de Tams functiedecoder FD-R (ja daar gaan we weer). Alles is normaal ingesteld (CV1/33/34/35). Nadat de waarde in een van de CV's 33/34/35 op 0 is gezet en de waarde in een andere CV in ingebracht (andere functietoets wordt gebruikt) en via de (Lenz)centrale de spanning weer op de rails is gebracht blijken alle functietoetsen niet meer te werken. Oorzaak: de waarde van de loc in CV1 blijkt spontaan te zijn gewijzigd (en niet iedere keer in dezelfde waarde). Heeft iemand hier eerder mee te maken gehad? Is er een oplossing voor?
Groet
Knar46

VvKan

• Gast
Re: Tams functiedecoder: waarde in CV1 verandert spontaan.
« Reactie #1 Gepost op: 17 November 2020, 15:17:42 »
Welke decoder zit er dan in de loc ?  En heb je locdecoder en functiedecoder dan samen geprogrammeerd  ?   Dan zal waarschijnlijk de locdecoder iets anders (of iets niet) begrijpen dan de functiedecoder.  Voor zover ik snel kan opmaken uit de handleiding van de Tams wordt die in registermodus geprogrammeerd.  En de locdecoder misschien niet of alleen via een andere instelling, waardoor die er mogelijk niets van snapt en maar iets doet (verschillende adressen in CV1.
Graag meer info.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2020, 15:30:59 door VvKan. Reden: correctie »

knar46

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 November 2020, 16:32:28 »
Dank voor je reactie. Het is mij bekend dat je een (in mijn geval Lenzsilver) locdecoder en een Tams functiedecoder tezamen in een loc niet allebei ingebouwd kunt/mag programmeren. De Tams decoder moet vooraf apart worden geprogrammeerd. Het verschijnsel dat ik beschrijf doet zich voor met alleen de Tamdsdecoder waaraan drie lampjes zijn gehangen apart op het programmeerspoor wordt geprogrammeerd. Na terugzetten van de oorspronkelijke waarde in CV 1 functioneren de F0 en F1 toetsen weer.
Groet
Knar46

VvKan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 17 November 2020, 17:08:00 »
Als ik het begrijp:
- het gaat alleen om de Tams functiedecoder
- als CV1 = 3 (standaardwaarde) werken F0 en F1 als normaal
- als CV1 = het nummer van de Lenz decoder (locdecoder) dan werken F0 en F1 niet zoals door jou gedacht.  Dat de andere functietoetsen dan ook niet werken komt waarschijnlijk omdat die niet gedefiniëerd zijn of er hangt niks aan de uitgang.

Maar dan zeg je, dat de CV1 waarde (locnummer) in de Tams is veranderd.  Als dat zo is, dan is het ook duidelijk, dat de functies niet werken, want die worden niet aangesproken op het locnummer.  Dus dat is logisch.

Tot zover een analyse om grip te krijgen op het probleem.

Naar mijn mening veranderen decoder nummers (hier CV1 in de Tams) normaal niet spontaan. Maar als die NIET geprogrammeerd is op de juiste manier, dan zou die in mijn ogen nog gewoon op 3 moeten staan (uitleveringstoestand). Dan zeg je, dat bij uitlezen van de Tams blijkt, dat het daar aanwezige locnummer ook nog eens kan verschillen.
Tussenconclusie:  het programmeren verloopt niet goed (bijv.  niet in registermodus of niet goed afsluiten in de registermodus)  of het uitlezen gebeurt niet goed (? zowel bij programmeren als uitlezen belasting nodig ???)

Voorstel:  Tams resetten, dan naar jouw idee programmeren, dan uitlezen en kijken of alles nog klopt, dan LOS testen (dus geen loc/Lenz erbij).  Hou er dan wel rekening mee, dat onder het dan gebruiikte locnummer misschien wel ooit een andere loc in je systeem is opgeslagen, die de goede gang van zaken verstoort.  Dus eerst je Regelaar / systeem "leeg" maken.

Graag je resultaten laten horen.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #4 Gepost op: 17 November 2020, 17:55:19 »
Oorzaak: de waarde van de loc in CV1 blijkt spontaan te zijn gewijzigd (en niet iedere keer in dezelfde waarde). Heeft iemand hier eerder mee te maken gehad?
Dit is mij ook al een aantal malen overkomen met rijtuigen voorzien van een Tams functiedecoder. (Voordeel van de Tams is het hoge toelaatbare Ampèrage. Handig voor rijtuigen die lang geleden van binnenverlichting met gloeilampjes zijn voorzien)

Is er een oplossing voor?
Geen idee.
Ik heb de indruk dat decoders gevoelig zijn voor kortsluiting op de rails, als die veroorzaakt wordt door het desbetreffende rijtuig. Bewijzen heb ik niet.
Ben daarom wat voorzichtiger dan normaal met het laten rijden van deze rijtuigen.

Groet, Bas

VvKan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 17 November 2020, 18:17:10 »
Excuus voor mijn opmerking over registermodus, ik had al te ver gebladerd in de handleiding.
Uit de hierboven staande reactie blijkt, dat dit probleem dus wel vaker voorkomt.  Des te meer reden om de probleempunten, zoals vermeld in de handleiding, nog eens goed door te nemen en, zo nodig na correcties, de decoder nogmaals te programmeren en los te testen.  In eerste instantie alleen het locnummer veranderen, uitlezen of dit correct gebeurd is, en kijken of het dan wel blijft werken bij inschakelen rijspanning.  Als het nummer toch weer veranderd blijkt, dan lijkt het dus hopeloos.  Terug naar de winkelier, terug naar Tams.

Rieks

• Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
« Reactie #6 Gepost op: 17 November 2020, 18:33:35 »
Is een echt tamskwaaltje.
Ik heb er ook een paar die dat doen.
Als je nog garantie hebt , naar de winkel ermee.
Ik heb ze in de hoek gedonderd. Goedkoop is duurkoop.

Mvg Rieks.
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

VvKan

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 17 November 2020, 22:06:01 »
Jammer voor Tams, doen goeie dingen.

Ikzelf ben een echte "Lenz-se" , maar kreeg al langer geleden steeds vaker een probleem met, jawel, de oudere functiedecoders.  Als een trein dan doorrijdt (stuurstand voorop) waar die moet stoppen geeft het schade.  Na een paar vervangingen besloten alles rigoureus te vervangen door de Lenz Standard decoder met instelling als functiedecoder. Meteen maar een doos van 50 stuks gekocht.   Alles vervangen, nooit meer problemen gehad.  Heb er nog wat van over die in nieuwe aanwinsten gebruikt kunnen worden.

Nogmaals, jammer voor Tams, maar wat niet deugt deugt niet.