Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:00:43
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:58:22
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 15:56:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:46:19
Lodewickshaven door Ronaldk
Vandaag om 15:43:40
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:32:30
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:28:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:28:02
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:19:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:18:59
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 15:05:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 14:55:30
Bahnstrecke 5867 door Eric B
Vandaag om 14:51:31
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:38:50
Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
  

Auteur Topic: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0  (gelezen 1045 keer)

RubenJ

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Gepost op: 04 November 2020, 19:43:37 »
Beste medeforummers,

Na lange tijd stilte in modelspoorhobbyland en de vele tijd thuis zoals voor meer mensen zal gelden heb ik mezelf opnieuw geregistreerd. (Voorgaande credenitals volledig kwijt)

Ik heb recentelijk een Lokprogrammer aangeschaft (53451) om wat te gaan proberen met (her)programmeren van sound decoders. Om klein te beginnen een Loksound 2.0 (Ja.. ik weet het... oud en sound quallity suboptimaal)  voor een prikkie op de kop kunnen tikken.

De decoder is goed : Getest na aanschaf en had "out-of-the-box "een stock diesel geluid.  In eerste instantie een standaard drie zyl dampf lok gekozen (Uit de LS2.0 sound lib) om te flashen op de decoder maar de LS2.0 project soundfiles lijkt de programmer niet te ondersteunen (Zie screenshots :Lokprogrammer v1.x files not supported)

Ik krijg het ook niet voor elkaar de soundfile uit de projecten in de op te laden bestanden te slepen.

In het sound schedule voor de verschillende states and transitions (klene) wav files uit esu sound projectfiles voor LS3.5 gekozen en geprobeerd op te laden. (Trial and error om een oorzaak te achterhalen). Dit gaat bijna altijd fout. Flash memory te klein (Verklaarbaar) of fout bij opladen soundfiles en/of sound assignments only.  Soms lijkt het goed te gaan en heb ik idd bv in de MS fase een bestandje op kunnen laden die het dan ook doet maar op deze manier is het niet te doen.

Ik ben hier al even zoet mee en kan geen oorzaak vinden. Heeft iemand de gouden tip of kan dit gewoon niet met mijn setup/hardware?

CV's wijzigen e.d. meet DCC gaat overigens gewoon helemaal goed.



Grtz,

Ruben
« Laatst bewerkt op: 04 November 2020, 20:21:52 door RubenJ »

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #1 Gepost op: 04 November 2020, 20:02:59 »
Hi Ruben,

Een van de verklaringen zou kunnen zijn dat het een OEM LS2.0 is uit bv een Mehano lok. Die laten niet toe dat je het geheugen gebied overschrijft waar het geluid is op geslagen.
Veel van de CV zijn te programmeren, maar nieuwe sounds niet, ook het schema niet.

Om een nieuw project te uploaden naar de decoder, moet het geluid onderdeel van het project zijn. M.a.w. geluidsfile geimporteerd, en toegewezen aan een slot. Ook een Functie toets moet aan dat slot worden toegewezen.
Is het geluid niet aan een slot toegewezen, zal het niet naar de decoder worden gestuurd. Als er geen geluid in het project zit, krijg je een fout melding.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

RubenJ

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #2 Gepost op: 04 November 2020, 20:55:20 »
Hoi Jan-Peter,

Dank voor je supersnelle respons, wat antwoorden op je suggesties:
  • Het betreft geen OEM Decoder. Ik heb de OVP. (Zie foto)
  • Een LS3.5 soundfile in het project opgenenomen (Had ik idd eerder gedaan waarbij soms wel en soms niet de actie idd een geluid produceerde) . Het bestand moet uiteraard op de decoder staan en de stappen in het schema moeten dan naar de relevante sound files verwijzen.
  • Ik heb(Voor zover ik begrijp) het project aangepast zodat alle relevante CV's naar een soundsslot pointen
  • Op alle slots in het schema een sound toegewezen (Hetzelfde geluid maar maakt niet uit).


Zou het kunnen dat de v1.x loksound files te oud zijn. De soundbestanden worden ook unzipped in de folder. "ESU_LS2_Soundfiles_01". OP de ESU site lees ik over 2.0 versies van soudfiles maar die kan ik op de site nergens vinden (Of via Google)

Helaas.... no show...




Ruben
« Laatst bewerkt op: 04 November 2020, 21:38:32 door RubenJ »

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #3 Gepost op: 04 November 2020, 23:58:26 »
Dag Ruben,

je moet op de website van ESU files downloaden van de V2, de grootte van de file mag max. 1 MB zijn.
Files van de V3 of later krijg je niet op de V2.
Maar je moet geen bestanden slepen, je moet de file op de decoder wegschrijven via de knop in de taakbalk met het rode pijltje, naast de knop met het groene pijltje(deze dient om de decoder uit te lezen).

RubenJ

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2020, 19:45:30 »
Dank voor de resonse, (y)
 
Ik heb dat (Of iets vergelijkbaars?) geprobeerd . De vraag is even hoe ik dan het juiste bestand selecteer om naar de decoder te schrijven.

  • Ik heb de v2.0 Sound files van de ESU site gedownload
  • Ik kan feitelijk in de sound file explorer binnen de LokProgrammer 2.7.9. software een bestand kiezen. Een "Drill-down" binnen de bestanden kan alleen bij v3.0 MFX en hoger (en alleen deze kan ik ook slepen en in het schema zetten.) "
  • Ik begrijp dat bovenstaande NIET de bedoeling is maar dat lijkt de enige manier waarop ik (gedeeltelijk) sound op de decoder krijg



Onderstaand de werkwijze. (Zie ook images)

Download v2.0 van de ESU Site.
Unzip files (Gaat naar folder ESU_LS02_Soundfile_01)
Open LP 2.7.9
Selecteer de folder met v2.0 soundfiles (Allemaal kleiner dan 1Mb) (Chevron links van soundfile selecteren resulteert in fout)
Klik op ribbon button met rode pijl naar rechts (Naast degene met de groene pijl) levert niets op. Geen sound, alleen de CV's worden dan m.i. ook naar de decoder geschreven, geen sound content. (Maar dat kan ik mis hebben hoor  ;D)








[EDIT] Ik heb nu een iets andere approach gebruik. De 2.0 Soundfiles direct als LP project geopend vanuit File explorer. Dan kan ik bij sounds inderdaad wel de wav files uit het project zien en ook waar ze in het schema landen. Alleen als ik dan het project naar de decoder wil schrijven met de button met de rode pijl verandert er niets. Als ik de tweede knop (Met de muzieknootjes) klik blijft het proces hangen op "Detecting Flash memory size"
Grtz,

R.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2020, 20:23:56 door RubenJ »

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2020, 21:14:53 »
Ruben,

Ik zal je stappen eens proberen op mijn computer.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #6 Gepost op: 05 November 2020, 21:33:45 »
Hallo Ruben,

Eerst het 'goede' nieuws. Ja ik heb het zelfde probleem.

Maar ik ben ook één stapje verder gekomen.
In de installatie wordt ook het programma Loksound Konverter mee geïnstalleerd.
Gebruik dit programma om de ESU bestanden om te zetten. (maak evt een copy).
Na conversie (roept Loksound V3.0) kan ik met Lokprogrammer 2.7.9 het bestand openen en de versleutelde samples naar het project slepen.
Ik heb echter niet een LS V2 in de buurt om de schrijf stap na te lopen.

Ik zou even moeten kijken waar mijn C66 is van Mehano, en daar checken welke LS in zit.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #7 Gepost op: 05 November 2020, 23:11:12 »
Het is al zo lang geleden dat ik nog eens op een V2 sounddecoder een file heb weggeschreven.
Dus het klikken op de knop met rode pijltje is fout, hiermee schrijf je de mapping weg, zoals je zelf al ontdekt hebt.
Het knopje met de muzieknoten schrijft de sound op de decoder.
En ik denk het knopje rechts van de muzieknoten, daarmee schrijf je de gehele file op de decoder.
Omdat je de software V2.7.9 geinstalleerd hebt, zou je via op file te dubbel klikken in de map met uw bestanden, het bestand moeten openen in de lokprogrammer.
Dan is ineens de juiste file geselecteerd in de lokprogrammer.
Zo zou je de gegevens moeten kunnen wegschrijven op de decoder.
Het zal even proberen worden denk ik.

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #8 Gepost op: 05 November 2020, 23:11:52 »
En de Class 66 van Mehano heeft origineel een V3 decoder.

RubenJ

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Issues m.b.t. flashing sound project op LS2.0
« Reactie #9 Gepost op: 05 November 2020, 23:30:22 »
Mannnen (neem ik aan...)

Ik zit zelf in de IT maar deze soft/hardware is me echt een raadsel. ..... ??? :'(

Ik kan van alles proberen en de decoder gedraagt zich steeds anders. Als ik een V2 sound file van een E-lok op de decoder flash (Project direct geopend vanuit file explorer of middels de wizard) dan krijg ik ineens weer het diesel geluid terug maar dan net anders dan de stock versie.

Dan probeer ik een andere E-lok variant en dan is het weer Diesel geluid, maar krijg je het effect dat je verwacht bij een stoomlok.. Zeg maar een Diesel maar met het cylinder effect van een stoomlok.(En dat dan alleen bij E-lok files van OEM Roco loks....)

Daarna (Of vooraf) de sound in de decoder settings aanpassen naar diesel of CV 52/53 aanpassen : No difference. Het is onvoorspelbaar gedrag.....

Ook omzetten van v2.0 geluid naar 3 met de konvertor had ik al geprobeerd... ik denk dat ik de decoder als functiedecoder ga inzetten en maar eens aan de slag ga met v3.5 (Als ik die ergens cheap 2-de hands op de kop kan tikken) ... jammer maar helaas....

RaRa politiepet.....

Het is echt een raadsel.... erg buggy/cranky

R.